loading...

سدان

بازدید : 205
شنبه 7 خرداد 1401 زمان : 13:14

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

سال‌ها پیش یک زمانی بود که تنها افراد فعال در معامله در بازار سهام کسانی بودند که برای مؤسسات مالی، کارگزاران و مؤسسات بازرگانی بزرگ کار می‌کردند. با این‌حال، در طی ۲۵ سال گذشته پیشرفت‌هایی از جمله رشد دلالان واسطه و معامله آنلاین، همراه با انتشار لحظه‌ای اخبار در سطح جهان و کارمزد بسیار کم، فرصت‌های رقابتی یا بهتر است بگوییم فرصت‌های معاملاتی را هم‌ سطح نموده است. در سال‌های اخیر، محبوبیت پلتفرم‌های معاملاتی مانند اپلیکیشن رابین‌هود با کارمزد صفر درصد، کار سرمایه‌گذاران خرده‌فروش جهت معامله گری به‌ مانند افراد حرفه‌ای، را آسان‌تر از همیشه کرده است.

معامله یا ترید روزانه (تا زمانی که آن را به‌طور صحیح انجام دهید) می‌تواند به یک شغل پردرآمد تبدیل شود. با این‌ حال این نوع معامله همچنان برای افراد تازه‌کار می‌تواند تا حدودی چالش‌برانگیز باشد، به‌ویژه برای افرادی که از طریق یک راهبرد با سازماندهی منسجم برای این کار آمادگی کسب نکرده‌اند.

حتی با تجربه‌ ترین معامله‌گران روزانه نیز در مسیر رشد خود با ناهمواری‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند و شکست‌های بزرگی را تجربه کرده‌اند. بنابراین سوال بسیار مهمی که برای معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال پیش می‌آید این است که معامله روزانه دقیقاً به چه معناست و روند کار آن چگونه است؟ در مقاله زیر سعی می‌کنیم پاسخ درخور و مناسبی به این پرسش بدهیم.

معامله روزانه چیست؟

معامله روزانه معمولاً به روند خرید و فروش اوراق قرضه در طی تنها یک معامله روزانه اشاره دارد. این نوع معامله در هر بستر داد و ستدی رخ می‌دهد با این‌ حال در بازار مبادلات خارجی و بازار سهام بیشتر رایج است. معامله‌گران روزانه اکثراً افراد تحصیل‌کرده و دارای منابع مالی کافی هستند. این معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری بر روی نوسانات جزئی قیمت در سهام‌ها یا ارزهای دارای نقدینگی بالا، میزان بالایی از اهرم فشار و راهبردهای معاملاتی کوتاه‌مدت را به‌کار می‌برند.

معامله‌گران روزانه خود را با رخدادهای منجر به نوسانات کوتاه‌مدت بازار وفق می‌دهند. انجام معامله بر اساس اخبار یکی از راهکارهای محبوب است. اعلان‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای مانند آمارهای اقتصادی، درآمدهای شرکتی و نرخ‌های بهره وابسته به انتظارات بازار و روان‌شناسی بازار هستند. زمانی‌که آن انتظارات برآورده نشوند یا فراتر یا کمتر از حد مورد انتظار باشند (معمولا همراه با نوسانات ناگهانی و قابل توجه هستند) که می‌توانند سود بسیاری برای معامله‌گران روزانه داشته باشند.

معامله‌گران روزانه راهبردهای درون‌روز متعددی را به‌کار می‌گیرند. این راهبردها عبارتند از:

  • نوسان‌گیری: این راهبرد اقدامی برای دستیابی به سودهای جزئی زیاد بر روی تغییرات جزئی قیمت در طول روز است.
  • معامله در محدوده نوسان: این راهبرد اساساً برای تعیین تصمیمات خرید و فروش، سطوح حمایت و مقاومت را به‌کار می‌گیرند.
  • معامله بر اساس اخبار فاندامنتال: این راهبرد، فرصت‌های معاملاتی را معمولاً از طریق نوسانات شدید مرتبط با رویدادهای خبری به‌دست می‌آورند. یکی از مهمترین سایت های خبررسانی در حوزه رمزارز ها سایت decrypt است.
  • معاملات فرکانس بالا (HFT): این راهبردها برای بهره‌برداری از ناکارآمدی‌های جزئی یا کوتاه‌مدت بازار، الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به‌کار گرفتند.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

معامله روزانه، یک اقدام بحث‌برانگیز

امکان بالقوه سود معامله روزانه یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌ها در وال‌استریت است. کلاهبرداران اینترنتی معامله روزانه با وعده بهره‌های هنگفت در بازه زمانی کوتاه افراد کم‌تجربه را فریب می‌دهند. متأسفانه، ایده تشبیه این نوع معامله به یک‌جور ترفند یک‌شبه پولدار شدن، همچنان به قوت خود باقی است. برخی افراد بدون داشتن آگاهی کافی به معامله روزانه می‌پردازند. بااین‌حال معامله‌گران روزانه‌ای هم هستند که باوجود (یا شاید ناشی از) ریسک‌هایی که می‌کنند، زندگی موفقی برای خود فراهم می‌کنند.

بسیاری از مدیران حرفه‌ای سرمایه و مشاوران مالی از انجام معامله روزانه اجتناب می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که در بیشتر موارد سود به‌دست‌آمده به ریسک انجام معامله نمی‌ارزد. در نقطهٔ مقابل، افرادی که معامله روزانه انجام می‌دهند اصرار دارند که می‌توان به برخی سودها دست پیدا کرد.

معامله یا ترید روزانه به‌ لحاظ کسب سود امری امکان‌پذیر است بااین‌حال نرخ موفقیت آن اساساً پایین است زیرا این نوع معامله ذاتاً ریسک‌دار است و به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد. به‌علاوه، اقتصاددانان و متخصصان مالی نیز بر این عقیده هستند که در بلندمدت، راهبردهای معامله‌ فعال به بازدهی کمتری نسبت به یک راهبرد شاخص غیرفعال ساده‌تر منجر می‌شود به‌ویژه پس از اینکه حق‌الزحمه‌ها و مالیات‌ها را نیز در نظر بگیریم.

معاملهٔ روزانه مناسب هر کسی نیست و ریسک‌های قابل توجهی را به‌همراه دارد. به‌علاوه، این نوع معامله نیازمند درک عمیق از روش کار بازارها و راهبردهای متعدد کسب سود در کوتاه‌مدت است. با وجود اینکه داستان‌های موففیت افرادی که با انجام معاملهٔ روزانه یک‌شبه پولدار شده‌اند بازتاب زیادی در رسانه‌ها دارد، خاطرتان باشد که برای بیشتر معامله‌گران روزانه شرایط اینگونه نیست به‌ طوری‌ که، تعداد زیادی از آن‌ها در نهایت با شکست مواجه می‌شوند و تعداد زیاد دیگری نیز تنها تا حدودی سرپا می‌مانند. علاوه بر این، با اینکه مهارت نیز نقش مؤثری دارد اما نقش شانس و زمان‌بندی خوب را دست‌کم نگیرید زیرا بدشانسی حتی باتجربه‌ترین معامله‌گران روزانه را هم می‌تواند به با شکست مواجه کند.

ویژگی های معامله‌ گر روزانه

معامله‌گران روزانه حرفه‌ای یعنی افرادی که هدفشان از معامله نه برای سرگرمی بلکه برای کسب درآمد است، در بیشتر اوقات در این زمینه به ثبات بسیار خوبی دست پیدا می‌کنند. آن‌ها معمولاً دانش عمیقی دربارهٔ مارکت‌پلِیس (بستر داد و ستد) نیز دارند. برخی از پیش‌نیازهای لازم برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق عبارتند از:

دانش و تجربه در زمینهٔ مارکت‌ پلیس (Marketplace)

افرادی که بدون داشتن درکی از اصول بنیادی بازار اقدام به معامله روزانه می‌کنند در بیشتر مواقع سرمایه خود را از دست می‌دهند. تحلیل تکنیکال و خوانش نمودار هردو مهارت‌های خوبی هستند که یک معامله‌گر روزانه باید از آن‌ها برخوردار باشد. بااین‌حال، بدون داشتن درکی عمیق‌تر از بازار و ریسک‌های منحصربه‌فرد آن، ممکن است نمودارها فریبنده باشند.

سرمایه کافی

معامله‌گران روزانه تنها از سرمایه خطرپذیری استفاده می‌کنند که توانایی جبران ضرر آن را داشته باشند. این کار علاوه بر اینکه در برابر ورشکستگی مالی از آن‌ها محافظت می‌کند همچنین در حذف هیجانات از فرآیند معامله‌گری به آن‌ها کمک می‌کند. در بیشتر مواقع، برای سرمایه‌گذاری اثربخش بر روی نوسانات درون‌روز قیمت ضروری، میزان زیادی از سرمایه لازم است.

دسترسی داشتن به سرمایه کافی بسیار مهم است زیرا اکثر معاملات روزانه سطح بالایی از اهرم فشار را در حساب‌های ودیعه به‌کار می‌گیرند. نوسانات بازار پرنوسان می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌مدتی مارجین کال های بزرگ را تحت تأثیر قرار دهند.

لازم به ذکر است که مارجین کال به بسته شدن اجباری معاملات توسط بروکر در صورت رسیدن زیان به سطحی معین گفته می‌شود.

معامله روزانه، یک اقدام بحث‌برانگیز امکان بالقوهٔ سود معاملهٔ روزانه یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌ها در وال‌استریت است. کلاهبرداران اینترنتی معامله روزانه با وعده بهره‌های هنگفت در بازه زمانی کوتاه افراد کم‌تجربه را فریب می‌دهند. متأسفانه، ایده تشبیه این نوع معامله به یک‌جور ترفند یک‌شبه پولدار شدن، همچنان به قوت خود باقی است. برخی افراد بدون داشتن آگاهی کافی به معامله روزانه می‌پردازند. بااین‌حال معامله‌گران روزانه‌ای هم هستند که باوجود (یا شاید ناشی از) ریسک‌هایی که می‌کنند، زندگی موفقی برای خود فراهم می‌کنند. بسیاری از مدیران حرفه‌ای سرمایه و مشاوران مالی از انجام معامله روزانه اجتناب می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که در بیشتر موارد سود به‌دست‌آمده به ریسک انجام معامله نمی‌ارزد. در نقطهٔ مقابل، افرادی که معامله روزانه انجام می‌دهند اصرار دارند که می‌توان به برخی سودها دست پیدا کرد. معامله روزانه، یک اقدام بحث‌برانگیز
امکان بالقوهٔ سود معاملهٔ روزانه یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌ها در وال‌استریت است. کلاهبرداران اینترنتی معامله روزانه با وعده بهره‌های هنگفت در بازه زمانی کوتاه افراد کم‌تجربه را فریب می‌دهند. متأسفانه، ایده تشبیه این نوع معامله به یک‌جور ترفند یک‌شبه پولدار شدن، همچنان به قوت خود باقی است. برخی افراد بدون داشتن آگاهی کافی به معامله روزانه می‌پردازند. بااین‌حال معامله‌گران روزانه‌ای هم هستند که باوجود (یا شاید ناشی از) ریسک‌هایی که می‌کنند، زندگی موفقی برای خود فراهم می‌کنند.
بسیاری از مدیران حرفه‌ای سرمایه و مشاوران مالی از انجام معامله روزانه اجتناب می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که در بیشتر موارد سود به‌دست‌آمده به ریسک انجام معامله نمی‌ارزد. در نقطهٔ مقابل، افرادی که معامله روزانه انجام می‌دهند اصرار دارند که می‌توان به برخی سودها دست پیدا کرد.[/caption]

استراتژی

یک معامله‌گر نیاز به یک لبه معاملاتی در سرتاسر بخش‌های دیگر بازار دارد. معامله‌گران روزانه، راهبردها و استراتژی های مختلف و متعددی از جمله معاملات نوسان‌گیری، آربیتراژ و اخبار معاملاتی را به‌کار می‌گیرند. آن‌ها تا زمانی‌که سود‌های پایدار تولید کنند و ضررها را به‌طور مؤثری محدود سازند، به اصلاح این راهبردها ادامه می‌دهند. یکی از استراتژی های مهم بازار ارزهای دیجیتال استراتژی DCA است که البته برای سرمایه گذاران بلند مدت بیشتر کاربرد دارد.

شکست استراتژی

نوع ریسک پاداش
معامله نوسانی بالا بالا
آربیتراژ پایین متوسط
اخبار معامله متوسط متوسط
ادغام ها / تملیک ها متوسط بالا

استراتژی های موجود در بازار ارز های دیجیتال، هیچ قطعیتی در سوددهی به کاربران ارائه نمیکنند. اما با این حال تا حدود زیادی، ریسک بالای معاملات بازار را با توجه به تکنیک های معاملاتی حل شده در خود، پایین می آوردند. به عنوان مثال شما می توانید با مراجعه به مقالات دیگر در سایت ما، اطلاعات بسیار خوبی درباره بهترین استراتژی های سرمایه گذاری در بیت کوین به دست بیاورید.

توجه کنید که آربیتراژ به استراتژی کسب سود از اختلاف قیمت در دو یا چند بازار گفته می شود.

نظم

یک راهبرد سودآور بدون وحود نظم به‌ دردی نمی‌خورد. تعداد زیادی از معامله‌گران روزانه به‌ این دلیل سرانجام سرمایه خود را از دست می‌دهند که در ایجاد معاملاتی که با معیارهای فردی خودشان سازگار باشد، با شکست مواجه می‌شوند. به قول معروف، «برای معامله برنامه‌ریزی کن و برنامه را معامله کن». بدون نظم، موفقیت امکان‌ناپذیر است.

برای دستیابی به سود، معامله‌گران روزانه اتکای زیادی به نوسانات بازار دارند. در صورتی‌که یک سهم خاص در طول روز نوسانات زیادی داشته باشد ممکن است این سهم برای یک معامله‌گر روزانه جذاب به‌نظر برسد. این کار به دلایل مختلفی از جمله، گزارش عایدی‌ها، احساسات سرمایه‌گذاران یا حتی اخبار اقتصادی یا شرکتی عمومی رخ دهد.

همچنین معامله‌گران روزانه به سهام‌هایی علاقه دارند که نقدینگی بالایی داشته باشند زیرا این شرایط فرصت تغییر موقعیت بدون تغییر قیمت سهم را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. اگر قیمت یک سهم بالاتر برود، ممکن است معامله‌گران خود را در یک موقعیت خرید قرار دهند. اگر قیمت‌ها پایین‌تر بیاید، ممکن است معامله‌گران تصمیم به فروش استقراضی بگیرند تا اینکه بتوانند در هنگام افت قیمت به سود برسند.

صرف نظر از نوع راهکاری که معامله‌گران روزانه به‌کار می‌گیرند، آن‌ها معمولاً به‌دنبال معاملهٔ سهم (بسیار) در حال نوسان هستند.

معامله روزانه برای کسب درآمد

دو دسته‌بندی اولیه از معامله‌گران روزانه حرفه‌ای وجود دارد:

  • معامله‌گرانی که تنها کار می‌کنند
  • معامله‌گرانی که برای مؤسسات بزرگ تر کار می‌کنند.

بیشتر معامله‌گران روزانه که به‌قصد کسب درآمد معامله می‌کنند، برای بازیگران بزرگی مثل صندوق‌های پوشش ریسک و میزهای معاملهٔ انحصاری بانک‌ها و مؤسسات مالی کار می‌کنند. این معامله‌گران از برخی مزایا برخوردار هستند که از این مزایا می‌توان دسترسی به منابعی از جمله خطوط ارتباطی مستقیم به طرفین مقابل، میزهای معامله، حجم زیادی از سرمایه و اهرم فشار و نرم‌افزار تحلیلی گران‌قیمت را برشمرد.

این معامله‌گران معمولاً به‌دنبال سودآوری‌های آسانی هستند که می‌توانند از طریق موقعیت‌های آربیتراژ و رویدادهای خبری به‌دست آورند. این منابع امکان سرمایه‌گذاری بر روی این معاملات روزانه کم‌‌ریسک را به آن‌ها می‌دهد پیش از آنکه معامله‌گران حقیقی بتوانند واکنشی نشان بدهند.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

معامله‌گران حقیقی در اکثر مواقع به مدیریت سرمایهٔ افراد دیگر یا صرفاً انجام معامله با خودشان می‌پردازند. تعداد اندکی از آن‌ها به میزهای معاملاتی دسترسی دارند بااین‌حال اغلب روابط قدرتمندی با کارگزاران دارند (که ناشی از ارقام بالایی است که صرف حق کمیسیون می‌کنند) و به منابع دیگری دسترسی دارند.

با این‌ حال، دامنهٔ محدود این منابع مانعی برای رقابت مستقیم آن‌ها با معامله‌گران روزانهٔ سازمانی است. در عوض، آن‌ها مجبور به پذیرش ریسک‌های بیشتر می‌شوند. معامله‌گران حقیقی معمولاً معاملهٔ روزانه را با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و معاملات نوسان‌گیری همراه با برخی اهرم‌های فشار انجام می‌دهند تا بر روی اینگونه نوسانات قیمت جزئی در سهام‌های دارای نقدینگی زیاد به سودآوری کافی دست پیدا کنند.

معاملهٔ روزانه مستلزم دسترسی به برخی از پیچیده‌ترین خدمات و ابزارهای مالی موجود در مارکت‌پلِیس است. معامله‌گران روزانه معمولاً نیازمند موارد زیر هستند:

دسترسی به یک میز معاملاتی

این دسترسی معمولاً برای معامله‌گرانی ذخیره می‌شود که برای مؤسسات بزرگ کار می‌کنند یا دارای میزان بالایی از نقدینگی هستند. میز معامله، اجرای لحظه‌ای سفارش‌ها را برای این معامله‌گران فراهم می‌کند که به‌ویژه در مواقع رخداد نوسانات شدید قیمت اهمیت پیدا می‌کند. برای مثال، هنگامی‌که یک تملیک اعلام می‌شود، معامله‌گران روزانه آربیتراژ ادغام را مورد توجه قرار می‌دهند که می‌تواند پیش از اینکه بازارهای دیگر قادر به استفادهٔ بهینه از تفاون قیمت باشند، سفارش‌های آن‌ها را به ثبت برساند.

منابع خبری متعدد

اخبار اکثر فرصت‌های سرمایه‌گذاری معامله‌گران روزانه را فراهم می‌کنند ازاین‌رو، لازم است تا در هنگام رخداد یک اتفاق قابل توجه پیش از دیگران از آن باخبر شوید. اتاق‌های معاملهٔ معمول به چندین رسانه‌ خبری اصلی دسترسی دارند که همراه با پوشش خبری مداوم از طرف پایگاه‌های خبری است و نرم‌افزاری که برای به‌دست آوردن خبرهای مهم به‌طور مداوم به تجزیه و تحلیل منابع خبری می‌پردازند.

نرم‌افزار تحلیلی

یکی از ابزارهای پرکاربردی که معامله گران روز از آن استفاده میکنند سایت های بررسی قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال یکی از پرطرفداران سایت ها در این زمینه سایت تریدینگ ویو است که با استفاده از چارت و اندیکاتورهای مناسب، کمک قابل توجهی به تریدرهای روزانه کرده است.

همچنین برای اکثر معامله‌گران روزانه نرم‌افزار معامله ضرورتی پر هزینه به‌ شمار می‌رود. معامله‌گرانی که به شاخص‌های تکنیکال یا معاملات نوسانی متکی هستند، بیش از اخبار به نرم‌افزارها اتکا دارند. ویژگی‌های این نرم‌افزار احتمالاً از راه‌های زیر مشخص می‌شود:

  • تشخیص الگوی خودکار: بدین معنا که برنامهٔ معامله شاخص‌های تکنیکالی از جمله پرچم‌ها و کانال‌ها یا شاخص‌های پیچیده‌تری مانند الگوهای الیوت وِیو را تشخیص می‌دهد.
  • اپلیکیشن‌های عصبی و ژنتیک: این اپلیکیشن‌ها برنامه‌هایی هستند که برای رفع نواقص سامانه‌ها به‌منظور انجام پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از نوسانات آتی قیمت، شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های ژنتیک را به‌کار می‌گیرند.
  • ادغام کارگزارها: برخی از این اپلیکیشن‌ها حتی تعامل مستقیم با کارگزاری‌ها دارند که امکان اجرای لحظه‌ای و حتی خودکار معاملات را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن‌ها در حذف هیجانات از فرآیند معامله و ارتقای زمان‌های اجرا عاملی مؤثر است.
  • تست‌گیری: این کار امکان بررسی روش اجرای یک راهبرد مشخص در گذشته برای پیش‌بینی دقیق‌تر رخدادهای آینده را فراهم می‌کند. به خاطر داشته باشید که عملکرد گذشته همیشه نمایانگر نتایج آینده نیست.

این ابزارهای تلفیقی یک لبهُ را در سرتاسر مارکت‌پلِیس‌های دیگر در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. دلیل آن مشخص است زیرا بدون آن‌ها تعداد زیادی از معامله‌گران بی‌تجربه سرمایه خود را از دست می‌دادند. به‌علاوه، عوامل دیگر تأثیرگذار بر درآمدهای بالقوهٔ معامله‌گران روزانه، عبارتند از؛ بازاری که در آن معامله انجام می‌دهند، میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند و زمانی که می‌خواهند صرف کنند.

ریسک‌های معامله روزانه

برای سرمایه‌گذاران معمولی، به‌دلیل تعداد بالای ریسک‌های مؤثر، معاملهٔ روزانه می‌تواند تعهدی دشوار باشد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) برخی از ریسک‌های معاملهٔ روزانه را مورد تأکید قرار داده است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت زیر خلاصه نمود:

  • خود را برای تجربه ضررهای مالی شدید آماده کنید: از آنجایی‌که معامله‌گران روزانه معمولاً ضررهای مالی شدیدی در اولین ماه معامله تجربه می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها هرگز به سطح سودآوری نمی‌رسند، آن‌ها باید تنها آن میزانی از نقدینگی را ریسک کنند که توان جبران ضرر آن را دارند.
  • معاملهٔ روزانه کاری بسیار پرتنش و پرهزینه است: معاملهٔ روزانه کاری بسیار دشوار است و تماشای نرخ‌های تیکر و نوسانات قیمت فراوان برای شناسایی روندهای بازار مستلزم تمرکزی بسیار بالا است. معامله‌گران روزانه همچنین متحمل مصارف بالایی می‌شوند که معمولاً شامل پرداخت هزینهٔ کمیسیون بسیار بالا به شرکت‌های خود، آموزش و رایانه‌ها است.
  • معامله‌گران روزانه اتکای شدیدی به قرض گرفتن نقدینگی دارند: راهبردهای معاملهٔ روزانه، برای سودآوری از اهرم‌های فشار نقدینگی مقروض بهره می‌برند که دلیل این است که چرا بسیاری از معامله‌گران روزانه علاوه بر از دست دادن همهٔ نقدینگی خود کارشان به بدهکاری می‌رسد.
  • شایعات کسب سود آسان را باور نکنید: «ترفندهای داغ» و «توصیهٔ کارشناس» در بولتن‌های خبری و وبسایت‌های فراهم‌شده برای معامله‌گران روزانه را تماشا کنید و به یاد بسپارید که سیمنارهای تحصیلی و کلاس‌های مربوط به معاملهٔ روزانه ممکن است واقع‌بینانه نباشند.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

آیا ضرورتی دارد که معامله روزانه را شروع کنید؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، معاملهٔ روزانه به‌عنوان یک شغل می‌توانند کاری بسیار دشوار و کاملاً چالش‌برانگیز باشند.

  • اولاً اینکه، شما نیاز دارید تا برخی اطلاعات دربارهٔ جهان معامله را دریافت کنید و نسبت به توان ریسک‌پذیری، سرمایه و اهداف خود ایده‌های خوبی داشته باشید.
  • همچنین، معاملهٔ روزانه شغلی است که نیازمند صرف زمان قابل توجهی است. اگر شما تمایل به بی‌نقص ساختن راهبردهای خود پس از کسب تجربه و البته، کسب درآمد دارید، در این صورت شما باید زمان بسیار زیادی را صرف آن کنید. این کاری نیست که بتوانید به‌صورت پاره‌وقت یا در مواقع احساس ضرورت انجام دهید . باید کاملاً نسبت به آن متعهد باشید.
  • در صورتی‌که تصمیم شما این است که هیجان معامله برایتان مناسب است، به یاد داشته باشید که کار را با معاملات کوچک شروع کنید. تمرکز خود را به روی تعداد کمی از سهام‌ها بگذارید و با سراسیمگی وارد بازار نشوید و انرژی خود را با آن تلف نکنید. صرف تمام توان خود تنها باعث پیچیده شدن راهبرد معاملاتی‌تان می‌شود و می‌تواند به‌معنای ضررهای بزرگ باشد.
  • آخر اینکه، آرام بمانید و سعی کنید که هیجانات را از معاملات خود حذف کنید. هر چقدر بیشتر موفق به انچام این کار بشوید، بیشتر قادر به پایبندی به برنامهٔ خود خواهید بود. حفظ خونسردی، امکان حفظ تمرکز را به شما می‌دهد و همچنین شما را مسیری که انتخاب کرده‌ ‌اید نگه می‌دارد.

اگر این دستورالعمل‌های ساده را دنبال کنید، محتمل است که به‌سمت یک شغل پایدار در معاملهٔ روزانه حرکت کنید.

آیا معامله روزانه غیرقانونی است؟

با اینکه معاملهٔ روزانه کاری غیرقانونی یا غیراخلاقی نیست، اما می‌تواند بسیار ریسک‌‌پذیر باشد. از آنجایی‌که اکثر راهبردهای معاملهٔ روزانه در حساب‌های ودیعه اهره فشار را به‌کار می‌گیرند، معامله‌گران روزانه به‌طور محتمل می‌توانند نقدینگی بیش از میزان سرمایه‌گذاری خود را از دست بدهند و در نهایت وارد بدهی‌های قابل توجهی شوند.

آربیتراژ چگونه می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی معامله روزانه به اجرا در آید؟

آربیتراژ یک خرید همزمان و فروش همان اوراق بهادار در بازارهای مختلف برای کسب سود از تفاوت‌های دقیقه‌ای در قیمت اوراق بهادار در این بازارها است. از آنجایی‌که آربیتراژ سازوکاری برای تضمین تصحیح سریع هرگونه انحراف در قیمت یک دارایی از طریق ارزش منصفانهٔ آن فراهم می‌کند، فرصت‌های آربیتراژ به‌ندرت تا مدت‌های طولانی پایدار می‌مانند.

چرا معامله‌گران روزانه نباید در موقعیت‌های شبانه قرار بگیرند؟

معامله‌گران روزانه معمولاً به برخی دلایل در موقعیت‌های شبانه قرار نمی‌گیرند به‌طوریکه؛ بیشتر کارگزاران از الزامات مارجین بالاتر برای معاملات شبانه است و ازاین رو، سرمایه بیشتری مورد نیاز است؛ یک سهام می‌تواند تحت تأثیر اخبار شبانه پایین برود یا بالا بیاید و منجر به یک ضرر معاملاتی بزرگ شود. همچنین، قرار گرفتن در یک موقعیت شبانه ضررده به این که امید بخشی از ضررها یا همه آن می‌تواند جبران شود، ممکن است فلسفه معاملاتی بنیادین معامله‌گر را نقض نماید.

الزامات مارجین (Margin) برای معامله‌گران روزانه چیست؟

مطابق با قوانین سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA)، حداقل ارزش خالص لازم برای یک مشتری کارگزار-دلالی که به‌عنوان یک معامله‌گر روزانه الگویی دریافت می‌کند، ۲۵ هزار دلار است که بایستی پیش از هرگونه فعالیت‌های معاملهٔ روزانه و حفظ دائم آن، به حساب مشتری سپرده‌گذاری شود.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

قدرت خرید معامله‌گر روزانه چیست؟

قدرت خرید بیانگر مجموع منابع مالی است که یک سرمایه‌گذار برای معاملهٔ اوراق بهادار در دست دارد و برابر با وجه نقد نگهداری‌شده در حساب به‌علاوهٔ مارجین موجود است. مطابق با قوانین فیرنا (FINRA)، یک مشتری کارگزار-دلال که به‌عنوان یک معامله‌گر روزانه الگویی تعیین شده، ممکن است تا چهار برابر حداقل وجه تضمین (maintenance margin) تا خاتمه تجارت اوراق قرضه در روز گذشته را معامله کنند.

درآمد خالص

با اینکه معامله روزانه به‌نوعی موضوع بحث‌برانگیز تبدیل شده است، می‌تواند روشی کارآمد برای کسب سود باشد. هردوی معامله‌گران روزانهٔ شرکتی و حقیقی، با حفظ بهره‌وری و نقدینگی بازارها نقش مهمی را در مارکت‌پلِیس ایفا می‌کنند. با وجود اینکه معامله روزانه محبوبیت خود در میان معامله‌گران بی‌تجربه را حفظ می‌کند، اما در درجه اول انجام آن را باید به افرادی سپرد که از مهارت‌ها و منابع مورد نیاز برای موفقیت برخوردار هستند.

جهت دیدن سایت آموزش ارز دیجیتال به سایت نعیم حشم بان مراجعه فرمایید.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

سال‌ها پیش یک زمانی بود که تنها افراد فعال در معامله در بازار سهام کسانی بودند که برای مؤسسات مالی، کارگزاران و مؤسسات بازرگانی بزرگ کار می‌کردند. با این‌حال، در طی ۲۵ سال گذشته پیشرفت‌هایی از جمله رشد دلالان واسطه و معامله آنلاین، همراه با انتشار لحظه‌ای اخبار در سطح جهان و کارمزد بسیار کم، فرصت‌های رقابتی یا بهتر است بگوییم فرصت‌های معاملاتی را هم‌ سطح نموده است. در سال‌های اخیر، محبوبیت پلتفرم‌های معاملاتی مانند اپلیکیشن رابین‌هود با کارمزد صفر درصد، کار سرمایه‌گذاران خرده‌فروش جهت معامله گری به‌ مانند افراد حرفه‌ای، را آسان‌تر از همیشه کرده است.

معامله یا ترید روزانه (تا زمانی که آن را به‌طور صحیح انجام دهید) می‌تواند به یک شغل پردرآمد تبدیل شود. با این‌ حال این نوع معامله همچنان برای افراد تازه‌کار می‌تواند تا حدودی چالش‌برانگیز باشد، به‌ویژه برای افرادی که از طریق یک راهبرد با سازماندهی منسجم برای این کار آمادگی کسب نکرده‌اند.

حتی با تجربه‌ ترین معامله‌گران روزانه نیز در مسیر رشد خود با ناهمواری‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند و شکست‌های بزرگی را تجربه کرده‌اند. بنابراین سوال بسیار مهمی که برای معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال پیش می‌آید این است که معامله روزانه دقیقاً به چه معناست و روند کار آن چگونه است؟ در مقاله زیر سعی می‌کنیم پاسخ درخور و مناسبی به این پرسش بدهیم.

معامله روزانه چیست؟

معامله روزانه معمولاً به روند خرید و فروش اوراق قرضه در طی تنها یک معامله روزانه اشاره دارد. این نوع معامله در هر بستر داد و ستدی رخ می‌دهد با این‌ حال در بازار مبادلات خارجی و بازار سهام بیشتر رایج است. معامله‌گران روزانه اکثراً افراد تحصیل‌کرده و دارای منابع مالی کافی هستند. این معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری بر روی نوسانات جزئی قیمت در سهام‌ها یا ارزهای دارای نقدینگی بالا، میزان بالایی از اهرم فشار و راهبردهای معاملاتی کوتاه‌مدت را به‌کار می‌برند.

معامله‌گران روزانه خود را با رخدادهای منجر به نوسانات کوتاه‌مدت بازار وفق می‌دهند. انجام معامله بر اساس اخبار یکی از راهکارهای محبوب است. اعلان‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای مانند آمارهای اقتصادی، درآمدهای شرکتی و نرخ‌های بهره وابسته به انتظارات بازار و روان‌شناسی بازار هستند. زمانی‌که آن انتظارات برآورده نشوند یا فراتر یا کمتر از حد مورد انتظار باشند (معمولا همراه با نوسانات ناگهانی و قابل توجه هستند) که می‌توانند سود بسیاری برای معامله‌گران روزانه داشته باشند.

معامله‌گران روزانه راهبردهای درون‌روز متعددی را به‌کار می‌گیرند. این راهبردها عبارتند از:

  • نوسان‌گیری: این راهبرد اقدامی برای دستیابی به سودهای جزئی زیاد بر روی تغییرات جزئی قیمت در طول روز است.
  • معامله در محدوده نوسان: این راهبرد اساساً برای تعیین تصمیمات خرید و فروش، سطوح حمایت و مقاومت را به‌کار می‌گیرند.
  • معامله بر اساس اخبار فاندامنتال: این راهبرد، فرصت‌های معاملاتی را معمولاً از طریق نوسانات شدید مرتبط با رویدادهای خبری به‌دست می‌آورند. یکی از مهمترین سایت های خبررسانی در حوزه رمزارز ها سایت decrypt است.
  • معاملات فرکانس بالا (HFT): این راهبردها برای بهره‌برداری از ناکارآمدی‌های جزئی یا کوتاه‌مدت بازار، الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به‌کار گرفتند.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

معامله روزانه، یک اقدام بحث‌برانگیز

امکان بالقوه سود معامله روزانه یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌ها در وال‌استریت است. کلاهبرداران اینترنتی معامله روزانه با وعده بهره‌های هنگفت در بازه زمانی کوتاه افراد کم‌تجربه را فریب می‌دهند. متأسفانه، ایده تشبیه این نوع معامله به یک‌جور ترفند یک‌شبه پولدار شدن، همچنان به قوت خود باقی است. برخی افراد بدون داشتن آگاهی کافی به معامله روزانه می‌پردازند. بااین‌حال معامله‌گران روزانه‌ای هم هستند که باوجود (یا شاید ناشی از) ریسک‌هایی که می‌کنند، زندگی موفقی برای خود فراهم می‌کنند.

بسیاری از مدیران حرفه‌ای سرمایه و مشاوران مالی از انجام معامله روزانه اجتناب می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که در بیشتر موارد سود به‌دست‌آمده به ریسک انجام معامله نمی‌ارزد. در نقطهٔ مقابل، افرادی که معامله روزانه انجام می‌دهند اصرار دارند که می‌توان به برخی سودها دست پیدا کرد.

معامله یا ترید روزانه به‌ لحاظ کسب سود امری امکان‌پذیر است بااین‌حال نرخ موفقیت آن اساساً پایین است زیرا این نوع معامله ذاتاً ریسک‌دار است و به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد. به‌علاوه، اقتصاددانان و متخصصان مالی نیز بر این عقیده هستند که در بلندمدت، راهبردهای معامله‌ فعال به بازدهی کمتری نسبت به یک راهبرد شاخص غیرفعال ساده‌تر منجر می‌شود به‌ویژه پس از اینکه حق‌الزحمه‌ها و مالیات‌ها را نیز در نظر بگیریم.

معاملهٔ روزانه مناسب هر کسی نیست و ریسک‌های قابل توجهی را به‌همراه دارد. به‌علاوه، این نوع معامله نیازمند درک عمیق از روش کار بازارها و راهبردهای متعدد کسب سود در کوتاه‌مدت است. با وجود اینکه داستان‌های موففیت افرادی که با انجام معاملهٔ روزانه یک‌شبه پولدار شده‌اند بازتاب زیادی در رسانه‌ها دارد، خاطرتان باشد که برای بیشتر معامله‌گران روزانه شرایط اینگونه نیست به‌ طوری‌ که، تعداد زیادی از آن‌ها در نهایت با شکست مواجه می‌شوند و تعداد زیاد دیگری نیز تنها تا حدودی سرپا می‌مانند. علاوه بر این، با اینکه مهارت نیز نقش مؤثری دارد اما نقش شانس و زمان‌بندی خوب را دست‌کم نگیرید زیرا بدشانسی حتی باتجربه‌ترین معامله‌گران روزانه را هم می‌تواند به با شکست مواجه کند.

ویژگی های معامله‌ گر روزانه

معامله‌گران روزانه حرفه‌ای یعنی افرادی که هدفشان از معامله نه برای سرگرمی بلکه برای کسب درآمد است، در بیشتر اوقات در این زمینه به ثبات بسیار خوبی دست پیدا می‌کنند. آن‌ها معمولاً دانش عمیقی دربارهٔ مارکت‌پلِیس (بستر داد و ستد) نیز دارند. برخی از پیش‌نیازهای لازم برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق عبارتند از:

دانش و تجربه در زمینهٔ مارکت‌ پلیس (Marketplace)

افرادی که بدون داشتن درکی از اصول بنیادی بازار اقدام به معامله روزانه می‌کنند در بیشتر مواقع سرمایه خود را از دست می‌دهند. تحلیل تکنیکال و خوانش نمودار هردو مهارت‌های خوبی هستند که یک معامله‌گر روزانه باید از آن‌ها برخوردار باشد. بااین‌حال، بدون داشتن درکی عمیق‌تر از بازار و ریسک‌های منحصربه‌فرد آن، ممکن است نمودارها فریبنده باشند.

سرمایه کافی

معامله‌گران روزانه تنها از سرمایه خطرپذیری استفاده می‌کنند که توانایی جبران ضرر آن را داشته باشند. این کار علاوه بر اینکه در برابر ورشکستگی مالی از آن‌ها محافظت می‌کند همچنین در حذف هیجانات از فرآیند معامله‌گری به آن‌ها کمک می‌کند. در بیشتر مواقع، برای سرمایه‌گذاری اثربخش بر روی نوسانات درون‌روز قیمت ضروری، میزان زیادی از سرمایه لازم است.

دسترسی داشتن به سرمایه کافی بسیار مهم است زیرا اکثر معاملات روزانه سطح بالایی از اهرم فشار را در حساب‌های ودیعه به‌کار می‌گیرند. نوسانات بازار پرنوسان می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌مدتی مارجین کال های بزرگ را تحت تأثیر قرار دهند.

لازم به ذکر است که مارجین کال به بسته شدن اجباری معاملات توسط بروکر در صورت رسیدن زیان به سطحی معین گفته می‌شود.

معامله روزانه، یک اقدام بحث‌برانگیز امکان بالقوهٔ سود معاملهٔ روزانه یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌ها در وال‌استریت است. کلاهبرداران اینترنتی معامله روزانه با وعده بهره‌های هنگفت در بازه زمانی کوتاه افراد کم‌تجربه را فریب می‌دهند. متأسفانه، ایده تشبیه این نوع معامله به یک‌جور ترفند یک‌شبه پولدار شدن، همچنان به قوت خود باقی است. برخی افراد بدون داشتن آگاهی کافی به معامله روزانه می‌پردازند. بااین‌حال معامله‌گران روزانه‌ای هم هستند که باوجود (یا شاید ناشی از) ریسک‌هایی که می‌کنند، زندگی موفقی برای خود فراهم می‌کنند. بسیاری از مدیران حرفه‌ای سرمایه و مشاوران مالی از انجام معامله روزانه اجتناب می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که در بیشتر موارد سود به‌دست‌آمده به ریسک انجام معامله نمی‌ارزد. در نقطهٔ مقابل، افرادی که معامله روزانه انجام می‌دهند اصرار دارند که می‌توان به برخی سودها دست پیدا کرد. معامله روزانه، یک اقدام بحث‌برانگیز
امکان بالقوهٔ سود معاملهٔ روزانه یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌ها در وال‌استریت است. کلاهبرداران اینترنتی معامله روزانه با وعده بهره‌های هنگفت در بازه زمانی کوتاه افراد کم‌تجربه را فریب می‌دهند. متأسفانه، ایده تشبیه این نوع معامله به یک‌جور ترفند یک‌شبه پولدار شدن، همچنان به قوت خود باقی است. برخی افراد بدون داشتن آگاهی کافی به معامله روزانه می‌پردازند. بااین‌حال معامله‌گران روزانه‌ای هم هستند که باوجود (یا شاید ناشی از) ریسک‌هایی که می‌کنند، زندگی موفقی برای خود فراهم می‌کنند.
بسیاری از مدیران حرفه‌ای سرمایه و مشاوران مالی از انجام معامله روزانه اجتناب می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که در بیشتر موارد سود به‌دست‌آمده به ریسک انجام معامله نمی‌ارزد. در نقطهٔ مقابل، افرادی که معامله روزانه انجام می‌دهند اصرار دارند که می‌توان به برخی سودها دست پیدا کرد.[/caption]

استراتژی

یک معامله‌گر نیاز به یک لبه معاملاتی در سرتاسر بخش‌های دیگر بازار دارد. معامله‌گران روزانه، راهبردها و استراتژی های مختلف و متعددی از جمله معاملات نوسان‌گیری، آربیتراژ و اخبار معاملاتی را به‌کار می‌گیرند. آن‌ها تا زمانی‌که سود‌های پایدار تولید کنند و ضررها را به‌طور مؤثری محدود سازند، به اصلاح این راهبردها ادامه می‌دهند. یکی از استراتژی های مهم بازار ارزهای دیجیتال استراتژی DCA است که البته برای سرمایه گذاران بلند مدت بیشتر کاربرد دارد.

شکست استراتژی

نوع ریسک پاداش
معامله نوسانی بالا بالا
آربیتراژ پایین متوسط
اخبار معامله متوسط متوسط
ادغام ها / تملیک ها متوسط بالا

استراتژی های موجود در بازار ارز های دیجیتال، هیچ قطعیتی در سوددهی به کاربران ارائه نمیکنند. اما با این حال تا حدود زیادی، ریسک بالای معاملات بازار را با توجه به تکنیک های معاملاتی حل شده در خود، پایین می آوردند. به عنوان مثال شما می توانید با مراجعه به مقالات دیگر در سایت ما، اطلاعات بسیار خوبی درباره بهترین استراتژی های سرمایه گذاری در بیت کوین به دست بیاورید.

توجه کنید که آربیتراژ به استراتژی کسب سود از اختلاف قیمت در دو یا چند بازار گفته می شود.

نظم

یک راهبرد سودآور بدون وحود نظم به‌ دردی نمی‌خورد. تعداد زیادی از معامله‌گران روزانه به‌ این دلیل سرانجام سرمایه خود را از دست می‌دهند که در ایجاد معاملاتی که با معیارهای فردی خودشان سازگار باشد، با شکست مواجه می‌شوند. به قول معروف، «برای معامله برنامه‌ریزی کن و برنامه را معامله کن». بدون نظم، موفقیت امکان‌ناپذیر است.

برای دستیابی به سود، معامله‌گران روزانه اتکای زیادی به نوسانات بازار دارند. در صورتی‌که یک سهم خاص در طول روز نوسانات زیادی داشته باشد ممکن است این سهم برای یک معامله‌گر روزانه جذاب به‌نظر برسد. این کار به دلایل مختلفی از جمله، گزارش عایدی‌ها، احساسات سرمایه‌گذاران یا حتی اخبار اقتصادی یا شرکتی عمومی رخ دهد.

همچنین معامله‌گران روزانه به سهام‌هایی علاقه دارند که نقدینگی بالایی داشته باشند زیرا این شرایط فرصت تغییر موقعیت بدون تغییر قیمت سهم را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. اگر قیمت یک سهم بالاتر برود، ممکن است معامله‌گران خود را در یک موقعیت خرید قرار دهند. اگر قیمت‌ها پایین‌تر بیاید، ممکن است معامله‌گران تصمیم به فروش استقراضی بگیرند تا اینکه بتوانند در هنگام افت قیمت به سود برسند.

صرف نظر از نوع راهکاری که معامله‌گران روزانه به‌کار می‌گیرند، آن‌ها معمولاً به‌دنبال معاملهٔ سهم (بسیار) در حال نوسان هستند.

معامله روزانه برای کسب درآمد

دو دسته‌بندی اولیه از معامله‌گران روزانه حرفه‌ای وجود دارد:

  • معامله‌گرانی که تنها کار می‌کنند
  • معامله‌گرانی که برای مؤسسات بزرگ تر کار می‌کنند.

بیشتر معامله‌گران روزانه که به‌قصد کسب درآمد معامله می‌کنند، برای بازیگران بزرگی مثل صندوق‌های پوشش ریسک و میزهای معاملهٔ انحصاری بانک‌ها و مؤسسات مالی کار می‌کنند. این معامله‌گران از برخی مزایا برخوردار هستند که از این مزایا می‌توان دسترسی به منابعی از جمله خطوط ارتباطی مستقیم به طرفین مقابل، میزهای معامله، حجم زیادی از سرمایه و اهرم فشار و نرم‌افزار تحلیلی گران‌قیمت را برشمرد.

این معامله‌گران معمولاً به‌دنبال سودآوری‌های آسانی هستند که می‌توانند از طریق موقعیت‌های آربیتراژ و رویدادهای خبری به‌دست آورند. این منابع امکان سرمایه‌گذاری بر روی این معاملات روزانه کم‌‌ریسک را به آن‌ها می‌دهد پیش از آنکه معامله‌گران حقیقی بتوانند واکنشی نشان بدهند.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

معامله‌گران حقیقی در اکثر مواقع به مدیریت سرمایهٔ افراد دیگر یا صرفاً انجام معامله با خودشان می‌پردازند. تعداد اندکی از آن‌ها به میزهای معاملاتی دسترسی دارند بااین‌حال اغلب روابط قدرتمندی با کارگزاران دارند (که ناشی از ارقام بالایی است که صرف حق کمیسیون می‌کنند) و به منابع دیگری دسترسی دارند.

با این‌ حال، دامنهٔ محدود این منابع مانعی برای رقابت مستقیم آن‌ها با معامله‌گران روزانهٔ سازمانی است. در عوض، آن‌ها مجبور به پذیرش ریسک‌های بیشتر می‌شوند. معامله‌گران حقیقی معمولاً معاملهٔ روزانه را با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و معاملات نوسان‌گیری همراه با برخی اهرم‌های فشار انجام می‌دهند تا بر روی اینگونه نوسانات قیمت جزئی در سهام‌های دارای نقدینگی زیاد به سودآوری کافی دست پیدا کنند.

معاملهٔ روزانه مستلزم دسترسی به برخی از پیچیده‌ترین خدمات و ابزارهای مالی موجود در مارکت‌پلِیس است. معامله‌گران روزانه معمولاً نیازمند موارد زیر هستند:

دسترسی به یک میز معاملاتی

این دسترسی معمولاً برای معامله‌گرانی ذخیره می‌شود که برای مؤسسات بزرگ کار می‌کنند یا دارای میزان بالایی از نقدینگی هستند. میز معامله، اجرای لحظه‌ای سفارش‌ها را برای این معامله‌گران فراهم می‌کند که به‌ویژه در مواقع رخداد نوسانات شدید قیمت اهمیت پیدا می‌کند. برای مثال، هنگامی‌که یک تملیک اعلام می‌شود، معامله‌گران روزانه آربیتراژ ادغام را مورد توجه قرار می‌دهند که می‌تواند پیش از اینکه بازارهای دیگر قادر به استفادهٔ بهینه از تفاون قیمت باشند، سفارش‌های آن‌ها را به ثبت برساند.

منابع خبری متعدد

اخبار اکثر فرصت‌های سرمایه‌گذاری معامله‌گران روزانه را فراهم می‌کنند ازاین‌رو، لازم است تا در هنگام رخداد یک اتفاق قابل توجه پیش از دیگران از آن باخبر شوید. اتاق‌های معاملهٔ معمول به چندین رسانه‌ خبری اصلی دسترسی دارند که همراه با پوشش خبری مداوم از طرف پایگاه‌های خبری است و نرم‌افزاری که برای به‌دست آوردن خبرهای مهم به‌طور مداوم به تجزیه و تحلیل منابع خبری می‌پردازند.

نرم‌افزار تحلیلی

یکی از ابزارهای پرکاربردی که معامله گران روز از آن استفاده میکنند سایت های بررسی قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال یکی از پرطرفداران سایت ها در این زمینه سایت تریدینگ ویو است که با استفاده از چارت و اندیکاتورهای مناسب، کمک قابل توجهی به تریدرهای روزانه کرده است.

همچنین برای اکثر معامله‌گران روزانه نرم‌افزار معامله ضرورتی پر هزینه به‌ شمار می‌رود. معامله‌گرانی که به شاخص‌های تکنیکال یا معاملات نوسانی متکی هستند، بیش از اخبار به نرم‌افزارها اتکا دارند. ویژگی‌های این نرم‌افزار احتمالاً از راه‌های زیر مشخص می‌شود:

  • تشخیص الگوی خودکار: بدین معنا که برنامهٔ معامله شاخص‌های تکنیکالی از جمله پرچم‌ها و کانال‌ها یا شاخص‌های پیچیده‌تری مانند الگوهای الیوت وِیو را تشخیص می‌دهد.
  • اپلیکیشن‌های عصبی و ژنتیک: این اپلیکیشن‌ها برنامه‌هایی هستند که برای رفع نواقص سامانه‌ها به‌منظور انجام پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از نوسانات آتی قیمت، شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های ژنتیک را به‌کار می‌گیرند.
  • ادغام کارگزارها: برخی از این اپلیکیشن‌ها حتی تعامل مستقیم با کارگزاری‌ها دارند که امکان اجرای لحظه‌ای و حتی خودکار معاملات را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن‌ها در حذف هیجانات از فرآیند معامله و ارتقای زمان‌های اجرا عاملی مؤثر است.
  • تست‌گیری: این کار امکان بررسی روش اجرای یک راهبرد مشخص در گذشته برای پیش‌بینی دقیق‌تر رخدادهای آینده را فراهم می‌کند. به خاطر داشته باشید که عملکرد گذشته همیشه نمایانگر نتایج آینده نیست.

این ابزارهای تلفیقی یک لبهُ را در سرتاسر مارکت‌پلِیس‌های دیگر در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. دلیل آن مشخص است زیرا بدون آن‌ها تعداد زیادی از معامله‌گران بی‌تجربه سرمایه خود را از دست می‌دادند. به‌علاوه، عوامل دیگر تأثیرگذار بر درآمدهای بالقوهٔ معامله‌گران روزانه، عبارتند از؛ بازاری که در آن معامله انجام می‌دهند، میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند و زمانی که می‌خواهند صرف کنند.

ریسک‌های معامله روزانه

برای سرمایه‌گذاران معمولی، به‌دلیل تعداد بالای ریسک‌های مؤثر، معاملهٔ روزانه می‌تواند تعهدی دشوار باشد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) برخی از ریسک‌های معاملهٔ روزانه را مورد تأکید قرار داده است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت زیر خلاصه نمود:

  • خود را برای تجربه ضررهای مالی شدید آماده کنید: از آنجایی‌که معامله‌گران روزانه معمولاً ضررهای مالی شدیدی در اولین ماه معامله تجربه می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها هرگز به سطح سودآوری نمی‌رسند، آن‌ها باید تنها آن میزانی از نقدینگی را ریسک کنند که توان جبران ضرر آن را دارند.
  • معاملهٔ روزانه کاری بسیار پرتنش و پرهزینه است: معاملهٔ روزانه کاری بسیار دشوار است و تماشای نرخ‌های تیکر و نوسانات قیمت فراوان برای شناسایی روندهای بازار مستلزم تمرکزی بسیار بالا است. معامله‌گران روزانه همچنین متحمل مصارف بالایی می‌شوند که معمولاً شامل پرداخت هزینهٔ کمیسیون بسیار بالا به شرکت‌های خود، آموزش و رایانه‌ها است.
  • معامله‌گران روزانه اتکای شدیدی به قرض گرفتن نقدینگی دارند: راهبردهای معاملهٔ روزانه، برای سودآوری از اهرم‌های فشار نقدینگی مقروض بهره می‌برند که دلیل این است که چرا بسیاری از معامله‌گران روزانه علاوه بر از دست دادن همهٔ نقدینگی خود کارشان به بدهکاری می‌رسد.
  • شایعات کسب سود آسان را باور نکنید: «ترفندهای داغ» و «توصیهٔ کارشناس» در بولتن‌های خبری و وبسایت‌های فراهم‌شده برای معامله‌گران روزانه را تماشا کنید و به یاد بسپارید که سیمنارهای تحصیلی و کلاس‌های مربوط به معاملهٔ روزانه ممکن است واقع‌بینانه نباشند.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

آیا ضرورتی دارد که معامله روزانه را شروع کنید؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، معاملهٔ روزانه به‌عنوان یک شغل می‌توانند کاری بسیار دشوار و کاملاً چالش‌برانگیز باشند.

  • اولاً اینکه، شما نیاز دارید تا برخی اطلاعات دربارهٔ جهان معامله را دریافت کنید و نسبت به توان ریسک‌پذیری، سرمایه و اهداف خود ایده‌های خوبی داشته باشید.
  • همچنین، معاملهٔ روزانه شغلی است که نیازمند صرف زمان قابل توجهی است. اگر شما تمایل به بی‌نقص ساختن راهبردهای خود پس از کسب تجربه و البته، کسب درآمد دارید، در این صورت شما باید زمان بسیار زیادی را صرف آن کنید. این کاری نیست که بتوانید به‌صورت پاره‌وقت یا در مواقع احساس ضرورت انجام دهید . باید کاملاً نسبت به آن متعهد باشید.
  • در صورتی‌که تصمیم شما این است که هیجان معامله برایتان مناسب است، به یاد داشته باشید که کار را با معاملات کوچک شروع کنید. تمرکز خود را به روی تعداد کمی از سهام‌ها بگذارید و با سراسیمگی وارد بازار نشوید و انرژی خود را با آن تلف نکنید. صرف تمام توان خود تنها باعث پیچیده شدن راهبرد معاملاتی‌تان می‌شود و می‌تواند به‌معنای ضررهای بزرگ باشد.
  • آخر اینکه، آرام بمانید و سعی کنید که هیجانات را از معاملات خود حذف کنید. هر چقدر بیشتر موفق به انچام این کار بشوید، بیشتر قادر به پایبندی به برنامهٔ خود خواهید بود. حفظ خونسردی، امکان حفظ تمرکز را به شما می‌دهد و همچنین شما را مسیری که انتخاب کرده‌ ‌اید نگه می‌دارد.

اگر این دستورالعمل‌های ساده را دنبال کنید، محتمل است که به‌سمت یک شغل پایدار در معاملهٔ روزانه حرکت کنید.

آیا معامله روزانه غیرقانونی است؟

با اینکه معاملهٔ روزانه کاری غیرقانونی یا غیراخلاقی نیست، اما می‌تواند بسیار ریسک‌‌پذیر باشد. از آنجایی‌که اکثر راهبردهای معاملهٔ روزانه در حساب‌های ودیعه اهره فشار را به‌کار می‌گیرند، معامله‌گران روزانه به‌طور محتمل می‌توانند نقدینگی بیش از میزان سرمایه‌گذاری خود را از دست بدهند و در نهایت وارد بدهی‌های قابل توجهی شوند.

آربیتراژ چگونه می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی معامله روزانه به اجرا در آید؟

آربیتراژ یک خرید همزمان و فروش همان اوراق بهادار در بازارهای مختلف برای کسب سود از تفاوت‌های دقیقه‌ای در قیمت اوراق بهادار در این بازارها است. از آنجایی‌که آربیتراژ سازوکاری برای تضمین تصحیح سریع هرگونه انحراف در قیمت یک دارایی از طریق ارزش منصفانهٔ آن فراهم می‌کند، فرصت‌های آربیتراژ به‌ندرت تا مدت‌های طولانی پایدار می‌مانند.

چرا معامله‌گران روزانه نباید در موقعیت‌های شبانه قرار بگیرند؟

معامله‌گران روزانه معمولاً به برخی دلایل در موقعیت‌های شبانه قرار نمی‌گیرند به‌طوریکه؛ بیشتر کارگزاران از الزامات مارجین بالاتر برای معاملات شبانه است و ازاین رو، سرمایه بیشتری مورد نیاز است؛ یک سهام می‌تواند تحت تأثیر اخبار شبانه پایین برود یا بالا بیاید و منجر به یک ضرر معاملاتی بزرگ شود. همچنین، قرار گرفتن در یک موقعیت شبانه ضررده به این که امید بخشی از ضررها یا همه آن می‌تواند جبران شود، ممکن است فلسفه معاملاتی بنیادین معامله‌گر را نقض نماید.

الزامات مارجین (Margin) برای معامله‌گران روزانه چیست؟

مطابق با قوانین سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA)، حداقل ارزش خالص لازم برای یک مشتری کارگزار-دلالی که به‌عنوان یک معامله‌گر روزانه الگویی دریافت می‌کند، ۲۵ هزار دلار است که بایستی پیش از هرگونه فعالیت‌های معاملهٔ روزانه و حفظ دائم آن، به حساب مشتری سپرده‌گذاری شود.

آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال آموزش معامله روزانه (Day Trading) در بازار ارز دیجیتال

قدرت خرید معامله‌گر روزانه چیست؟

قدرت خرید بیانگر مجموع منابع مالی است که یک سرمایه‌گذار برای معاملهٔ اوراق بهادار در دست دارد و برابر با وجه نقد نگهداری‌شده در حساب به‌علاوهٔ مارجین موجود است. مطابق با قوانین فیرنا (FINRA)، یک مشتری کارگزار-دلال که به‌عنوان یک معامله‌گر روزانه الگویی تعیین شده، ممکن است تا چهار برابر حداقل وجه تضمین (maintenance margin) تا خاتمه تجارت اوراق قرضه در روز گذشته را معامله کنند.

درآمد خالص

با اینکه معامله روزانه به‌نوعی موضوع بحث‌برانگیز تبدیل شده است، می‌تواند روشی کارآمد برای کسب سود باشد. هردوی معامله‌گران روزانهٔ شرکتی و حقیقی، با حفظ بهره‌وری و نقدینگی بازارها نقش مهمی را در مارکت‌پلِیس ایفا می‌کنند. با وجود اینکه معامله روزانه محبوبیت خود در میان معامله‌گران بی‌تجربه را حفظ می‌کند، اما در درجه اول انجام آن را باید به افرادی سپرد که از مهارت‌ها و منابع مورد نیاز برای موفقیت برخوردار هستند.

جهت دیدن سایت آموزش ارز دیجیتال به سایت نعیم حشم بان مراجعه فرمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 114

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1143
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 234
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 267
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2035
  • بازدید ماه : 3661
  • بازدید سال : 11313
  • بازدید کلی : 269274
  • کدهای اختصاصی