loading...

سدان

بازدید : 210
يکشنبه 7 فروردين 1401 زمان : 17:38

استراتژی DCA به شما می‌گوید چه زمانی بیت‌ کوین بخرید!

بازار ارز دیجیتال: از دست رفتن سرمایه یا بدست آوردن سودهای بزرگ؟

بازار رمز ارزهای دیجیتال امروزه در سرتاسر دنیا سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است؛ شاید بتوان یکی از علت‌های هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار را «سوددهی قابل‌توجه» این بازار دانست؛ اما در کنار این عامل، یکی از علت‌هایی که همواره نگرانی مخاطبان بازار ارزهای دیجیتال را به همراه دارد بی‌شک ترس «از دست دادن سرمایه» و «متضرر شدن» در بازار است. ترسی که کمابیش گریبان هر سرمایه‌ گذاری را در هر بازاری می‌گیرد، چرا که در سرمایه‌ گذاری‌های بزرگ، پیش از آن‌ که سرمایه‌گذار به محاسبات کسب سود خود بیاندیشد، معمولاً با یک سوال کلیدی همراه است: «آیا سرمایه‌ی من حفظ خواهد شد؟»

معمولاً کسانی که در بازار بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند و در آن اقدام به خرید و فروش بیت‌ کوین و آلت‌کوین می‌کنند بصورت مداوم با ترسی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ترس از دست دادن سرمایۀ خود. بدین منظور، یعنی کاهش ترس از دست دادن سرمایه و جلوگیری از ضررهای بزرگ، پژوهشگران و فعالان حوزۀ رمزارزها، همواره راهکارهای نوین و امن سرمایه‌ گذاری را معرفی می‌کنند. این معرفی می‌تواند شامل سرمایه‌ گذاری در پلتفرم‌ها و الگوهای متفاوت، سرمایه‌ گذاری با روش‌های معتبر و دارای امنیت و همچنین سرمایه‌ گذاری به‌صورت سپرده‌های مدت‌دار و غیره باشد.

شاید برای شما هم سوال مطرح شود که «استراتژی‌های امن» برای سرمایه‌ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ در حوزۀ تبلیغاتی بیت‌ کوین و آلت‌کوین‌ها و بطور گسترده بازار ارزهای دیجیتال، همواره با این سوالات مواجه می‌شویم که «چه ارزی بخرم که سود کنم؟» ، «در کدام پلتفرم سرمایه‌ گذاری کنم تا سود بزرگ و کوتاه‌مدت بدست بیاورم؟» ، «چگونه سرمایۀ خود را مدیریت کنم» ، «مطابق کدام استراتژی سرمایه‌ گذاری کنم تا به سود خوبی برسم» ، «چه زمانی بیت‌ کوین بخرم» و سوالاتی از این دست.

آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA

آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA

سرمایه‌ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، معمولاً به عنوان یک سرمایه‌ گذاری دارای ریسک شناخته می‌شود، اما آیا این گمان عمومی دربارۀ این بازار گمان درستی است؟ هم بله و هم نه. اگر از این زاویه به بازار ارزهای دیجیتال نگاه کنیم که بازاری نوین و تازه‌پا در عرصۀ تجارت و بیزنس محسوب می‌‌شود و عوامل بسیار زیادی هستند که نوسانات آن را رقم می‌زنند، می‌توان ادعا کرد که یکی از پر ریسک‌ترین بازارهای موجود، بازار ارزهای دیجیتال است.

بیت‌ کوین در طی یک سال 2000 درصد افزایش قیمت به خود دیده است و در سال بعد چیزی در حدود 70 درصد کاهش قیمت داشته است (2018-2017) ! این به اندازۀ کافی عجیب و برای ورود به این بازار شک‌برانگیز است. البته از این نکته غافل نشویم که ما معمولاً عادت داریم برای ورود به یک بازار و سرمایه‌ گذاری در آن، دست به مقایسه با سایر بازارها بزنیم تا شاخص ریسک آن را تا حدی تشخیص بدهیم؛ از این حیث سرمایه‌ گذاری در کریپتوکارنسی در مقایسه با بازار طلا، ملک، دلار و حتی تجارت کالا و خرید و فروش اجناس، پر ریسک و خطرناک به نظر می‌رسد.

استراتژی DCA به شما می‌گوید چه زمانی بیت‌ کوین بخرید!

استراتژی DCA به شما می‌گوید چه زمانی بیت‌ کوین بخرید!

اما زمانی که به سرمایه‌های وارده و روزافزون این بازار نگاه می‌کنیم، سوالی مطرح می‌شود که چگونه سرمایه‌های هنگفت این‌چنینی در حال ورود به بازار هستند؟ پاسخ تنها و تنها یک چیز است. با مدیریت سرمایه و دانش کافی. از آن جهت که ما توانایی کنترل بازار را نداریم، پس نمی‌توانیم بازار را بصورت قطعی پیش‌بینی کنیم، البته از این مهم غافل نشویم که کار ما پیش‌گویی نیز نیست! اما آیا این دلیل کافی‌ای برای ورود نکردن به کریپتوکارنسی است؟

یک پاسخ قطعی وجود دارد و آن هم «خیر» است؛ چرا که پژوهشگران این حوزه، هر روزه در حال ارائۀ استراتژی‌ها و راهکارهایی برای کسب سود حداکثری و کاهش ضررهای بزرگ هستند؛ چیزی که در نهایت می‌تواند تا حد قابل‌‌قبولی شک و تردیدهای ما را برای ورود و فعالیت در این بازار از بین ببرد.

مدیریت سرمایه: راه رهایی از ضررهای بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال

امروزه کوتاه‌ترین و البته کامل‌ترین پاسخی که به منظور حفظ سرمایه و کسب سود متناسب با سرمایه می‌توان به این قبیل شک و تردیدها داد این است که شما «باید توانایی مدیریت سرمایۀ خود» را کسب کنید. شایان توجه است که این توانایی تنها و تنها با یک آموزش اصولی و معتبر بدست می‌آید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی آموزش اصولی و معتبر می‌توانید صفحۀ آموزش ارز دیجیتال را در سایت ما دنبال کنید؛ با استفاده از مجموعه نوشته‌ها و ویدیوهای منتشر شده می‌توانید فعالیت خود را در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کنید. توانایی مدیریت سرمایه، علاوه بر این که شامل یک بحث روان‌شناسانه یعنی کنترل هیجانات در بازار، مقابله با ترس و جلوگیری از طمع می‎‌شود، به طور مشخص یک مهارت زمان‌مند است. یعنی کسانی که در حوزۀ خرید و فروش بیت‌ کوین و آلت‌کوین‌ها فعالیت می‌کنند لازم دارند بدانند که چه زمانی باید یک رمزارز را بخرند؟

استراتژی DCA

مسئله اساسی در مدیریت سرمایه، مشخص ساختن دقیق و اصول‌مند «زمان‌های خرید و فروش» است. این تعیین‌سازی، به ما کمک می‌کنند که ریسک معاملات خود را که هر لحظه ممکن است موجب ضرر یا از دست رفتن سرمایۀ ما بشود را، تا حد قابل‌توجهی کاهش دهیم. بسته به دوره‌های زمانی مختلف در بازار بازار ارزهای دیجیتال و همچنین رفتار رمزارزها، الگوی نوسانی‌ آن‌ها و همچنین پیش‌بینی‌های اصول‌مندی که دربارۀ رفتار آن‌ها می‌شود، استراتژی‌های مختلفی برای سرمایه‌ گذاری امن ارائه می‌گردد.

استراتژی DCA به شما می‌گوید چه زمانی بیت‌ کوین بخرید

بازار کریپتوکارنسی، به دلیل پرمخاطب بودن خود همواره استراتژی‌های متفاوتی را به خود دیده است. این استراتژی‌ها به منظور کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری و افزایش بازدهی سرمایه مطرح می‌شوند. یکی از استراتژی‌های پرطرفدار و قابل‌توجه که اکثر پژوهشگران و سرمایه‌گذاران حوزۀ بازار ارزهای دیجیتال بر ترویج و توصیۀ آن می‌کوشند، استراتژی DCA یا «میانگین‌سازی هزینه دلاری بیت‌ کوین» است. این استراتژی را با نام دیگر آن یعنی «استراتژی انباشت زمان‌مند» نیز می‌شناسند. اگر خیلی کوتاه و اجمالاً بخواهیم این استراتژی را توضیح دهیم باید بگوییم: «کل سرمایه‌ای که می‌خواهم در بیت‌ کوین وارد کنم را، تقسیم‌بندی و زمان‌مند می‌کنم».

اکنون قصد داریم که این استراتژی را باز کنیم و توضیحاتی درخوری برای آن ارائه کنیم؛ استراتژی Dca معمولاً برای سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت و البته سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و باحوصله پیشنهاد می‌شود. بازار رمزارزها، بازار بسیار بزرگی است و قابلیت‌های فراوان و روزافزون دارد. بدین معنا که می‌توان ادعا کرد در مرحلۀ اول کار خود را بیت‌ کوین و بلاک‌چین آغاز کرده و اکنون به دنیایی وسیع و پر رمز و راز تبدیل شده است.

آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA

آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA

استراتژی Dca به ما می‌گوید که خرید مورد نظر خود از بیت‌ کوین (یا آلت‌کوین‌ها) را به مقدارهای مشخص و در فواصل زمانی مقرر تقسیم‌بندی کنید. برای درک بهتر روش، تصور کنید که می‌خواهید در یک منطقۀ کم‌بارش باغی از درخت بکارید. اگر بخواهیم عقلانی رفتار کنیم، نباید تمامی درختان را در یک قسمت از زمین و در یک روز یا هفته بکاریم. باید چند درخت را در روز اول، چند درخت را در روز دوم، چند درخت را در هفتۀ چهارم و الی آخر بکاریم. این روش این اطمینان را به ما می‌دهد که متوجه حاصل‌خیزی خاک بشویم، بتوانیم آب‌وهوا را تا حد خوبی بشناسیم و اگر حین انجام کار نتایج خوبی برای ما حاصل نشد، دست نگه‌ داریم و در منطقۀ دیگری کاشتن درخت‌ها را ادامه بدهیم.

برگردیم سراغ بازار ارزهای دیجیتال؛ در روش Dca ما قرار نیست کل سرمایۀ موجود خود را در یک روز یا یک هفته صرف خرید بیت‌ کوین بکنیم؛ چرا که ما می‌خواهیم حاصل‌خیزی بیت‌ کوین را و شرایط غالب بر بازار را نیز بسنجیم تا دچار ضرر نشویم و محصول و سود خود را برداشت کنیم. در همین راستا، به فرض مثال در روز اول، معادل یک/بیستم سرمایۀ خود را بیت‌ کوین می‌خریم. سپس دست نگه می‌داریم و بازار را نظاره می‌کنیم. در همین حین منتظر فرصت‌های مناسب برای تجدید خرید خود می‌گردیم. شاید سوال شود که چه زمانی، برای تجدید خرید بیت‌ کوین ما توصیه می‌شود؟ پاسخ کوتاه و اجمالی قطعاً یک چیز است: زمانی که سرمایه‌گذاران در حال فروش بیت‌ کوین‌های خود هستند و یا زمانی که بازار قرمز است! البته این پاسخی به قدر کافی علمی نیست. باید عوامل بسیار دیگری نیز سنجیده شود.

با این حال ما خرید دوم خود از بیت‌ کوین را که به فرض مثال دو/بیستم از کل سرمایۀ ماست را در فرصت زمانی بعدی وارد بازار می‌کنیم و همینطور الی آخر. ممکن است که پروسۀ خرید بیت‌ کوین ما چند ماه طول بکشد، اما در نهایت ما ریسک معاملاتی خود را بازار پر نوسان بیت‌ کوین به حداقل رسانده‌ایم؛ چرا که قیمت خرید ما با گذشت زمان، متوسط قیمت دارایی آن خواهد شد. استراتژی انباشت یا Dca این امکان را به ما می‌دهد که قیمت خرید خود از بیت‌ کوین را به طور متوسط کاهش دهیم؛ چرا که قرار نیست یکباره کل سرمایۀ خود را صرف خرید بیت‌ کوین کنیم، بلکه در فواصل زمانی مناسب و به مقدارهای متناسب و از پیش‌تعیین‌شده سرمایۀ خود را وارد بازار می‌کنیم و در نهایت می‌توانیم ادعا کنیم که ما بیت‌ کوین‌ های خود را در قیمت‌های مناسب و قابل‌توجهی خریداری کرده‌ایم.

چرا که با توجه به محدود بودن عرضۀ بیت‌ کوین، این پیش‌بینی واقع‌بینانه وجود دارد که قیمت بیت‌ کوین با گذشت زمان، قطعاً افزایش خواهد یافت. البته استراتژی Dca این دستاورد را نیز برای ما به همراه خواهد داشت که ترس جاماندن از قیمت‌های پایین‌تر در یک رمزارز را تا حد بسیار خوبی کاهش بدهیم.

استراتژی DCA

استراتژی DCA یا انباشت زمان‌مند رمزارز، در قالب یک مثال:

ضمن تاکید بر این نکته که استراتژی Dca معمولاً برای «سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت و کم‌ریسک» به کار می‌رود، به سراغ یک مثال عینی در بازار بازار ارزهای دیجیتال می‌رویم تا درک استراتژی Dca برای ما آسان‌تر بشود:

فرض کنیم فردی $2600 دلار سرمایۀ اولیه دارد و می‌خواهد آن را وارد بازار کریپتو کند.

او مطابق مطالعات خود و توصیۀ سرمایه‌گذاران استراتژی Dca را در پیش می‌گیرد و خود را مقرر می‌کند که در اول هر ماه میلادی، معادل 100 دلار بیت‌ کوین بخرد؛

پس اگر فرد به صورت ماهیانه مقدار 100 دلار بیت‌ کوین در بالاترین قیمتِ روزانۀ اول هر ماه را خریداری کند، تنها با گذشت 26 ماه، معادل 0.326451 بیت‌ کوین خواهد داشت که مطابق محاسبۀ قیمت بیت‌ کوین در آن زمان، یعنی پایان 26 ماه مقرر، او 11,327 دلار خواهد داشت. در حقیقت یعنی فرد طی 26 ماه، به سود 435 درصدی رسیده است توانسته است توانسته است 2,600 دلار سرمایۀ اولیۀ خود را در مدت دو سال و دو ماه، بیشتر از سه برابر کند.

این را هم در نظر داشته باشیم که فرد مورد نظر بدون درنظر گرفتن شرایط بازار اقدام به خرید و انباشت بیت‌ کوین می‌کند. به این معنا که برای او اهمیتی ندارد که قیمت بیت‌ کوین در روز خرید چقدر است و در فرضیۀ ما شخص سرمایه‌گذار همچون یک ربات حاضر در صرافی عمل می‌کند؛ او مقرر است اول هر ماه میلادی 100 دلار بیت‌ کوین بخرد، بدون اینکه شرایط و اوضاع و احوال بازار و بیت‌ کوین را بررسی کند! این را هم درنظر داشته باشیم که فرد می‌توانست کل سرمایۀ اولیۀ خود را یعنی 2600 دلار را در ابتدای سال 2019 وارد بیت‌ کوین کند و پس از گذشت 26 ماه از بیت‌ کوین 3846 دلاری به بیت‌ کوین 34699 دلاری برسد! این یعنی چیزی در حدود 9 برابر کردن سرمایۀ خود! اما یک ایراد اساسی وجود دارد؛

این که در شرایطی که بازار قرمز می‌شود و فشار فروش بیت‌ کوین به حداکثر خود می‌رسد، هیچ تضمینی برای کنترل هیجانات وجود ندارد. یعنی در واقع در شرایطی که همه فروشنده هستند، به احتمال بسیار بالا ما هم فروشنده خواهیم بود! از این مسئله چنین برداشت می‌شود که احتمالاً ما توانایی مشاهدۀ ضررهای بزرگ خود را نداریم و ناگزیریم که در مقطعی سرمایۀ خود را از بازار خارج کنیم. استراتژی انباشت یا Dca دقیقاً این امکان را برای ما ایجاد می‌کند که با خرید در مقطع‌های زمانی متفاوت، میانگین خرید خود را در حد معقولی نگه داریم. یعنی گاهی خریدهایی در قیمت‌های بسیار پایین داشته باشیم و گاهی خریدهایی در قیمت‌هایی بالاتر، که در نهایت، متوسط هزینۀ خرید ما را در جایگاه خوبی نگه می‌دارد. البته می‌توان شجاعانه ادعا کرد که استراتژی Dca بسیار هوشمندانه است، چرا که می‌تواند به افراد مبتدی یا سرمایه‌گذاران کم‌سواد ولی صبور، نیز خدمت کند. به جداول زیر نگاه کنید؛ کارکرد استراتژی Dca مطابق اعداد و ارقام قابل‌درک‌تر خواهد بود:

مقدار بیت‌ کوین خریداری شده

قیمت بیت‌ کوین

در آن زمان

سرمایه ورودی تاریخ خرید

مقدار بیت‌ کوین خریداری شده

قیمت بیت‌ کوین

در آن زمان

سرمایه ورودی

تاریخ خرید

0.013800 $7246 $100 Jun-2020 0.026001 $3846 $100 Jun-2019
0.010559 $9470 $100 Feb-2020 0.028985 $3450 $100 Feb-2019
0.011407 $8766 $100 Mar-2020 0.026014 $3844 $100 Mar-2019
0.015078 $6632 $100 Apr-2020 0.024096 $4150 $100 Apr-2019
0.011049 $9050 $100 May-2020 0.018639 $5365 $100 May-2019
0.009644 $10369 $100 Jun-2020 0.011576 $8638 $100 Jun-2019
0.010755 $9298 $100 Jul-2020 0.008921 $11209 $100 Jul-2019
0.008437 $11852 $100 Aug-2020 0.009531 $10491 $100 Aug-2019
0.008307 $12038 $100 Sep-2020 0.010158 $9844 $100 Sep-2019
0.009161 $10915 $100 Oct-2020 0.011778 $8490 $100 Oct-2019
0.007211 $13866 $100 Nov-2020 0.010801 $9258 $100 Nov-2019
0.005023 $19906 $100 Dec-2020 0.013234 $7556 $100 Dec-2019
0.003405 $29366 $100 Jun-2021
0.002881 $34699 $100 Feb-2021

مجموع سرمایۀ وارد شده

$2,600

مجموع بیت‌ کوین خریداری شده

0.326451

درصد سود 26 ماهه

435 %

ارزش دارایی طبق آخرین خرید $11,327= 34699 × 0.326451

چه زمانی نباید از استراتژی Dca استفاده کنیم؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که آیا استراتژی‌های معرفی‌شده در تمامی شرایط بازار به خوبی عمل خواهند کرد؟ پاسخ خیر است. همانطور که گفته شد از استراتژی Dca معمولاً برای سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت استفاده می‌شود. این استراتژی تا حد قابل‌قولی ریسک معاملاتی ما را پایین می‌آورد، اما هرگز به معنای قطعی ضرر نکردن نیست؛ ممکن است شما از استراتژی Dca استفاده کنید و به دلیل شرایط غالب بر بازار تا مدت‌ها در ضرر باقی بمانید و آن‌قدر پروسۀ قرمز بودن بازار به طول بیانجامد که در نهایت قصد خارج کردن سرمایۀ خود از بازار را داشته باشید.

شما در استراتژی Dca اقدام به «خرید پله‌ای» می‌کنید؛ یعنی سرمایۀ خود را به چند قسمت مساوی/غیرمساوی تقسیم کرده و در زمان‌های مناسب آن را وارد بازار می‌کنید. پیش‌فرض ما در نگارش این مقاله چنین است که مخاطب ما یک سرمایه‌گذار نسبتاً معقول و باحوصله است و تا حد خوبی با شرایط بازار و عوامل موثر در نوسانات آن آشناست.

از این رو باید به این نکتۀ بسیار مهم توجه داشت که زمانی که قیمت یک رمزارز، به طور مثال بیت‌ کوین، در کف قیمتی خود قرار دارد، به هیچ‌وجه نباید سراغ استراتژی بلند مدت Dca رفت و باید تمام سرمایۀ خود را به صورت پله‌ای و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری وارد بازار کنیم؛ چرا که در غیر این صورت سودهای بزرگی را به راحتی از دست خواهیم داد. زمانی که بازار «گاوی» است و در حال تجربۀ قیمت‌های خوبی در پیش‌روی خود است، استفاده از استراتژی Dca ما را از رسیدن به سود حداکثری باز می‌دارد.

استراتژی DCA

استراتژی DCA شما را تبدیل به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای در کریپتوکارنسی خواهد کرد!

استراتژی «DCA» یا «انباشت زمان‌مند رمزارز» علاوه بر اینکه قدرت صبر و کنترل هیجانات در بازار را در شما تقویت می‌کند، به منظور کاهش ریسک معاملاتی در بازار پرنوسانی مانند بازار ارزهای دیجیتال توصیه می‌شود؛ چرا که بی‌شک ذخیره‌سازی و انباشت در بازار کریپتوکارنسی امری بسیار معقول و منطقی است. اگر بخواهیم مزایای استراتژی Dca را برای معامله‌گران رمزارزها در چند مورد صورت‌بندی کنیم، چنین خواهد بود:

    1. در بازارهای ریزشی و یا رنجینگ با حجم کم، قدرت پیش‌بینی تحلیل تکنیکال نیز کاهش می‌یابد. استاپ هانت‌ها (top hunt؛ شکار حد ضرر) و ویک (Wick) برجسته‌تر می‌شوند و اما این‌که شرایط برای تجارت در TA به‌همین سادگی‌ها هم خوب نیست.
    2. از توجه بیش‌ازحد به نمودارها، برای کسبِ سودهای بسیار کوچک (در صورت وجود)، و خستگی مفرط پیش از تغییر روند کلان به سمت اقدامی سودآورتر خودداری می‌کنید.
    3. اگر در بازار نزولی، در رشدی بلندمدت هستید، با DCA با کمترین خطر برای ابتلا به سندرم گاو نرِ کتک‌خورده مواجه خواهید بود.
    4. هنگام انجام DCA، اورتریدینگ (معامله افراطی) غیرممکن خواهد بود.
    5. می‌توانید از DCA به‌عنوان روش خرید و یا فروش انتخابی برای تنوع بخشیدن به سبد رمز ارزهایتان و یا پیاده‌سازی بودجه‌بندی ریسک استفاده کنید.

جمع بندی

یقیناً تا ابد هیچ‌کس نمی‌تواند به صورت دقیق به شما بگوید «چه زمانی بیت‌ کوین یا آلت‌کوین بخرید»، به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و محققان حوزۀ بازار ارزهای دیجیتال، با اطمینان خاطر به شما می‌گویند از استراتژی انباشت یا همان DCA استفاده کنید؛ چرا که بدون هیچ تردیدی با در نظر گرفتن محدود بودن تعداد بیت‌ کوین‌ها و نزدیک شدن به پایان عرضۀ آن، قیمت بیت‌ کوین رو به افزایش خواهد بود و با به کارگیری این استراتژی، میانگین قیمت خرید شما از بیت‌ کوین در آینده‌ای نه چندان دور، قیمتی باورنکردنی خواهد بود!

استراتژی DCA به شما می‌گوید چه زمانی بیت‌ کوین بخرید!

بازار ارز دیجیتال: از دست رفتن سرمایه یا بدست آوردن سودهای بزرگ؟

بازار رمز ارزهای دیجیتال امروزه در سرتاسر دنیا سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است؛ شاید بتوان یکی از علت‌های هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار را «سوددهی قابل‌توجه» این بازار دانست؛ اما در کنار این عامل، یکی از علت‌هایی که همواره نگرانی مخاطبان بازار ارزهای دیجیتال را به همراه دارد بی‌شک ترس «از دست دادن سرمایه» و «متضرر شدن» در بازار است. ترسی که کمابیش گریبان هر سرمایه‌ گذاری را در هر بازاری می‌گیرد، چرا که در سرمایه‌ گذاری‌های بزرگ، پیش از آن‌ که سرمایه‌گذار به محاسبات کسب سود خود بیاندیشد، معمولاً با یک سوال کلیدی همراه است: «آیا سرمایه‌ی من حفظ خواهد شد؟»

معمولاً کسانی که در بازار بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند و در آن اقدام به خرید و فروش بیت‌ کوین و آلت‌کوین می‌کنند بصورت مداوم با ترسی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ترس از دست دادن سرمایۀ خود. بدین منظور، یعنی کاهش ترس از دست دادن سرمایه و جلوگیری از ضررهای بزرگ، پژوهشگران و فعالان حوزۀ رمزارزها، همواره راهکارهای نوین و امن سرمایه‌ گذاری را معرفی می‌کنند. این معرفی می‌تواند شامل سرمایه‌ گذاری در پلتفرم‌ها و الگوهای متفاوت، سرمایه‌ گذاری با روش‌های معتبر و دارای امنیت و همچنین سرمایه‌ گذاری به‌صورت سپرده‌های مدت‌دار و غیره باشد.

شاید برای شما هم سوال مطرح شود که «استراتژی‌های امن» برای سرمایه‌ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ در حوزۀ تبلیغاتی بیت‌ کوین و آلت‌کوین‌ها و بطور گسترده بازار ارزهای دیجیتال، همواره با این سوالات مواجه می‌شویم که «چه ارزی بخرم که سود کنم؟» ، «در کدام پلتفرم سرمایه‌ گذاری کنم تا سود بزرگ و کوتاه‌مدت بدست بیاورم؟» ، «چگونه سرمایۀ خود را مدیریت کنم» ، «مطابق کدام استراتژی سرمایه‌ گذاری کنم تا به سود خوبی برسم» ، «چه زمانی بیت‌ کوین بخرم» و سوالاتی از این دست.

آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA

آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA

سرمایه‌ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، معمولاً به عنوان یک سرمایه‌ گذاری دارای ریسک شناخته می‌شود، اما آیا این گمان عمومی دربارۀ این بازار گمان درستی است؟ هم بله و هم نه. اگر از این زاویه به بازار ارزهای دیجیتال نگاه کنیم که بازاری نوین و تازه‌پا در عرصۀ تجارت و بیزنس محسوب می‌‌شود و عوامل بسیار زیادی هستند که نوسانات آن را رقم می‌زنند، می‌توان ادعا کرد که یکی از پر ریسک‌ترین بازارهای موجود، بازار ارزهای دیجیتال است.

بیت‌ کوین در طی یک سال 2000 درصد افزایش قیمت به خود دیده است و در سال بعد چیزی در حدود 70 درصد کاهش قیمت داشته است (2018-2017) ! این به اندازۀ کافی عجیب و برای ورود به این بازار شک‌برانگیز است. البته از این نکته غافل نشویم که ما معمولاً عادت داریم برای ورود به یک بازار و سرمایه‌ گذاری در آن، دست به مقایسه با سایر بازارها بزنیم تا شاخص ریسک آن را تا حدی تشخیص بدهیم؛ از این حیث سرمایه‌ گذاری در کریپتوکارنسی در مقایسه با بازار طلا، ملک، دلار و حتی تجارت کالا و خرید و فروش اجناس، پر ریسک و خطرناک به نظر می‌رسد.

استراتژی DCA به شما می‌گوید چه زمانی بیت‌ کوین بخرید!

استراتژی DCA به شما می‌گوید چه زمانی بیت‌ کوین بخرید!

اما زمانی که به سرمایه‌های وارده و روزافزون این بازار نگاه می‌کنیم، سوالی مطرح می‌شود که چگونه سرمایه‌های هنگفت این‌چنینی در حال ورود به بازار هستند؟ پاسخ تنها و تنها یک چیز است. با مدیریت سرمایه و دانش کافی. از آن جهت که ما توانایی کنترل بازار را نداریم، پس نمی‌توانیم بازار را بصورت قطعی پیش‌بینی کنیم، البته از این مهم غافل نشویم که کار ما پیش‌گویی نیز نیست! اما آیا این دلیل کافی‌ای برای ورود نکردن به کریپتوکارنسی است؟

یک پاسخ قطعی وجود دارد و آن هم «خیر» است؛ چرا که پژوهشگران این حوزه، هر روزه در حال ارائۀ استراتژی‌ها و راهکارهایی برای کسب سود حداکثری و کاهش ضررهای بزرگ هستند؛ چیزی که در نهایت می‌تواند تا حد قابل‌‌قبولی شک و تردیدهای ما را برای ورود و فعالیت در این بازار از بین ببرد.

مدیریت سرمایه: راه رهایی از ضررهای بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال

امروزه کوتاه‌ترین و البته کامل‌ترین پاسخی که به منظور حفظ سرمایه و کسب سود متناسب با سرمایه می‌توان به این قبیل شک و تردیدها داد این است که شما «باید توانایی مدیریت سرمایۀ خود» را کسب کنید. شایان توجه است که این توانایی تنها و تنها با یک آموزش اصولی و معتبر بدست می‌آید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی آموزش اصولی و معتبر می‌توانید صفحۀ آموزش ارز دیجیتال را در سایت ما دنبال کنید؛ با استفاده از مجموعه نوشته‌ها و ویدیوهای منتشر شده می‌توانید فعالیت خود را در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کنید. توانایی مدیریت سرمایه، علاوه بر این که شامل یک بحث روان‌شناسانه یعنی کنترل هیجانات در بازار، مقابله با ترس و جلوگیری از طمع می‎‌شود، به طور مشخص یک مهارت زمان‌مند است. یعنی کسانی که در حوزۀ خرید و فروش بیت‌ کوین و آلت‌کوین‌ها فعالیت می‌کنند لازم دارند بدانند که چه زمانی باید یک رمزارز را بخرند؟

استراتژی DCA

مسئله اساسی در مدیریت سرمایه، مشخص ساختن دقیق و اصول‌مند «زمان‌های خرید و فروش» است. این تعیین‌سازی، به ما کمک می‌کنند که ریسک معاملات خود را که هر لحظه ممکن است موجب ضرر یا از دست رفتن سرمایۀ ما بشود را، تا حد قابل‌توجهی کاهش دهیم. بسته به دوره‌های زمانی مختلف در بازار بازار ارزهای دیجیتال و همچنین رفتار رمزارزها، الگوی نوسانی‌ آن‌ها و همچنین پیش‌بینی‌های اصول‌مندی که دربارۀ رفتار آن‌ها می‌شود، استراتژی‌های مختلفی برای سرمایه‌ گذاری امن ارائه می‌گردد.

استراتژی DCA به شما می‌گوید چه زمانی بیت‌ کوین بخرید

بازار کریپتوکارنسی، به دلیل پرمخاطب بودن خود همواره استراتژی‌های متفاوتی را به خود دیده است. این استراتژی‌ها به منظور کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری و افزایش بازدهی سرمایه مطرح می‌شوند. یکی از استراتژی‌های پرطرفدار و قابل‌توجه که اکثر پژوهشگران و سرمایه‌گذاران حوزۀ بازار ارزهای دیجیتال بر ترویج و توصیۀ آن می‌کوشند، استراتژی DCA یا «میانگین‌سازی هزینه دلاری بیت‌ کوین» است. این استراتژی را با نام دیگر آن یعنی «استراتژی انباشت زمان‌مند» نیز می‌شناسند. اگر خیلی کوتاه و اجمالاً بخواهیم این استراتژی را توضیح دهیم باید بگوییم: «کل سرمایه‌ای که می‌خواهم در بیت‌ کوین وارد کنم را، تقسیم‌بندی و زمان‌مند می‌کنم».

اکنون قصد داریم که این استراتژی را باز کنیم و توضیحاتی درخوری برای آن ارائه کنیم؛ استراتژی Dca معمولاً برای سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت و البته سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و باحوصله پیشنهاد می‌شود. بازار رمزارزها، بازار بسیار بزرگی است و قابلیت‌های فراوان و روزافزون دارد. بدین معنا که می‌توان ادعا کرد در مرحلۀ اول کار خود را بیت‌ کوین و بلاک‌چین آغاز کرده و اکنون به دنیایی وسیع و پر رمز و راز تبدیل شده است.

آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA

آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA

استراتژی Dca به ما می‌گوید که خرید مورد نظر خود از بیت‌ کوین (یا آلت‌کوین‌ها) را به مقدارهای مشخص و در فواصل زمانی مقرر تقسیم‌بندی کنید. برای درک بهتر روش، تصور کنید که می‌خواهید در یک منطقۀ کم‌بارش باغی از درخت بکارید. اگر بخواهیم عقلانی رفتار کنیم، نباید تمامی درختان را در یک قسمت از زمین و در یک روز یا هفته بکاریم. باید چند درخت را در روز اول، چند درخت را در روز دوم، چند درخت را در هفتۀ چهارم و الی آخر بکاریم. این روش این اطمینان را به ما می‌دهد که متوجه حاصل‌خیزی خاک بشویم، بتوانیم آب‌وهوا را تا حد خوبی بشناسیم و اگر حین انجام کار نتایج خوبی برای ما حاصل نشد، دست نگه‌ داریم و در منطقۀ دیگری کاشتن درخت‌ها را ادامه بدهیم.

برگردیم سراغ بازار ارزهای دیجیتال؛ در روش Dca ما قرار نیست کل سرمایۀ موجود خود را در یک روز یا یک هفته صرف خرید بیت‌ کوین بکنیم؛ چرا که ما می‌خواهیم حاصل‌خیزی بیت‌ کوین را و شرایط غالب بر بازار را نیز بسنجیم تا دچار ضرر نشویم و محصول و سود خود را برداشت کنیم. در همین راستا، به فرض مثال در روز اول، معادل یک/بیستم سرمایۀ خود را بیت‌ کوین می‌خریم. سپس دست نگه می‌داریم و بازار را نظاره می‌کنیم. در همین حین منتظر فرصت‌های مناسب برای تجدید خرید خود می‌گردیم. شاید سوال شود که چه زمانی، برای تجدید خرید بیت‌ کوین ما توصیه می‌شود؟ پاسخ کوتاه و اجمالی قطعاً یک چیز است: زمانی که سرمایه‌گذاران در حال فروش بیت‌ کوین‌های خود هستند و یا زمانی که بازار قرمز است! البته این پاسخی به قدر کافی علمی نیست. باید عوامل بسیار دیگری نیز سنجیده شود.

با این حال ما خرید دوم خود از بیت‌ کوین را که به فرض مثال دو/بیستم از کل سرمایۀ ماست را در فرصت زمانی بعدی وارد بازار می‌کنیم و همینطور الی آخر. ممکن است که پروسۀ خرید بیت‌ کوین ما چند ماه طول بکشد، اما در نهایت ما ریسک معاملاتی خود را بازار پر نوسان بیت‌ کوین به حداقل رسانده‌ایم؛ چرا که قیمت خرید ما با گذشت زمان، متوسط قیمت دارایی آن خواهد شد. استراتژی انباشت یا Dca این امکان را به ما می‌دهد که قیمت خرید خود از بیت‌ کوین را به طور متوسط کاهش دهیم؛ چرا که قرار نیست یکباره کل سرمایۀ خود را صرف خرید بیت‌ کوین کنیم، بلکه در فواصل زمانی مناسب و به مقدارهای متناسب و از پیش‌تعیین‌شده سرمایۀ خود را وارد بازار می‌کنیم و در نهایت می‌توانیم ادعا کنیم که ما بیت‌ کوین‌ های خود را در قیمت‌های مناسب و قابل‌توجهی خریداری کرده‌ایم.

چرا که با توجه به محدود بودن عرضۀ بیت‌ کوین، این پیش‌بینی واقع‌بینانه وجود دارد که قیمت بیت‌ کوین با گذشت زمان، قطعاً افزایش خواهد یافت. البته استراتژی Dca این دستاورد را نیز برای ما به همراه خواهد داشت که ترس جاماندن از قیمت‌های پایین‌تر در یک رمزارز را تا حد بسیار خوبی کاهش بدهیم.

استراتژی DCA

استراتژی DCA یا انباشت زمان‌مند رمزارز، در قالب یک مثال:

ضمن تاکید بر این نکته که استراتژی Dca معمولاً برای «سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت و کم‌ریسک» به کار می‌رود، به سراغ یک مثال عینی در بازار بازار ارزهای دیجیتال می‌رویم تا درک استراتژی Dca برای ما آسان‌تر بشود:

فرض کنیم فردی $2600 دلار سرمایۀ اولیه دارد و می‌خواهد آن را وارد بازار کریپتو کند.

او مطابق مطالعات خود و توصیۀ سرمایه‌گذاران استراتژی Dca را در پیش می‌گیرد و خود را مقرر می‌کند که در اول هر ماه میلادی، معادل 100 دلار بیت‌ کوین بخرد؛

پس اگر فرد به صورت ماهیانه مقدار 100 دلار بیت‌ کوین در بالاترین قیمتِ روزانۀ اول هر ماه را خریداری کند، تنها با گذشت 26 ماه، معادل 0.326451 بیت‌ کوین خواهد داشت که مطابق محاسبۀ قیمت بیت‌ کوین در آن زمان، یعنی پایان 26 ماه مقرر، او 11,327 دلار خواهد داشت. در حقیقت یعنی فرد طی 26 ماه، به سود 435 درصدی رسیده است توانسته است توانسته است 2,600 دلار سرمایۀ اولیۀ خود را در مدت دو سال و دو ماه، بیشتر از سه برابر کند.

این را هم در نظر داشته باشیم که فرد مورد نظر بدون درنظر گرفتن شرایط بازار اقدام به خرید و انباشت بیت‌ کوین می‌کند. به این معنا که برای او اهمیتی ندارد که قیمت بیت‌ کوین در روز خرید چقدر است و در فرضیۀ ما شخص سرمایه‌گذار همچون یک ربات حاضر در صرافی عمل می‌کند؛ او مقرر است اول هر ماه میلادی 100 دلار بیت‌ کوین بخرد، بدون اینکه شرایط و اوضاع و احوال بازار و بیت‌ کوین را بررسی کند! این را هم درنظر داشته باشیم که فرد می‌توانست کل سرمایۀ اولیۀ خود را یعنی 2600 دلار را در ابتدای سال 2019 وارد بیت‌ کوین کند و پس از گذشت 26 ماه از بیت‌ کوین 3846 دلاری به بیت‌ کوین 34699 دلاری برسد! این یعنی چیزی در حدود 9 برابر کردن سرمایۀ خود! اما یک ایراد اساسی وجود دارد؛

این که در شرایطی که بازار قرمز می‌شود و فشار فروش بیت‌ کوین به حداکثر خود می‌رسد، هیچ تضمینی برای کنترل هیجانات وجود ندارد. یعنی در واقع در شرایطی که همه فروشنده هستند، به احتمال بسیار بالا ما هم فروشنده خواهیم بود! از این مسئله چنین برداشت می‌شود که احتمالاً ما توانایی مشاهدۀ ضررهای بزرگ خود را نداریم و ناگزیریم که در مقطعی سرمایۀ خود را از بازار خارج کنیم. استراتژی انباشت یا Dca دقیقاً این امکان را برای ما ایجاد می‌کند که با خرید در مقطع‌های زمانی متفاوت، میانگین خرید خود را در حد معقولی نگه داریم. یعنی گاهی خریدهایی در قیمت‌های بسیار پایین داشته باشیم و گاهی خریدهایی در قیمت‌هایی بالاتر، که در نهایت، متوسط هزینۀ خرید ما را در جایگاه خوبی نگه می‌دارد. البته می‌توان شجاعانه ادعا کرد که استراتژی Dca بسیار هوشمندانه است، چرا که می‌تواند به افراد مبتدی یا سرمایه‌گذاران کم‌سواد ولی صبور، نیز خدمت کند. به جداول زیر نگاه کنید؛ کارکرد استراتژی Dca مطابق اعداد و ارقام قابل‌درک‌تر خواهد بود:

مقدار بیت‌ کوین خریداری شده

قیمت بیت‌ کوین

در آن زمان

سرمایه ورودی تاریخ خرید

مقدار بیت‌ کوین خریداری شده

قیمت بیت‌ کوین

در آن زمان

سرمایه ورودی

تاریخ خرید

0.013800 $7246 $100 Jun-2020 0.026001 $3846 $100 Jun-2019
0.010559 $9470 $100 Feb-2020 0.028985 $3450 $100 Feb-2019
0.011407 $8766 $100 Mar-2020 0.026014 $3844 $100 Mar-2019
0.015078 $6632 $100 Apr-2020 0.024096 $4150 $100 Apr-2019
0.011049 $9050 $100 May-2020 0.018639 $5365 $100 May-2019
0.009644 $10369 $100 Jun-2020 0.011576 $8638 $100 Jun-2019
0.010755 $9298 $100 Jul-2020 0.008921 $11209 $100 Jul-2019
0.008437 $11852 $100 Aug-2020 0.009531 $10491 $100 Aug-2019
0.008307 $12038 $100 Sep-2020 0.010158 $9844 $100 Sep-2019
0.009161 $10915 $100 Oct-2020 0.011778 $8490 $100 Oct-2019
0.007211 $13866 $100 Nov-2020 0.010801 $9258 $100 Nov-2019
0.005023 $19906 $100 Dec-2020 0.013234 $7556 $100 Dec-2019
0.003405 $29366 $100 Jun-2021
0.002881 $34699 $100 Feb-2021

مجموع سرمایۀ وارد شده

$2,600

مجموع بیت‌ کوین خریداری شده

0.326451

درصد سود 26 ماهه

435 %

ارزش دارایی طبق آخرین خرید $11,327= 34699 × 0.326451

چه زمانی نباید از استراتژی Dca استفاده کنیم؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که آیا استراتژی‌های معرفی‌شده در تمامی شرایط بازار به خوبی عمل خواهند کرد؟ پاسخ خیر است. همانطور که گفته شد از استراتژی Dca معمولاً برای سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت استفاده می‌شود. این استراتژی تا حد قابل‌قولی ریسک معاملاتی ما را پایین می‌آورد، اما هرگز به معنای قطعی ضرر نکردن نیست؛ ممکن است شما از استراتژی Dca استفاده کنید و به دلیل شرایط غالب بر بازار تا مدت‌ها در ضرر باقی بمانید و آن‌قدر پروسۀ قرمز بودن بازار به طول بیانجامد که در نهایت قصد خارج کردن سرمایۀ خود از بازار را داشته باشید.

شما در استراتژی Dca اقدام به «خرید پله‌ای» می‌کنید؛ یعنی سرمایۀ خود را به چند قسمت مساوی/غیرمساوی تقسیم کرده و در زمان‌های مناسب آن را وارد بازار می‌کنید. پیش‌فرض ما در نگارش این مقاله چنین است که مخاطب ما یک سرمایه‌گذار نسبتاً معقول و باحوصله است و تا حد خوبی با شرایط بازار و عوامل موثر در نوسانات آن آشناست.

از این رو باید به این نکتۀ بسیار مهم توجه داشت که زمانی که قیمت یک رمزارز، به طور مثال بیت‌ کوین، در کف قیمتی خود قرار دارد، به هیچ‌وجه نباید سراغ استراتژی بلند مدت Dca رفت و باید تمام سرمایۀ خود را به صورت پله‌ای و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری وارد بازار کنیم؛ چرا که در غیر این صورت سودهای بزرگی را به راحتی از دست خواهیم داد. زمانی که بازار «گاوی» است و در حال تجربۀ قیمت‌های خوبی در پیش‌روی خود است، استفاده از استراتژی Dca ما را از رسیدن به سود حداکثری باز می‌دارد.

استراتژی DCA

استراتژی DCA شما را تبدیل به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای در کریپتوکارنسی خواهد کرد!

استراتژی «DCA» یا «انباشت زمان‌مند رمزارز» علاوه بر اینکه قدرت صبر و کنترل هیجانات در بازار را در شما تقویت می‌کند، به منظور کاهش ریسک معاملاتی در بازار پرنوسانی مانند بازار ارزهای دیجیتال توصیه می‌شود؛ چرا که بی‌شک ذخیره‌سازی و انباشت در بازار کریپتوکارنسی امری بسیار معقول و منطقی است. اگر بخواهیم مزایای استراتژی Dca را برای معامله‌گران رمزارزها در چند مورد صورت‌بندی کنیم، چنین خواهد بود:

    1. در بازارهای ریزشی و یا رنجینگ با حجم کم، قدرت پیش‌بینی تحلیل تکنیکال نیز کاهش می‌یابد. استاپ هانت‌ها (top hunt؛ شکار حد ضرر) و ویک (Wick) برجسته‌تر می‌شوند و اما این‌که شرایط برای تجارت در TA به‌همین سادگی‌ها هم خوب نیست.
    2. از توجه بیش‌ازحد به نمودارها، برای کسبِ سودهای بسیار کوچک (در صورت وجود)، و خستگی مفرط پیش از تغییر روند کلان به سمت اقدامی سودآورتر خودداری می‌کنید.
    3. اگر در بازار نزولی، در رشدی بلندمدت هستید، با DCA با کمترین خطر برای ابتلا به سندرم گاو نرِ کتک‌خورده مواجه خواهید بود.
    4. هنگام انجام DCA، اورتریدینگ (معامله افراطی) غیرممکن خواهد بود.
    5. می‌توانید از DCA به‌عنوان روش خرید و یا فروش انتخابی برای تنوع بخشیدن به سبد رمز ارزهایتان و یا پیاده‌سازی بودجه‌بندی ریسک استفاده کنید.

جمع بندی

یقیناً تا ابد هیچ‌کس نمی‌تواند به صورت دقیق به شما بگوید «چه زمانی بیت‌ کوین یا آلت‌کوین بخرید»، به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و محققان حوزۀ بازار ارزهای دیجیتال، با اطمینان خاطر به شما می‌گویند از استراتژی انباشت یا همان DCA استفاده کنید؛ چرا که بدون هیچ تردیدی با در نظر گرفتن محدود بودن تعداد بیت‌ کوین‌ها و نزدیک شدن به پایان عرضۀ آن، قیمت بیت‌ کوین رو به افزایش خواهد بود و با به کارگیری این استراتژی، میانگین قیمت خرید شما از بیت‌ کوین در آینده‌ای نه چندان دور، قیمتی باورنکردنی خواهد بود!

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 114

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1143
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 68
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 103
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 417
  • بازدید ماه : 3315
  • بازدید سال : 7359
  • بازدید کلی : 265320
  • کدهای اختصاصی