loading...

سدان

بازدید : 93
سه شنبه 17 خرداد 1401 زمان : 14:52

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

متاورس را اولین بار با «دیسنترالند» شناختم و در آنجا با ایده‌ی خرید قطعه زمین‌ مجازی آشنا شدم (چون خرید زمین چیزی است که آدم‌ها در زندگی واقعی انجام می‌دهند). هدف‌ در اینجا خرید قطعه زمین و ساخت‌وساز است.

به هر حال، مگر کاری دیگری جز ساخت‌وساز هم می‌شود روی قطعه زمین انجام داد؟ با این حال، این بدان معنی است که کل متاورس دیسنترالند به‌معنای واقعی کلمه از همان خشت اول به‌وسیله‌ی کاربران مختلف ساخته می‌شود.

به‌جز «جنسیس پلازا» هیچ نوع برنامه‌ریزی شهری یا جهانی وجود ندارد. در ابتدا، چیزی که نقل محافل شد این بود که قطعه زمین‌ها با چه قیمتی در اوپن‌‌ سی (Opensea) دست به دست می‌شوند. به‌تدریج، با پذیرش پروژه از سوی کاربران، اینجا تبدیل شد به مکانی که کاربران بدون تملک زمین توانستند نوعی تجربه‌ی متاورسی داشته باشند.

چه می‌شد اگر تمرکز اصلی به‌جای تملک زمین بر تجربه‌ی کاربر معطوف می‌بود؟ یک نفر پیدا شد که ایده‌ی مشابه را مطرح کرد و از همین جا بود که پورتالز، پلتفرم متاورس مبتنی بر وب، به وجود آمد.

همچنین شما میتوانید پیش از مطالعه‌ی کامل این مقاله، اطلاعات خود را درباره متاورس با مراجعه به سایت حشم بان و مقاله‌ی متاورس چیست افزایش دهید.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

سولانا پورتالز چیست؟

زمانی که کسی برای اولین‌ بار در شهر جدیدی مانند توکیو یا نیویورک قدم می‌گذارد، هیجان ناشی از آنچه در پیش است و شاید ذره‌ای احساس درماندگی ممکن است بی‌اختیار بر فرد مستولی شود چون یک عالمه چیز جدید (و احتمالاً زمان نه‌چندان کافی) برای کاوش وجود داد.

همین احساس اولیه‌ را تیم پورتالز در ارتباط با ناحیه‌ی داون‌تاون (مرکز شهر) داشت که قلب تپنده‌ی جهان پورتالز به شمار می‌آید. در این مکان، کاربران با اکتشاف واحدهای «بیلیدینگ وان» که به‌وسیله‌ی تیم ساخته شده است، اولین تجربه‌ی خود را شروع می‌کنند.

در اینجا، کاربران می‌توانند گیم بازی کنند، اقلام بازی را گردآوری کنند یا حتی در کاوش‌ها مشارکت نمایند! در حال حاضر، پورتالز تنها صفحه‌ی مرورگر برای مرورگرهای مبتنی بر کروم و مرورگر «مایکروسافت اج» است که هدف از آن ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی متاورسی ممکن به کاربران است.

تزئین آپارتمان و بازی گیم جزو تجارب داخل خانه است، در حالی که حضور در کنسرت و تماشای فیلم ماجراجویی‌هایی هستند که در فضای بیرون از خانه اتفاق می‌افتند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

به‌غیر از گردش در اطراف ناحیه‌ی داون‌تاون، می‌توانید قطعه‌ زمین بخرید (و به ساخت‌وساز بپردازید)، «پَد» خودتان را داشته باشید که به قطعه زمین‌های «پادز» معروف هستند (بدون آنکه نیازی به تملک زمین باشد)؛

سطح معینی از آزادی را در تزئین آن داشته باشید (هرچند در این حالت آزادی شما کمتر از زمانی است که تمام کار ساخت‌وساز را از اول خودتتان شروع کرده باشید). اساساً، بین ساخت خانه‌ی خودتان و اجاره کردن آپارتمان تفاوت وجود دارد.

به‌ گفته‌ی آدام گمز، یکی از هم‌بنیانگذاران، پورتالز شبیه بازی «انیملز کراسینگ میتز رابلاکس اند سیم سیتی» است. من قبلاً هیچ‌یک از این گیم‌ها (و بسیاری از گیم‌های دیگر) را بازی نکرده‌ام اما اشتیاق ناشی از شنیده‌هایم کنجکاوی کافی برای ادامه‌ی اکتشاف فراهم آورده است.

کارت‌ها دسترسی (Access Cards) سولانا پورتالز

برخلاف دیسنترالند که می‌توانید فقط با اتصال به کیف پول وب‌3 خودتان در جنسیس پلازا به گردش بپردازید و فوراً وارد جریان امور شوید، اوضاع در پورتالز متفاوت است؛

در اینجا شما علاوه بر کیف پول وب‌3 سولانا (من «فانتوم» را انتخاب کردم) باید به‌نوعی به این دنیا هم دسترسی یابید. برای انجام این کار دو راه وجود دارد که هرکدام تجربیات مخصوص به خود را دارند. لازم به ذکر است که برای آشنایی بیشتر با مفهوم وب 3 میتوانید به سایت ما مراجعه کرده و مقاله وب 3 یا نسل سوم اینترنت چیست را مطالعه کنید.

املاک پورتالز

اولین نوع از توکن‌های غیرقابل تعویضی که در پورتالز به فروش می‌رسد، اکسس کارت‌ها هستند. سه نوع اکسس کارت به‌ترتیب اندازه‌ی فضا وجود دارد که بزرگترین آنها همراه با میزان عرضه‌ی در اول فهرست می‌آید:

  • ویژن (75)
  • اونیکس (425)
  • آیوری (4500)

داشتن این کارت‌ها چند مزیت دارد:

  • دارنده‌ی کارت می‌تواند به ناحیه‌‌ی داون‌تاون دسترسی یابد.
  • می‌توانید فضای خودتان را بسازید یا آن را به دیگران اجاره بدهید.
  • می‌توانید دوستانتان را برای دورهمی دعوت کنید یا میزبان مهمانی بلوک شوید.
  • می‌توانید گیم‌های HTML5 را اضافه کنید.
  • امتیازهای ادمین را به کیف پول‌های دیگر بدهید (اوه... نمی‌دانم این چگونه کار می‌کند!)
  • در داون‌تاون و دایرکتوری قابل اکتشاف است– من آن را مثل محوطه‌ی جلوی فروشگاه مجسم می‌کنم که افراد می‌توانند در آنجا گردش کنند. چه نوع مغازه‌ای دوست دارید برپا کنید؟

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

طبق مجیک ادن (Magic Eden)، بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT) سولانا، کمترین قیمت یکی از این کارت‌ها در حال حاضر 50 سولانا (تقریسباً 5000دلار) است.

قیمت این کارت‌ها در نوامبر 2021 زمانی که اولین بار ساخته شدند، 1.5 سولانا بود. قیمت توکن سولانا مسلماً در اوج خود یعنی 200دلار تا 260دلار بود. با این وجود، با توجه به اینکه قیمت توکن غیرقابل تعویض حدود 50برابر افزایش داشته است، سود خوبی از این توکن قابل حصول است.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

کارت‌های شهروندی و قطعه زمین‌های پاد (Pods)

اگر توانایی خرید قطعه‌ زمین‌هایی را ندارید که کارت‌های فوق نمایندگی می‌کنند، نگران نباشید. می‌توانید به مدد کارت‌های شهروندی «پد» خودتان را داشته باشید. با این کارت‌ها می‌توانید هم به ناحیه‌ی داون‌تاون دسترسی یابید و همینکه «پاد» خودتان را داشته باشید و با اقلامی که می‌خواهید تزئین کنید.

درست مانند قطعه زمین، در اینجا هم می‌توانید دوستان را برای دورهمی به «پد» خود دعوت کنید چون مجهز به چت متنی و صوتی است. بالاتر از همه اینکه، دوستان شما نیازی به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) ندارند و اگر شما داشته باشید کفایت می‌کند.

همچنین برای برخی از رویدادها و حتی رویدادهای منحصر به شهروند، درست همانند عضویت، شهروند بودن شما را در صف اولویت‌ قرار می‌دهد.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

جنسیس پاد (Genesis Pods)

سه نوع کارت شهروندی موجود است که دو مورد از این کارت‌های برای عموم مردم آزاد هستند:

  1. جنسیس: تنها به 10000 کارت محدود است. حداقل قیمت یکی از این کارت‌ها 3.69 سولانا است که می‌توانید از «مجیک ادن» اخذ کنید.
  2. استاندارد: در حال حاضر 35000 عدد از این کارت‌ها در گردش است و امکان اینکه درآینده تقاضا باعث بالا رفتن عرضه شود وجود دارد. حداقل قیمت این کارت در زمان نگارش این سطور 0.30 سولانا است.
  3. پارتنر: برای کسانی است که با تیم پروژه‌ی پورتالز شراکت دارند. با برنامه‌ی «برندینگ پارتنر» کار می‌کند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

شکار کلید برنز یا برنز کی هانت (Bronze Key Hunt)

«برنز کی هانت» که در ابتدا به‌صورت دمو انتشار یافت، شمه‌ای از تجربیاتی را که ممکن است در پورتالز داشته باشید ارائه می‌دهد. کاربر می‌تواند با برخی از آیتم‌های داخل اتاق تعامل کند، من‌جمله بازی «پک‌من گیم» و گرفتن سرنخ برای حل اسرار کشف «برنز کی».

چون این اتاق حالت دمو دارد، من نمی‌توانم اثاث را هرطور که می‌خواهم جابه‌جا کنم، که البته گمان می‌کنم وقتی پاد خودم را داشته باشم بتوانم این کار را بکنم. این دمو کمی ابتدایی است (یا شاید من در این نوع بازهای فرار از اتاق خیلی ناشی هستم) و این کافی است که هر کاربری بتواند گوشه‌ای از پتانسیل‌های آن را ببیند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

همچنین، کاربران از طریق بخش سئوالات پرتکرار (FAG) می‌توانند اتاق خود را سفارشی کنند. کاربران به کانال دیسکورد هدایت می‌شوند تا احیاناً اگر در «کی هانت» گیر افتاده باشند کمک بگیرند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

فضاهای پورتال به‌وسیله‌ی اجتماع

کسانی که در پورتالز قطعه زمین دارند، فعالانه در فضای خودشان شروع به ساخت‌وساز کرده‌اند.

شما از طریق ویرایشگر اتاق کلیک-کن-و-بکش به‌آسانی می‌توانید اثاث را جابه‌جا کنید، اقلام توکن غیرقابل تعویض خود را داخل بیاورید یا از فهرست اقلام پیش‌فرض انتخاب کنید تا اتاقتان را قابل اسکان کنید.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

مرجع سولانا پورتالز

جالب اینجاست که وقتی مفهوم پورتالز برای اولین بار در 2020 ظهور یافت، انجام این کار در قالب رمزارز جزو انتخاب‌های اول هم‌بنیانگذار، «آدام گمز» نبود. او در «یوتیوب ای‌ام‌ای» از این موضوع پرده برداشت که انگیزه‌ی اولیه‌اش از ساخت پورتالز این بود که می‌خواست کاری را در راستای رمان «سقوط برف» انجام دهد (رمان نیل استفنسون که واژه‌ی «متاورس» را اولین بار مطرح کرد).

با این حال، فناوری واقعیت مجازی هنوز در دسترس عموم مردم قرار ندارد، بنابراین او به‌دنبال چیزی بود که با فناوری موجود بتواند انجام دهد. بنابراین، او انیمل کراسینگ اند گدر (Animal Crossing and Gather)، فضای کاری آنلاین را دید و احساس کرد که شاید چیزی مثل آن خوب باشد.

او حتی به این فکر کرد که به فیسبوک یا موزیلا نزدیک شود تا اگر شد چیزی را از پله‌ی اول با آن شروع کند اما به این نتیجه رسید که این کار جواب نخواهد داد. در همین زمان‌ بود که فکر ساختن بلاک‌چین رمزارز به‌طور جدی مطرح شد. ساخت پروژه در 2021 در سبک بوت‌استرپ به‌واقع اتفاق افتاد.

سپس، آنها متوجه Solana Ignition Hackathon شدند و تصمیم گرفتند انجامش دهند و آن را در بخش گیمینگ در جایگاه دوم قرار دادند. به این ترتیب بود که اعتماد به نفس و پشیبانی لازم را برای پیش‌برد پروژه به دست آورند.

تیم پورتالز

آدام گمز Adam Gomez (بنیانگذار) از 15 سال گذشته در زمینه‌ی ساخت اَپ‌های گمینیگ دارای سابقه بوده است.

تجارب او در وب و بازی‌های ویدیویی با تمرکز بازاریابی شالوده‌ی محکمی را برای محقق کردن پورتالز فراهم آورد. او در ضمن کار برای یک آژانس، مشتری‌های مثل دیزنی، بلیزارد، رایوت گیمز و مایکروسافت داشت.

واکاواکاجاگ Wakawakajaq بنیانگذار دیگر پورتالز است که در پورتالز دیسکورد با این عنوان شناخته می‌شود.

واکاواکاجاگ، در تکمیل مهارت‌های آدام، تجربه‌ی 10ساله‌ی خود را در زمینه‌ی واقعیت‌مجازی/واقعیت افزوده در استودیوی نرم‌افزاری وارد کار کرده است و او نیز مشتری‌هایی مثل دیزنی، بلیزارد، رایوت گیمز و مایکروسافت دارد. (حدس می‌زنم آنها در حین انجام این پروژه‌ها همدیگر را ملاقات کردند).

کریس Chris سومین عضو کلیدی در تیم است که در پورتالز دیسکورد به چل‌چل‌چل معروف است.

کریس به‌عنوان مدیر ارتباطات، شراکت‌ها و اجتماع دارای بیش از 15سال تجربه در ساخت اجتماع و شراکت است. علاوه بر این، کریس بنیانگذار سازمان مردم نهادی است که ماموریت دارد درباره‌ی فناوری، نرم افزار، سخت‌افزار و ربات‌ها در بیش از 80شهر آموزش دهد.

سرمایه‌گذاران سولانا پورتالز

نقاط قوت اکثر پروژه‌های بلاک‌چین را همچنین می‌توان در سرمایه‌گذارانی که جذب می‌کند مشاهده کرد. آنها توجه برخی از بهترین نام‌ها را به سمت پورتالز جلب کرده‌اند، نظیر «آلامدا ریسرچ» و «سولانا ونچرز» که اساساً خریدار بخش عمده‌ی سهم خود شبکه‌ی سولانا هستند.

موفقیت پورتالز، به‌عنوان اولین پروژه‌ی دنیای مجازی که در بلاکچین سولانا راه‌اندازی شده است، می‌تواند موفقیت سولانا را به به‌خوبی منعکس کند.

آنها همچنین اخیراً توانستند 5میلیون دلار سرمایه‌ی اولیه برای تامین مالی توسعه‌ی پروژه به دست آورند. از دیگر سرمایه‌گذاران می‌توان به جاستین کان، هم‌بنیانگذار تویچ اشاره داشت که سایت پخش ویدیو محبوب گیمرها است.

آنها با سرمایه‌ی موجود قرار است مهندس نرم‌افزار، مدیران بازاریابی و محتوانویس‌ استخدام کنند. حداقل به نظر می‌رسد که آنها آماده‌‌اند تمام انرژی خود را مصروف ساخت پروژه کنند که این علامت خوبی است.

شراکت‌های سولانا پورتالز

همان‌طور که ذکر شد، یکی از اکسس کارت‌هایی که عرضه می‌شود کارت شراکت است. این نوع کارت نشانگر تعهد آنها به ایجاد شراکت با برندهای قوی است که می‌تواند به رشد آگاهی کمک کنند و اندوخته‌ی لازم را برای متمایز بودن در بازار پرازدحام به آن می‌دهد.

برخی از این برندها عبارتند از بایننس یو‌اس، اف‌تی‌اکس.یواس و اودیوس. آنها قبلاً در داون‌تاون مغازه دایر کرده‌اند و منتظر شما هستند تا به آن سر بزنید!

بی‌شک، با پیشرفت پروژه، آنها خواهند توانست نام‌های بیشتری را جذب فضای خودشان بکنند و اکوسیستم همه‌جانبه‌ای را در درون متاورس پروتالز بسازند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

نقشه‌ی راه سولانا پورتالز

جدیدترین نقشه‌ی راه برای پورتالز در 27 آوریل رونمایی شد و با این نقشه‌ی راه می‌توان گنجینه‌ای از چیزهای جدید را در آینده‌ی نزدیک انتظار داشت. در اینجا برخی از به‌روزرسانی‌های کلیدی را ارائه می‌دهیم:

1- فضاهای بیشتری از جمله گالری و آرکید به ناحیه‌ی داون‌تاون اضافه شد. گالری جایی است که تیم‌‌ در آنجا برای کار با دارندگان NFT جهت گزینش تجارب و رویدادها برنامه‌ریزی می‌کند. آرکید را در قالب واژگان زیر می‌توان به بهترین وجه توضیح داد.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

2- با حیوانات خانگی‌تان در پاد خودتان چرخ بزنید، حداقل نسخه‌ی توکن غیرقابل تعویض، و شاید مانند بازی قدیمی تاماگوچی (اگر سنتان قد بدهد که به خاطر بیاورید!)، می‌توانید نگاهی به حیوان خانگی‌تان بیندازید تا ببینید چه کار می‌کند.

3- شراکت با اوپن‌‌سی – درسته! پای شراکت اوپن‌سی به پورتالز هم باز شده است و توکن‌های غیرقابل تعویض اتریوم را به دنیای سولانا نیز آورده است.

آنها در این ناحیه «محوطه‌ی جلوی فروشگاه» خواهند داشت، مفهوم جدیدی که در این دور با نقشه‌ی راه «پریویو دیستریکت زیرو» معرفی شد که فضاهایی از سولانا، اف‌تی‌اکس.یواس، مجیک ادن، بایننس.یواس و اودیوس را نیز نمایش می‌دهد.

4- برای «زمین‌داران» ویژن/اونیکس/آیوری، تیم پورتالز به‌سختی در حال کار است تا آن را به اولین فضا برای دایر کردن فروشگاه تبدیل کند، نه فقط برای مراکز خرید بلکه همچنین برای فضاهای دیگری که تجربه‌ی جالبی نظیر کلان‌شهر ایجاد می‌کند.

در زندگی واقعی، اندازه اهمیت دارد و ساختمان‌های ویژن، که بزرگترین ساختمان‌ هستند، بیش از همه در خیابان‌ها خودنمایی خواهند کرد.

فضای دمو

جدیدترین فضای دمو رونمایی‌شده در مقایسه با فضاهای برپا شده در برونز کی هانت بسیار تحسین‌برانگیزتر است. آنها صرفاً به‌جای آواتار بلاکی استاندارد، با «ردی‌پلیرمی» یکپارچه شده‌اند تا امکان سفارشی شدن آواتار را فراهم کنند.

اکنون زمان آن است که «توکن غیرقابل تعویض آدیداس» را رو کنید که دوست داشتید به همه نشان دهید و با آنها کل شهر را دور بزنید!

من با آپلود تصویری از خودم به شکل آواتار یسیار خوش‌قیافه‌ای در آمدم که لباس‌هایش را پول‌اندبر تامین کرده بود، برندی که در پاساژهای خرید در اینجا و آنجا دیده‌ام.

شما می‌توانید به کیف پول سولانا و یا اتریوم خودتان متصل شوید تا توکن‌های غیرقابل تعویض خود را روی دیوارها در نقاط تعیین‌شده نمایش دهید. حرکات گوناگون وجود دارد، شامل نشستن و دست تکان دادن اما من به هیچوچه نمی‌توانستم بفهمم چگونه آواتارم را وادار کنم این کارها را انجام دهد.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

همانند «برنز کی هانت» می‌توانید در این فضا گیم‌های «آرکید» بازی کنید و در منظره‌ی گیرا و زیبا از داون‌تاون به استراحت بپردازید. اگر علاقمند باشید می‌توانید نسخه‌ی دمو را در اینجا ببینید.

جمع‌بندی

در حین تحقیق درمورد این پروژه به چیز جالب توجهی برخوردم. درک این مفهوم آسان است. فرقی نمی‌کند که زمین‌دار/مغازه‌داری با توکن غیرقابل تعویض پورتالز باشم یا فقط شهروند معمولی که در شهر پرسه می‌زنم، قبل از همه کاربر هستم.

چیزی که بیش از همه دوست دارم این است که لازم نیست از خودم زمین داشته باشم تا صاحب فضای خودم باشم. من می‌توانم دوستانم را به پاد خودم دعوت کنم یا فقط در آنجا به استراحت بپردازم. می‌توانم موسیقی خودم را در آن پخش کنم؟

همچنین، از گرافیک آنها خوشم آمده است، هرچند که این‌ها اکثراً اجراهای هنری هستند. به نظر می‌رسد که این پروژه‌ از سوی افرادی انجام می‌شود که حقیقتاً به کارشان اهمیت می‌دهند، و دارندگان فعال کارت در دیسکورد نیز به نظر می‌رسد شبیه هم هستند.

از این جهت این را می‌گویم که از گپ و گفتگوها در دیسکورد می‌توانید بگویید که چه نوع افرادی بر بحث مسلط هستند. برخلاف برخی از اجتماعات، خوشحال هستم که این پروژه (هنوز) تحت تاثیر سروصدای توکن «ون مون؟» قرار نگرفته است.

پشتیبانی از مشتری نیز در دیسکورد بارز بود. در اینجا کانال پشتیبانی از طریق ارسال تیکت‌ نیز وجود دارد و دو تیکتی که من ارسال کردم به‌موقع پاسخ داده شد.

بزرگترین ضعف این پروژه در سرعت شبکه‌ی سولانا است. نقدی بودن آن اکنون چنان به یک رویداد منظم تبدیل شده است که مانند کارمزدهای گس اتریوم ممکن است مانع از آن شود که برخی کاملاً از آن لذت ببرند.

این پروژه هنوز بسیار جوان است و کارهای زیادی برای انجام وجود دارد و مسیر طولانی در پیش است. با این حال، علاقه‌مندم که رشد آن را ببینیم زیرا به‌تدریج دارد خودش را پیدا می‌کند.

نیاز نیست که این پروژه خیره‌کننده‌ترین شهر در بین تمام متاورس رقیب باشد. من اردوزی (کَمپر) خوشحالی خواهم بود مشروط بر اینکه بتوانم کُنج خلوت کوچکم را در این دنیا بیابم.

جهت دیدن دوره آموزش ارز دیجیتال به سایت نعیم حشم بان مراجعه فرمایید.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

متاورس را اولین بار با «دیسنترالند» شناختم و در آنجا با ایده‌ی خرید قطعه زمین‌ مجازی آشنا شدم (چون خرید زمین چیزی است که آدم‌ها در زندگی واقعی انجام می‌دهند). هدف‌ در اینجا خرید قطعه زمین و ساخت‌وساز است.

به هر حال، مگر کاری دیگری جز ساخت‌وساز هم می‌شود روی قطعه زمین انجام داد؟ با این حال، این بدان معنی است که کل متاورس دیسنترالند به‌معنای واقعی کلمه از همان خشت اول به‌وسیله‌ی کاربران مختلف ساخته می‌شود.

به‌جز «جنسیس پلازا» هیچ نوع برنامه‌ریزی شهری یا جهانی وجود ندارد. در ابتدا، چیزی که نقل محافل شد این بود که قطعه زمین‌ها با چه قیمتی در اوپن‌‌ سی (Opensea) دست به دست می‌شوند. به‌تدریج، با پذیرش پروژه از سوی کاربران، اینجا تبدیل شد به مکانی که کاربران بدون تملک زمین توانستند نوعی تجربه‌ی متاورسی داشته باشند.

چه می‌شد اگر تمرکز اصلی به‌جای تملک زمین بر تجربه‌ی کاربر معطوف می‌بود؟ یک نفر پیدا شد که ایده‌ی مشابه را مطرح کرد و از همین جا بود که پورتالز، پلتفرم متاورس مبتنی بر وب، به وجود آمد.

همچنین شما میتوانید پیش از مطالعه‌ی کامل این مقاله، اطلاعات خود را درباره متاورس با مراجعه به سایت حشم بان و مقاله‌ی متاورس چیست افزایش دهید.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

سولانا پورتالز چیست؟

زمانی که کسی برای اولین‌ بار در شهر جدیدی مانند توکیو یا نیویورک قدم می‌گذارد، هیجان ناشی از آنچه در پیش است و شاید ذره‌ای احساس درماندگی ممکن است بی‌اختیار بر فرد مستولی شود چون یک عالمه چیز جدید (و احتمالاً زمان نه‌چندان کافی) برای کاوش وجود داد.

همین احساس اولیه‌ را تیم پورتالز در ارتباط با ناحیه‌ی داون‌تاون (مرکز شهر) داشت که قلب تپنده‌ی جهان پورتالز به شمار می‌آید. در این مکان، کاربران با اکتشاف واحدهای «بیلیدینگ وان» که به‌وسیله‌ی تیم ساخته شده است، اولین تجربه‌ی خود را شروع می‌کنند.

در اینجا، کاربران می‌توانند گیم بازی کنند، اقلام بازی را گردآوری کنند یا حتی در کاوش‌ها مشارکت نمایند! در حال حاضر، پورتالز تنها صفحه‌ی مرورگر برای مرورگرهای مبتنی بر کروم و مرورگر «مایکروسافت اج» است که هدف از آن ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی متاورسی ممکن به کاربران است.

تزئین آپارتمان و بازی گیم جزو تجارب داخل خانه است، در حالی که حضور در کنسرت و تماشای فیلم ماجراجویی‌هایی هستند که در فضای بیرون از خانه اتفاق می‌افتند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

به‌غیر از گردش در اطراف ناحیه‌ی داون‌تاون، می‌توانید قطعه‌ زمین بخرید (و به ساخت‌وساز بپردازید)، «پَد» خودتان را داشته باشید که به قطعه زمین‌های «پادز» معروف هستند (بدون آنکه نیازی به تملک زمین باشد)؛

سطح معینی از آزادی را در تزئین آن داشته باشید (هرچند در این حالت آزادی شما کمتر از زمانی است که تمام کار ساخت‌وساز را از اول خودتتان شروع کرده باشید). اساساً، بین ساخت خانه‌ی خودتان و اجاره کردن آپارتمان تفاوت وجود دارد.

به‌ گفته‌ی آدام گمز، یکی از هم‌بنیانگذاران، پورتالز شبیه بازی «انیملز کراسینگ میتز رابلاکس اند سیم سیتی» است. من قبلاً هیچ‌یک از این گیم‌ها (و بسیاری از گیم‌های دیگر) را بازی نکرده‌ام اما اشتیاق ناشی از شنیده‌هایم کنجکاوی کافی برای ادامه‌ی اکتشاف فراهم آورده است.

کارت‌ها دسترسی (Access Cards) سولانا پورتالز

برخلاف دیسنترالند که می‌توانید فقط با اتصال به کیف پول وب‌3 خودتان در جنسیس پلازا به گردش بپردازید و فوراً وارد جریان امور شوید، اوضاع در پورتالز متفاوت است؛

در اینجا شما علاوه بر کیف پول وب‌3 سولانا (من «فانتوم» را انتخاب کردم) باید به‌نوعی به این دنیا هم دسترسی یابید. برای انجام این کار دو راه وجود دارد که هرکدام تجربیات مخصوص به خود را دارند. لازم به ذکر است که برای آشنایی بیشتر با مفهوم وب 3 میتوانید به سایت ما مراجعه کرده و مقاله وب 3 یا نسل سوم اینترنت چیست را مطالعه کنید.

املاک پورتالز

اولین نوع از توکن‌های غیرقابل تعویضی که در پورتالز به فروش می‌رسد، اکسس کارت‌ها هستند. سه نوع اکسس کارت به‌ترتیب اندازه‌ی فضا وجود دارد که بزرگترین آنها همراه با میزان عرضه‌ی در اول فهرست می‌آید:

  • ویژن (75)
  • اونیکس (425)
  • آیوری (4500)

داشتن این کارت‌ها چند مزیت دارد:

  • دارنده‌ی کارت می‌تواند به ناحیه‌‌ی داون‌تاون دسترسی یابد.
  • می‌توانید فضای خودتان را بسازید یا آن را به دیگران اجاره بدهید.
  • می‌توانید دوستانتان را برای دورهمی دعوت کنید یا میزبان مهمانی بلوک شوید.
  • می‌توانید گیم‌های HTML5 را اضافه کنید.
  • امتیازهای ادمین را به کیف پول‌های دیگر بدهید (اوه... نمی‌دانم این چگونه کار می‌کند!)
  • در داون‌تاون و دایرکتوری قابل اکتشاف است– من آن را مثل محوطه‌ی جلوی فروشگاه مجسم می‌کنم که افراد می‌توانند در آنجا گردش کنند. چه نوع مغازه‌ای دوست دارید برپا کنید؟

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

طبق مجیک ادن (Magic Eden)، بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT) سولانا، کمترین قیمت یکی از این کارت‌ها در حال حاضر 50 سولانا (تقریسباً 5000دلار) است.

قیمت این کارت‌ها در نوامبر 2021 زمانی که اولین بار ساخته شدند، 1.5 سولانا بود. قیمت توکن سولانا مسلماً در اوج خود یعنی 200دلار تا 260دلار بود. با این وجود، با توجه به اینکه قیمت توکن غیرقابل تعویض حدود 50برابر افزایش داشته است، سود خوبی از این توکن قابل حصول است.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

کارت‌های شهروندی و قطعه زمین‌های پاد (Pods)

اگر توانایی خرید قطعه‌ زمین‌هایی را ندارید که کارت‌های فوق نمایندگی می‌کنند، نگران نباشید. می‌توانید به مدد کارت‌های شهروندی «پد» خودتان را داشته باشید. با این کارت‌ها می‌توانید هم به ناحیه‌ی داون‌تاون دسترسی یابید و همینکه «پاد» خودتان را داشته باشید و با اقلامی که می‌خواهید تزئین کنید.

درست مانند قطعه زمین، در اینجا هم می‌توانید دوستان را برای دورهمی به «پد» خود دعوت کنید چون مجهز به چت متنی و صوتی است. بالاتر از همه اینکه، دوستان شما نیازی به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) ندارند و اگر شما داشته باشید کفایت می‌کند.

همچنین برای برخی از رویدادها و حتی رویدادهای منحصر به شهروند، درست همانند عضویت، شهروند بودن شما را در صف اولویت‌ قرار می‌دهد.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

جنسیس پاد (Genesis Pods)

سه نوع کارت شهروندی موجود است که دو مورد از این کارت‌های برای عموم مردم آزاد هستند:

  1. جنسیس: تنها به 10000 کارت محدود است. حداقل قیمت یکی از این کارت‌ها 3.69 سولانا است که می‌توانید از «مجیک ادن» اخذ کنید.
  2. استاندارد: در حال حاضر 35000 عدد از این کارت‌ها در گردش است و امکان اینکه درآینده تقاضا باعث بالا رفتن عرضه شود وجود دارد. حداقل قیمت این کارت در زمان نگارش این سطور 0.30 سولانا است.
  3. پارتنر: برای کسانی است که با تیم پروژه‌ی پورتالز شراکت دارند. با برنامه‌ی «برندینگ پارتنر» کار می‌کند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

شکار کلید برنز یا برنز کی هانت (Bronze Key Hunt)

«برنز کی هانت» که در ابتدا به‌صورت دمو انتشار یافت، شمه‌ای از تجربیاتی را که ممکن است در پورتالز داشته باشید ارائه می‌دهد. کاربر می‌تواند با برخی از آیتم‌های داخل اتاق تعامل کند، من‌جمله بازی «پک‌من گیم» و گرفتن سرنخ برای حل اسرار کشف «برنز کی».

چون این اتاق حالت دمو دارد، من نمی‌توانم اثاث را هرطور که می‌خواهم جابه‌جا کنم، که البته گمان می‌کنم وقتی پاد خودم را داشته باشم بتوانم این کار را بکنم. این دمو کمی ابتدایی است (یا شاید من در این نوع بازهای فرار از اتاق خیلی ناشی هستم) و این کافی است که هر کاربری بتواند گوشه‌ای از پتانسیل‌های آن را ببیند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

همچنین، کاربران از طریق بخش سئوالات پرتکرار (FAG) می‌توانند اتاق خود را سفارشی کنند. کاربران به کانال دیسکورد هدایت می‌شوند تا احیاناً اگر در «کی هانت» گیر افتاده باشند کمک بگیرند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

فضاهای پورتال به‌وسیله‌ی اجتماع

کسانی که در پورتالز قطعه زمین دارند، فعالانه در فضای خودشان شروع به ساخت‌وساز کرده‌اند.

شما از طریق ویرایشگر اتاق کلیک-کن-و-بکش به‌آسانی می‌توانید اثاث را جابه‌جا کنید، اقلام توکن غیرقابل تعویض خود را داخل بیاورید یا از فهرست اقلام پیش‌فرض انتخاب کنید تا اتاقتان را قابل اسکان کنید.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

مرجع سولانا پورتالز

جالب اینجاست که وقتی مفهوم پورتالز برای اولین بار در 2020 ظهور یافت، انجام این کار در قالب رمزارز جزو انتخاب‌های اول هم‌بنیانگذار، «آدام گمز» نبود. او در «یوتیوب ای‌ام‌ای» از این موضوع پرده برداشت که انگیزه‌ی اولیه‌اش از ساخت پورتالز این بود که می‌خواست کاری را در راستای رمان «سقوط برف» انجام دهد (رمان نیل استفنسون که واژه‌ی «متاورس» را اولین بار مطرح کرد).

با این حال، فناوری واقعیت مجازی هنوز در دسترس عموم مردم قرار ندارد، بنابراین او به‌دنبال چیزی بود که با فناوری موجود بتواند انجام دهد. بنابراین، او انیمل کراسینگ اند گدر (Animal Crossing and Gather)، فضای کاری آنلاین را دید و احساس کرد که شاید چیزی مثل آن خوب باشد.

او حتی به این فکر کرد که به فیسبوک یا موزیلا نزدیک شود تا اگر شد چیزی را از پله‌ی اول با آن شروع کند اما به این نتیجه رسید که این کار جواب نخواهد داد. در همین زمان‌ بود که فکر ساختن بلاک‌چین رمزارز به‌طور جدی مطرح شد. ساخت پروژه در 2021 در سبک بوت‌استرپ به‌واقع اتفاق افتاد.

سپس، آنها متوجه Solana Ignition Hackathon شدند و تصمیم گرفتند انجامش دهند و آن را در بخش گیمینگ در جایگاه دوم قرار دادند. به این ترتیب بود که اعتماد به نفس و پشیبانی لازم را برای پیش‌برد پروژه به دست آورند.

تیم پورتالز

آدام گمز Adam Gomez (بنیانگذار) از 15 سال گذشته در زمینه‌ی ساخت اَپ‌های گمینیگ دارای سابقه بوده است.

تجارب او در وب و بازی‌های ویدیویی با تمرکز بازاریابی شالوده‌ی محکمی را برای محقق کردن پورتالز فراهم آورد. او در ضمن کار برای یک آژانس، مشتری‌های مثل دیزنی، بلیزارد، رایوت گیمز و مایکروسافت داشت.

واکاواکاجاگ Wakawakajaq بنیانگذار دیگر پورتالز است که در پورتالز دیسکورد با این عنوان شناخته می‌شود.

واکاواکاجاگ، در تکمیل مهارت‌های آدام، تجربه‌ی 10ساله‌ی خود را در زمینه‌ی واقعیت‌مجازی/واقعیت افزوده در استودیوی نرم‌افزاری وارد کار کرده است و او نیز مشتری‌هایی مثل دیزنی، بلیزارد، رایوت گیمز و مایکروسافت دارد. (حدس می‌زنم آنها در حین انجام این پروژه‌ها همدیگر را ملاقات کردند).

کریس Chris سومین عضو کلیدی در تیم است که در پورتالز دیسکورد به چل‌چل‌چل معروف است.

کریس به‌عنوان مدیر ارتباطات، شراکت‌ها و اجتماع دارای بیش از 15سال تجربه در ساخت اجتماع و شراکت است. علاوه بر این، کریس بنیانگذار سازمان مردم نهادی است که ماموریت دارد درباره‌ی فناوری، نرم افزار، سخت‌افزار و ربات‌ها در بیش از 80شهر آموزش دهد.

سرمایه‌گذاران سولانا پورتالز

نقاط قوت اکثر پروژه‌های بلاک‌چین را همچنین می‌توان در سرمایه‌گذارانی که جذب می‌کند مشاهده کرد. آنها توجه برخی از بهترین نام‌ها را به سمت پورتالز جلب کرده‌اند، نظیر «آلامدا ریسرچ» و «سولانا ونچرز» که اساساً خریدار بخش عمده‌ی سهم خود شبکه‌ی سولانا هستند.

موفقیت پورتالز، به‌عنوان اولین پروژه‌ی دنیای مجازی که در بلاکچین سولانا راه‌اندازی شده است، می‌تواند موفقیت سولانا را به به‌خوبی منعکس کند.

آنها همچنین اخیراً توانستند 5میلیون دلار سرمایه‌ی اولیه برای تامین مالی توسعه‌ی پروژه به دست آورند. از دیگر سرمایه‌گذاران می‌توان به جاستین کان، هم‌بنیانگذار تویچ اشاره داشت که سایت پخش ویدیو محبوب گیمرها است.

آنها با سرمایه‌ی موجود قرار است مهندس نرم‌افزار، مدیران بازاریابی و محتوانویس‌ استخدام کنند. حداقل به نظر می‌رسد که آنها آماده‌‌اند تمام انرژی خود را مصروف ساخت پروژه کنند که این علامت خوبی است.

شراکت‌های سولانا پورتالز

همان‌طور که ذکر شد، یکی از اکسس کارت‌هایی که عرضه می‌شود کارت شراکت است. این نوع کارت نشانگر تعهد آنها به ایجاد شراکت با برندهای قوی است که می‌تواند به رشد آگاهی کمک کنند و اندوخته‌ی لازم را برای متمایز بودن در بازار پرازدحام به آن می‌دهد.

برخی از این برندها عبارتند از بایننس یو‌اس، اف‌تی‌اکس.یواس و اودیوس. آنها قبلاً در داون‌تاون مغازه دایر کرده‌اند و منتظر شما هستند تا به آن سر بزنید!

بی‌شک، با پیشرفت پروژه، آنها خواهند توانست نام‌های بیشتری را جذب فضای خودشان بکنند و اکوسیستم همه‌جانبه‌ای را در درون متاورس پروتالز بسازند.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

نقشه‌ی راه سولانا پورتالز

جدیدترین نقشه‌ی راه برای پورتالز در 27 آوریل رونمایی شد و با این نقشه‌ی راه می‌توان گنجینه‌ای از چیزهای جدید را در آینده‌ی نزدیک انتظار داشت. در اینجا برخی از به‌روزرسانی‌های کلیدی را ارائه می‌دهیم:

1- فضاهای بیشتری از جمله گالری و آرکید به ناحیه‌ی داون‌تاون اضافه شد. گالری جایی است که تیم‌‌ در آنجا برای کار با دارندگان NFT جهت گزینش تجارب و رویدادها برنامه‌ریزی می‌کند. آرکید را در قالب واژگان زیر می‌توان به بهترین وجه توضیح داد.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

2- با حیوانات خانگی‌تان در پاد خودتان چرخ بزنید، حداقل نسخه‌ی توکن غیرقابل تعویض، و شاید مانند بازی قدیمی تاماگوچی (اگر سنتان قد بدهد که به خاطر بیاورید!)، می‌توانید نگاهی به حیوان خانگی‌تان بیندازید تا ببینید چه کار می‌کند.

3- شراکت با اوپن‌‌سی – درسته! پای شراکت اوپن‌سی به پورتالز هم باز شده است و توکن‌های غیرقابل تعویض اتریوم را به دنیای سولانا نیز آورده است.

آنها در این ناحیه «محوطه‌ی جلوی فروشگاه» خواهند داشت، مفهوم جدیدی که در این دور با نقشه‌ی راه «پریویو دیستریکت زیرو» معرفی شد که فضاهایی از سولانا، اف‌تی‌اکس.یواس، مجیک ادن، بایننس.یواس و اودیوس را نیز نمایش می‌دهد.

4- برای «زمین‌داران» ویژن/اونیکس/آیوری، تیم پورتالز به‌سختی در حال کار است تا آن را به اولین فضا برای دایر کردن فروشگاه تبدیل کند، نه فقط برای مراکز خرید بلکه همچنین برای فضاهای دیگری که تجربه‌ی جالبی نظیر کلان‌شهر ایجاد می‌کند.

در زندگی واقعی، اندازه اهمیت دارد و ساختمان‌های ویژن، که بزرگترین ساختمان‌ هستند، بیش از همه در خیابان‌ها خودنمایی خواهند کرد.

فضای دمو

جدیدترین فضای دمو رونمایی‌شده در مقایسه با فضاهای برپا شده در برونز کی هانت بسیار تحسین‌برانگیزتر است. آنها صرفاً به‌جای آواتار بلاکی استاندارد، با «ردی‌پلیرمی» یکپارچه شده‌اند تا امکان سفارشی شدن آواتار را فراهم کنند.

اکنون زمان آن است که «توکن غیرقابل تعویض آدیداس» را رو کنید که دوست داشتید به همه نشان دهید و با آنها کل شهر را دور بزنید!

من با آپلود تصویری از خودم به شکل آواتار یسیار خوش‌قیافه‌ای در آمدم که لباس‌هایش را پول‌اندبر تامین کرده بود، برندی که در پاساژهای خرید در اینجا و آنجا دیده‌ام.

شما می‌توانید به کیف پول سولانا و یا اتریوم خودتان متصل شوید تا توکن‌های غیرقابل تعویض خود را روی دیوارها در نقاط تعیین‌شده نمایش دهید. حرکات گوناگون وجود دارد، شامل نشستن و دست تکان دادن اما من به هیچوچه نمی‌توانستم بفهمم چگونه آواتارم را وادار کنم این کارها را انجام دهد.

سولانا پورتالز: اولین تجربه‌ی کاربری در متاورس

همانند «برنز کی هانت» می‌توانید در این فضا گیم‌های «آرکید» بازی کنید و در منظره‌ی گیرا و زیبا از داون‌تاون به استراحت بپردازید. اگر علاقمند باشید می‌توانید نسخه‌ی دمو را در اینجا ببینید.

جمع‌بندی

در حین تحقیق درمورد این پروژه به چیز جالب توجهی برخوردم. درک این مفهوم آسان است. فرقی نمی‌کند که زمین‌دار/مغازه‌داری با توکن غیرقابل تعویض پورتالز باشم یا فقط شهروند معمولی که در شهر پرسه می‌زنم، قبل از همه کاربر هستم.

چیزی که بیش از همه دوست دارم این است که لازم نیست از خودم زمین داشته باشم تا صاحب فضای خودم باشم. من می‌توانم دوستانم را به پاد خودم دعوت کنم یا فقط در آنجا به استراحت بپردازم. می‌توانم موسیقی خودم را در آن پخش کنم؟

همچنین، از گرافیک آنها خوشم آمده است، هرچند که این‌ها اکثراً اجراهای هنری هستند. به نظر می‌رسد که این پروژه‌ از سوی افرادی انجام می‌شود که حقیقتاً به کارشان اهمیت می‌دهند، و دارندگان فعال کارت در دیسکورد نیز به نظر می‌رسد شبیه هم هستند.

از این جهت این را می‌گویم که از گپ و گفتگوها در دیسکورد می‌توانید بگویید که چه نوع افرادی بر بحث مسلط هستند. برخلاف برخی از اجتماعات، خوشحال هستم که این پروژه (هنوز) تحت تاثیر سروصدای توکن «ون مون؟» قرار نگرفته است.

پشتیبانی از مشتری نیز در دیسکورد بارز بود. در اینجا کانال پشتیبانی از طریق ارسال تیکت‌ نیز وجود دارد و دو تیکتی که من ارسال کردم به‌موقع پاسخ داده شد.

بزرگترین ضعف این پروژه در سرعت شبکه‌ی سولانا است. نقدی بودن آن اکنون چنان به یک رویداد منظم تبدیل شده است که مانند کارمزدهای گس اتریوم ممکن است مانع از آن شود که برخی کاملاً از آن لذت ببرند.

این پروژه هنوز بسیار جوان است و کارهای زیادی برای انجام وجود دارد و مسیر طولانی در پیش است. با این حال، علاقه‌مندم که رشد آن را ببینیم زیرا به‌تدریج دارد خودش را پیدا می‌کند.

نیاز نیست که این پروژه خیره‌کننده‌ترین شهر در بین تمام متاورس رقیب باشد. من اردوزی (کَمپر) خوشحالی خواهم بود مشروط بر اینکه بتوانم کُنج خلوت کوچکم را در این دنیا بیابم.

جهت دیدن دوره آموزش ارز دیجیتال به سایت نعیم حشم بان مراجعه فرمایید.

برچسب ها سولانا پورتالز ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 114

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1143
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 43
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 383
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1371
  • بازدید ماه : 2997
  • بازدید سال : 10649
  • بازدید کلی : 268610
  • کدهای اختصاصی