loading...

سدان

بازدید : 221
پنجشنبه 22 ارديبهشت 1401 زمان : 17:50

وام گرفتن بر بستر بلاکچین در بازار ارزهای دیجیتال

شاید نادیده گرفته‌ شده‌ ترین و کم‌ مصرف‌ ترین پتانسیل ارزهای دیجیتال، استفاده از مزایای پلتفرم‌های وام‌ دهی سرمایه مالی متمرکز باشد. دلیل این باور که بسیاری از فرصت‌های ارائه شده در این زمینه نادیده گرفته می‌شوند، این است که در بحث ارز دیجیتال، بازدهی با انتظارات مطابقت ندارد.

افراد زیادی از طریق ارزهای دیجیتال به جای درآمدی معادل 10 درصد در سال، در عرض چند هفته درآمدی بیش از 100% بیشتر به دست می‌آورند. با این حال، توجه داشته باشید که به طور سنتی بازار سهام به عنوان طبقه دارایی در نظر گرفته می‌شود که بالاترین بازده متعلق به آن 7-9 درصد در سال است. به همین دلیل نباید از درآمدهای بالقوه پراکندۀ رمزارز را غفلت کرد.

یکی از راه های اساسی و پرطرفدار کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال استفاده از استراتژی‌هاست. استراتژی‌هایی که به کمک مدیریت سرمایه شما، امنیت و سود را همزمان برای شما حاصل میکنند. بعنوان مثال یکی از این استراتژی‌ها، استراتژی DCA است که به کمک سرمایه گذاری بلندمدت و هولد کردن سرمایه به شما امکان سودهای خوب و معقول را می‌دهد. در این رابطه میتوانید مقاله آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA را از سایت مطالعه کنید.

دلیل دیگر برای بررسی جدی‌تر وام‌ دهی سرمایه مالی متمرکز این است که در صورتی که مدت زیادی است که در این زمینه مشغول فعالیت هستید، پس حقتان است که از پاداش اضافی برخوردار شوید. درک می‌کنم که در صورتی که منتظر یک افزایش قیمت دلخواه هستید تا پس از آن از این بازار خارج شوید، تمایلی به قرض دادن دارایی خود و بلوکه‌شدن آن نخواهید داشت.

با این حال، اگر اتریوم خریده‌اید و به دلیل اعتقاد به سوددهی در بلند مدت، تا 10 سال آینده مایل به ادامه فعالیت در همین حوزه هستید، چرا در حین انجام این کار، سالیانه 3 تا 6 درصد سود بیشتر به دست نیاورید؟

در این مقاله، 5 پلتفرم اصلی وام‌ دهی متمرکز (CeFi) را بررسی خواهم کرد. می‌دانم که برخی از شما پلتفرم‌های DeFi را به پلتفرم‌های رمزنگاری متمرکز ترجیح می‌دهید، اما جداً این پلتفرم‌های مالی متمرکز عالی هستند و مزایای بسیاری دارند. به علاوه اطلاع دارم که ممکن است برخی افراد بیشتر به دنبال محیطی امن‌تر باشند (در مورد همه افراد صادق نیست).

قبل از شروع، می‌خواهم اشاره‌ای مختصر به این نکته داشته باشم که همه این پلتفرم‌ها در سطح جهانی در دسترس نیستند، بنابراین باید قبل از استفاده، این مورد را بررسی کنید. به عنوان مثال، می‌دانم که کل مشتریان ساکن ایالات متحده به یوهادلر (YouHodler) و سویسبورگ (Swissborg) دسترسی ندارند، در حالی که نکسو به مشتریان ایالت نیویورک محدود شده است.

سلسیوس نیز اخیراً اعلام کرد که حساب‌های درآمدی‌شان برای کاربران جدید مستقر در ایالات متحده، در صورتی سرمایه‌گذاران معتبری نباشند، در دسترس نخواهد بود. همچنین، برخی از این پلتفرم‌ها توکن‌های مخصوص به خود را دارند و ممکن است این توکن‌ها برای مشتریان آمریکایی در دسترس نباشد.

اما ابتدا، اجازه دهید به طور مختصر، درباره چیستی سرمایه مالی متمرکز بحث کنیم.

CeFi (سرمایه مالی متمرکز) چیست؟

کاربران کریپتو عاشق کوتاه‌کردن عبارت‌ها هستند، دلیلش را نمی‌دانم.. شاید ما یک دسته تنبل هستیم. CeFi مخفف سرمایه مالی متمرکز است، اصطلاح «متمرکز» بر این واقعیت تأکید دارد که یک نهاد معتبر متمرکز وجود دارد که کنترل نهایی بر پلتفرم و تمام سرمایه‌های کاربران را در اختیار دارد.

در اصل به رمزنگاری متمرکز اشاره دارد. CeFi در مقابل DeFi قرار دارد که مخفف عبارت سرمایه مالی غیرمتمرکز است. اصطلاح «غیرمتمرکز» حاکی از این واقعیت است که هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد، و همه کسانی که در پلتفرم DeFi شرکت می‌کنند، بر وجوه خود، کنترل کامل دارند و بر خلاف سرمایه مالی متمرکز، رمزارز آنها برای نگهداری به شرکت متمرکز واگذار نمی‌شود.

ممکن است اصطلاح CeDeFi را نیز شنیده باشید که اندکی مبهم و به معنای تأمین مالی متمرکز - غیرمتمرکز است. این اصطلاح گاهی اوقات برای شرکت‌های وام‌دهنده کریپتو استفاده می‌شود، زیرا آنها پلتفرم‌های متمرکزی هستند که محصولات رمزنگاری غیرمتمرکز را ارائه می‌کنند.

هر یک از شرکت‌های ذکر شده در این مقاله در دسته CeFi یا CeDeFi (به عنوان معادل همدیگر) قرار می‌گیرند، زیرا نهادهای متمرکزی هستند که محصولات رمزنگاری را ارائه می‌کنند که به طور سنتی فقط در پلتفرم‌های DeFi در دسترس بودند. توچه به این نکته مهم است که کنترل نهایی بر حساب‌ها و وجوه مشتریان از سوی این نهادها انجام می‌پذیرد، درست به همان ترتیب که یک بانک از نظر فنی بر حساب‌های بانکی مشتری کنترل دارد.

5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر 5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر

سلسیوس (Celsius): سرمایه مالی متمرکز برای عموم مردم

سلسیوس که در سال 2017 توسط الکس ماشینسکی تأسیس شد (لینک را بررسی کنید – او سابقه بسیار چشمگیری دارد) شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های وام‌های مالی متمرکز با بیش از 22 میلیارد دلار سرمایه و بیش از 1.4 میلیون کاربر باشد. پلتفرم سلسیوس وام‌های کریپتو، استقراض کریپتو و پرداخت را ارائه می‌دهد.

همچنین در حال کار بر روی ویژگی‌های کارت اعتباری و مبادله هستند. سلسیوس همچنین دارای مشخصاتی ویژه برای مشاغل است، اما در این قسمت، به موارد کاربرد آن در خرده‌فروشی خواهیم پرداخت. علاوه بر این، سلسیوس دارای توکن خاص خود به نام CEL است که اندکی بعد به آن خواهیم رسید.

خب در ابتدا، بیایید نگاهی به وام و استقراض داشته باشیم. هنگام وام دادن با سلسیوس، مبلغ حاصله به چند چیز بستگی خواهد داشت:

کدام توکن را قرض می‌دهید؟

چقدر قرض می‌دهید؟

کجا اقامت دارید؟

سود خود را از طریق کدام ارز دریافت می‌کنید؟

هنگام قرض‌دادن سکه با سلسیوس، سود شما بر اساس میزان سودی محاسبه می‌شود که این پلتفرم می‌تواند با «قرض دادن مجدد» سکه‌های شما به مؤسسات به دست بیاورد. وقتی سلسیوس این کار را انجام می‌دهد، 80٪ را به عنوان سود به شما پس می‌دهد و بقیه را نگه می‌دارد (به نظر من، این عادلانه است و همه پلتفرم‌های سرمایه مالی متمرکز به همین شکل کار می‌کنند).

طبعاً سودی که دریافت می‌کنید به تقاضا برای دارایی‌های خاص و همچنین عرضه بستگی دارد. معمولاً بخشی از بالاترین نرخ‌های سود به استیبل‌کوین‌ها پرداخت می‌شود. اگر در ایالات متحده مستقر نیستید و به توکن CEL علاقه دارید، می‌توانید تا 10.73٪ در USDC خود درآمد کسب کنید (در ادامه از این نرخ استفاده خواهم کرد).

اگر در ایالات متحده هستید این نرخ 8.50٪ است. سایر سکه‌های پر بهره در حال حاضر سنیکس با 14.05 درصد، ماتیک با 9.10 درصد و DOT با 9.02 درصد هستند. برای رمزارزهای بزرگ بیت‌کوین و اتریوم ، نرخ ها 6.20% تا 0.25 بیت‌کوین و 3.05% برای بیش از 0.25 بیت‌کوین و برای 5.35% اتریوم تا 100 اتریوم و 3.52% بالای 100 اتریوم است.

نرخ بهره سلسیوس

در اینجا نگاهی به دارایی‌های با بیشترین درآمد در سلسیوس می‌اندازیم. تصویر به وسیله سلسیوس.

اگر به دنبال قرض گرفتن ارز دیجیتال هستید، می‌توانید به راحتی این کار را با استفاده از اپلیکیشن سلسیوس انجام دهید. می‌توانید هنگام وام گرفتن، مدت وام و نرخ بهره را نیز انتخاب کنید. هرچه بیشتر وثیقه بگذارید، نرخ بهره کمتر می‌شود و همچنین در صورت پرداخت به CEL، تخفیف بیشتری در نرخ بهره دریافت خواهید کرد. سلسیوس ماشین‌حساب نیز دارد که با استفاده از آن می‌توانید قبل از وام گرفتن همه‌چیز را بررسی کنید.

برای مثال، اگر بخواهیم 1000 USDC وام بگیریم،این گزینه‌ها وجود دازد: می‌توانیم با مدت وام 1 ساله و نرخ بهره 0.75٪ با پرداخت سود به CEL و قرار دادن 0.9841 ETH به عنوان وثیقه قرض بگیریم (که به نظر من بد نیست). سلسیوس نیز ماشین‌حساب مشابهی برای وام دادن دارد، بنابراین حتماً آن را نیز بررسی کنید.

همانطور که گفته شد، سلسیوس قصد دارد شاخص‌های بیشتری ارائه دهد و به نظر می‌رسد که سعی دارد به جای تمرکز صرف بر روی وام‌ دهی و استقراض کریپتو به پلتفرم همه‌جانبه‌تر و کاربرپسندتری تبدیل شود. توانایی پرداخت با استفاده از برنامه تلفن همراه سلسیوس و پس از آن، امکان داشتن کارت اعتباری و مبادله ارز در سلسیوس، تصمیم‌گیری برای سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال را آسان‌تر می‌کند.

در حال حاضر، هنگام استفاده از خدمات، اساساً ارز خود را در سلسیوس بلوکه می‌کنید، زیرا نمی‌توانید بدون انتقال کریپتوها به سایر پلتفرم‌ها، کار دیگری انجام دهید. جالب است که ببینیم آیا سایر سرویس‌ها می‌توانند پول بیشتری را برای سلسیوس جذب کنند یا خیر، و مطمئناً مطلوب‌تر است پول خود را جایی بگذازیم که سود بیشتری دارد.

وضعیت پاداش‌های سلسیوس

پاداش‌های سطح بالا خوب به نظر می‌رسند، اما 25٪ در CEL، با تصویری به وسیله سلسیوس.

در نهایت، به طور خلاصه در مورد توکن CEL صحبت خواهم کرد. توکن اساساً به عنوان یک برنامه پاداش عمل می‌کند که هنگام وام‌دادن، نرخ‌های بالاتر و هنگام وام‌گرفتن، نرخ‌های پایین‌تری به شما ارایه می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید بیش از 5٪ APY برای هولد کردن به دست آورید. در تصویر بالا می‌توان سطوح مختلف مرتبط با توکن را ملاحظه کرد.

نکته عالی این است که برای دستیابی به این سطوح بالاتر، به توکن‌های بیشتری نیاز ندارید، فقط باید درصد بیشتری از دارایی‌های خود را در CEL نگه دارید. با این حال، نباید در این مورد عجله کرد و ابتدا باید به دقت محاسبه کرد، زیرا قرار دادن بخش بزرگی از دارایی‌های خود در CEL چندان سودمند نبوده است. عملکرد توکن در سال گذشته -17٪ است که شک دارم بتوان آن را با این نرخ‌های بالاتر جبران کرد.

نکسو (Nexo) : نرخ عالی سرمایه مالی متمرکز

نکسو زیرمجموعه کردیسیمو است که در سال 2007 تأسیس شد. پلتفرم نکسو در سال 2018 راه‌اندازی شد. و تا به امروز، بیش از 200 میلیون دلار سود پرداخت کرده است، بیش از 2.5 میلیون کاربر در بیش از 200 منطقه دارد و از 27 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند.

ارزهای رمزنگاری‌شده نکسو هم وام و قرض و همچنین کارت پرداخت را ارائه می‌دهد که یکی از ویژگی‌هایی است که آن را از سلسیوس متمایز می‌کند. نکسو همچنین دارای توکن بومی خود به نام نکسو است و بالاترین ارزش بازار را در بین موارد ذکر شده تا اینجا دارد.

نکسو برای شروع وام دادن، نرخ‌های بسیار خوبی دارد و نرخ‌های آن تقریباً برای همه توکن‌ها بالاتر از سلسیوس است. به عنوان مثال، اگر مدت معینی را انتخاب و با توکن‌های نکسو پول دریافت کنید، سود بیت‌کوین و اتر شما می‌تواند به 8 درصد برسد. سایر نرخ‌های بهره نیز بسیار بالا هستند، نرخ‌های افزایش مدت محدود برای دات تا 15% و سپس آواکس و ماتیک، به ترتیب 17% و 20% هستند.

برای استیبل‌کوین‌ها، نرخ‌ها تا 12 درصد است، اما در واقع، آنچه نکسو را متمایز می‌کند این است که می‌توانید اسکناس بدون پشتوانه را نیز قرض دهید. در حال حاضر، امکان وام دادن به دلار، یورو و پوند وجود دارد، نرخ‌ها مانند استیبل کوین‌هاست.

آنچه با پلتفرم نکسو با سرمایه مالی متمرکز نیز متفاوت است این است که سود کسب‌شده، روزانه پرداخت می‌شود در حالی که سلسیوس فقط پرداخت هفتگی دارد.

با این حال، اگرچه ممکن است برخی بسته به محل سکونت خود از این کار راضی باشند، من از این کار رضایت ندارم، زیرا همگام شدن با مالیات‌ها بار سنگینی است، بنابراین حتماً از الزامات گزارش‌های مالیاتی در کشور خود اطلاع حاصل کنید و از آنها تبعیت کنید.

5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر 5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر

نرخ بهره نکسو

وقتی نوبت به قرض‌گرفتن کریپتو می‌رسد، جای خوشحالی است که بدانید نرخ‌های بهره در شرایط خاص می‌تواند به 0% هم برسد و هرگز از 13.9% تجاوز نمی‌کند. حتی با وجود ماشین‌حساب نیز نمی‌توانم دقیقاً نرخ‌های بهره برای موقعیت‌های مختلف را بیابم، بنابراین هنگام انجام محاسبات قبل از انجام هر کاری، سلسیوس را ترجیح می‌دهم.

چیزی که توجه من را در وام گرفتن با نکسو جلب کرد این بود که امکان درخواست وام در مقابل NFT‌های شما را دارند. در حال حاضر، از دو مجموعه کریپتوپانک و کلوب تفریحی میمون‌های کسل پشتیبانی می‌کنند.

هنگام درخواست می‌توانید تا 20٪ از قیمت کف را دریافت کنید. این کاری است که بسیاری از پلتفرم‌ها هنوز انجام نداده‌اند و مطمئنم که تقاضای خوبی برای آن وجود خواهد داشت، به‌ویژه اکنون که قیمت‌ها بسیار بالا رفته است. با این حال، وقتی در مورد NFT صحبت می‌کنید، هنگام وام‌دادن در برابر آنها احتیاط کنید، زیرا هنوز شاهد آزمایش آن‌ها در بازار نزولی نیستیم و حتی ممکن است بافر 80 درصدی نیز کافی نباشد.

از دیگر ویژگی‌های نکسو می‌توان به کارت پرداخت آماده و همچنین صرافی اشاره کرد. کارت نکسو با همکاری مسترکارت صادر شده است، بنابراین استفاده از آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. این کارت تا 2٪ بازگشت نقدی و مزایای اضافی در سایت نکسو برای شما به ارمغان می‌آورد. با این حال، پیشنهاد می‌کنم قبل از سفارش آن، این ویدیو را تماشا کنید، هر دوی آنها در مورد بهترین کارت‌های رمزنگاری هستند. معامله در نکسو خوب است اما مطمئنا بهترین نیست. معاملات موضوعی است که چندین بار در کانال بوتیوب کوین‌بورو بحث شده است، بنابراین می‌توانید اطلاعات بیشتری را در آنجا پیدا کنید.

وضعیت جایگاه نکسو

برای تکمیل بحث درباره نکسو، نگاهی سریع به توکن خواهیم داشت. با نگاهی به عملکرد یک ساله آن در مقایسه سلسیوس، نرخ افزایش ثابت بیش از 300٪ در سال را شاهد هستیم. با توجه به این قیمت، احتمالاً انتخاب سطوح در نکسو بسیار راحت‌تر خواهید بود؛

زیرا بسیار شبیه به سلسیوس است. وقتی به سطح بالاتری منتقل می‌شوید، از مزایای همه ویژگی‌های نکسو برخوردار می‌شوید، موارد دلخواه من نرخ‌های بالاتر هنگام وام دادن و همچنین برداشت‌های رایگان ارز دیجیتال بیشتر است، زیرا با طرح اولیه فقط یک حق انتخاب دارید.

بلاک‌ فی (BlockFi): سرمایه مالی متمرکز برای مؤسسات

بلاک‌فی یکی دیگر از پلتفرم‌های وام‌ دهی سرمایه مالی متمرکز است که ویژه افرادی است که در حوزه ارزهای دیجیتال شناخته‌شده‌اند. چیزی که بلاک‌فی را از دو پلتفرم قبلی متمایز می‌کند، این است که ارز بومی خود را ندارد.

بلاک‌فی، ابتدا به هنگام تأسیس در سال 2017 مسیر سنتی جمع‌آوری پول از صرافی‌های مجازی و افراد دارای دارایی خالص بالا را در پیش گرفت و از آن زمان تا کنون چند جایگزین داشته است. علاوه بر این ویژگی‌های وام‌گیری و وام‌ دهی بلاک‌فی، هم کارت مبادله و هم کارت پرداخت را ارائه می‌کند و سایتی مجزا نیز برای مؤسسات دارد.

پشتیبانی نهادی بلاک‌ فی

برخی از نام‌های بزرگ از این پروژه حمایت می‌کنند و از این لحاظ، قابل اطمینان است.

چیزی که پس از مطالعه در مورد دو پلتفرم قبلی ناامید کننده به نظر می‌رسد این است که متاسفانه بلاک‌فی تنها از 13 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند و تا جایی که من مطالعه کردم نکسو و سلسیوس در تمام دارایی‌ها بر بلاک‌فی برتری دارند. با این حال، برای برخی از سکه‌ها نرخ خوب بود، بنابراین بلاک‌فی را قبل از دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این سکه‌ها کاملاً رد نمی‌کنم.

نرخ بهره در بلاک‌فی مشابه سلسیوس عمل است، به این معنی که بسته به مبلغی که سپرده‌گذاری می‌کنید، متفاوت است. به عنوان مثال، برای بیت‌کوین و اتریوم با افزایش موقعیت شما، نرخ‌ها بسیار پایین می‌آیند (به تصویر زیر نگاه کنید). اما نقطه قوت بلاک‌فی در مورد وام‌ دهی است‌که برای من بسیار مهم بود. به این ترتیب که می‌تواند سود شما را به صورت استیبل‌کوین پرداخت کند.

دلیل اهمیت این مزیت، صرفاً برای اهداف مالیاتی است. بسته به جایی که زندگی می‌کنید، ممکن است پیگیری این که با کدام سکه و با چه قیمتی، چه میزان سود به دست می‌آورید، دردسرساز باشد، بنابراین کسب سود در استیبل کوین کمک می‌کند و حتی ممکن است ارزش آن را داشته باشد که کمی از سود خود را قربانی کنید تا زندگی‌تان آسان‌تر شود. همچنین بلاک‌فی سود ماهانه پرداخت می‌کند که باز هم حداقل در کشور من کنترل آن آسان‌تر است.

نرخ بهره بلاک‌ فی

در اینجا نگاهی نه چندان هیجان‌انگیز به نرخ‌های بهره داریم.

وام گرفتن در بلاک‌فی تقریباً مانند سایر پلتفرم‌ها است، اما ممکن است در جاهای دیگر نرخ بهتری دریافت کنید. کمترین نرخ ممکن در اینجا 4.5٪ است و در مقایسه با آنچه دیگران ارائه می‌دهند بسیار بالاست. با این حال، بلاک‌فی یک ماشین حساب برای وام گرفتن و وام دادن نیز دارد، بنابراین مقایسه آن با سایت‌های دیگر برای شما آسان خواهد بود.

اگر از طرفداران بازگشت نقدی هستید، خوب است بدانید که کارت پرداخت بلاک‌فی شامل دوره‌ای 90 روزه با 3.5 درصد بازگشت نقدی است و پس از آن به 1.5 درصد کاهش می‌یابد. در حالی که این 1.5٪ بازگشت نقدی کمتر از میزانی است که نکسو ارائه می دهد. می‌توانید در ابتدا این پرداخت را سفارش دهید و از آن برای به حداکثر رساندن پاداش خود استفاده کنید زیرا هیچ کارمزد سالانه‌ای دریافت نمی‌شود.

این پلتفرم برای مبادله مناسب است، اما همانطور که در مورد صرافی نکسو نیز اشاره شد، فکر می‌کنم موارد بهتری نیز وجود دارد. در نهایت، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این است که بلاک‌فی فقط یک بار در ماه امکان برداشت رایگان را می‌دهد و پس از آن، هزینه کمی دریافت می‌شود. با این حال، همانطور که گای در یک ویدیوی کوین‌بورو در مقایسه بلاک‌فی و سلسیوس اشاره می‌کند، این هزینه با امنیت بالای بلاک‌فی در برداشت قابل‌توجیه است.

یوهادلر (YouHodler): ارائه دهنده منحصربه‌فرد سرمایه مالی متمرکز

می‌دانم که سه گزینه آخر تقریباً مشابه بوده‌اند و زمان آن رسیده که چیز جدیدی ارائه دهم. یوهادلر در سال 2018 تأسیس شد و با پشتیبانی از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال، که سایر پلتفرم‌ها از آن استفاده نمی‌کنند، خود را متمایز ساخت. تفاوت دیگر یوهادلر این است که چند ویژگی منحصر به فرد دارد، با این حال، جنبه منفی آن است که چند ویژگی مانند کارت پرداخت در لیست نیست.

اجازه دهید باز هم با وام دادن شروع کنیم. یوهادلر نرخ‌های بهره رقابتی را با 12 درصد به صورت بیشتر استیبل کوین‌ها، 4.8 درصد به صورت بیت‌کوین و 5.5 درصد به صورت اتریوم ارائه می‌دهد. علاوه بر این، نرخ‌هایی روی سکه‌هایی مانند YFI (4.5٪) و سوشی (7٪) دارند. در مجموع یوهادلر از 39 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. سود به صورت هفتگی به همان ارزی که واریز کرده‌اید پرداخت می‌شود که چیز جدیدی نیست.

5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر 5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر

نرخ بهره یوهادلر

بُعد استقراض نیز تقریباً شبیه به سایر پلتفرم‌هاست، به استثنای یک تفاوت عمده؛ در سایت‌های دیگر، مبلغی که می‌توانید از وثیقه خود وام بگیرید حدود 50٪ است در حالی که در یوهادلر تا 90٪ مجاز است و می‌توانید از تمام 20 سکه برتر به عنوان وثیقه استفاده کنید.

ممکن است برخی فکر کنند این عالی است، ولی من آن را کمی ترسناک می‌دانم. به این دلیل که ارزهای رمزنگاری شده دارای نوسان خیلی بالایی هستند و ممکن است به راحتی از ارزش وثیقه شما کاسته شود و در مقایسه با آنچه از وثیقه‌تان باقی مانده است، مقدار زیادی بدهی برایتان ایجاد شود.

یوهادلر در مورد وثیقه، امکان ارائه NFT ها را به عنوان وثیقه نیز ارائه می‌دهد، اما باید به طور جداگانه درخواست شود. نمی‌دانم در حال حاضر، کدام مجموعه‌ها پشتیبانی می‌شوند، اما حدس من این است که NFT‌های مرغوبی مانند BAYC و Punks در میان آنها هستند.

یوهادلر مولتی هولد

من فقط با حداکثر 20٪ در اینجا موافقم (اگرچه 0٪ را ترجیح می‌دهم)، خطر پس انداز «سنتی» وجود دارد و ضرر احتمالی در مولتی هادل بالاتر از 50٪ است! تصویر از طریق یوهادلر.

دو قابلیتی که در پلتفرم‌های دیگر ارائه نمی‌شوند، توربوشارژ و مولتی هادل هستند که اساساً قرض گرفتن و وام دادن همراه با استروئیدها می‌باشند. هنگام استفاده اتفاقی که می‌افتد این است که سکه‌های خود را وثیقه می‌گذارید و وامی می‌گیرید که با آن رمزارز بیشتری خریداری می‌کنید و دوباره از آن به عنوان وثیقه برای وام جدید استفاده می‌کنید و غیره (البته همه‌چیز به طور خودکار انجام می‌شود).

چیزی که باید بلافاصله به آن توجه کنید، خطر بسیار بالای این کار است و اگر نظر شخصی مرا بخواهید، پیشنهادش نمی‌کنم. سودهای بالقوه خوب هستند، اما ممکن است با این کار پول زیادی از دست بدهید، به همین دلیل است که خود یوهادلر اختصاص بیش از 20٪ از دارایی به این امر را پیشنهاد نمی‌کند و بهتر است مابقی دارایی به صورت سنتی پس‌انداز شود (سنتی به معنای وام‌های رمزنگاری معمولی).

سویسبورگ (Swissborg): سرمایه مالی متمرکز و صرافی‌های ارز دیجیتال

سویسبورگ نیز همانند یوهادلر با پلتفرم‌های قبلی تفاوت فراوانی دارد. این پلتفرم مالی متمرکز تنها مکانی است که می‌توانم از آن به عنوان مبادله یاد کنم و امکانات سودآوری آن امتیازی اضافی در کسب پاداش‌های بیشتر در پورتفولیوی من دارد. سویسبورگ در سال 2017 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون بیش از 500 هزار کاربر با بیش از 1.6 میلیارد دلار در این پلتفرم جمع شده است.سویسبورگ با سایر پلتفرم‌های وام‌ دهی متفاوت است، اما بازدهی آن چگونه است؟

یک خبر خوب و یک خبر بد: بازدهی این پلتفرم عالی است، ولی این در صورتی است که برنامه جنسیس پرمیوم را داشته باشید که درآمد شما را 2 برابر افزایش می‌دهد، در ادامه به برنامه‌ها خواهم رسید. اگر نسخه جنسیس پرمیوم را داشته باشید، تقریباً 9٪ در استیبل‌کوین و برای رمزارزهای بزرگ یعنی بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب تقریباً 1٪ و 5.6٪ درآمد خواهید داشت.

ممکن است تعجب کنید که از چه راه دیگری می‌توان سود کسب کرد و متأسفانه جای تعجب نیست زیرا سویسبورگ از جمله موارد ذکر شده در بالا، تنها از کسب درآمد از 9 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. بالاترین بازدهی در اینجا مربوط به توکن بومی سوئیسبورگ CHSB است و در حال حاضر، این نرخ حدود 24 درصد است.

نرخ بهره سویسبورگ

دلیل این که امکان دارد از سویسبورگ به عنوان صرافی استفاده کنم این است که با برنامه جنسیس پرمیوم فقط 0-0.25% کارمزد پرداخت می‌کنید. علاوه بر این، سویسبورگ برخی از ابزارهای تحلیلی و همچنین آمار نمونه‌کارها را ارائه می‌دهد. همچنین اجازه تجارت با ارزهای دیجیتال بیشتری نسبت به بازدهی آنها را می‌دهند، بنابراین لازم نیست نگران این موضوع باشید.

و اما خبر ناامید کننده؛ من در مورد چیزهای شگفت‌انگیز در سویسبورگ برای کسانی که برنامه جنسیس پرمیوم را دارند حرف می‌زنم، اما حقیقت این است که فکر نمی‌کنم خیلی‌ها به آن علاقمند باشند. برای دریافت آن به 50000 توکن GHSB نیاز دارید که با قیمت‌های امروزی بیش از 30 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

گزینه دیگر کامیونیتی پرمیوم است که فقط 2000 توکن GHSB تقریباً برابر با 1200 دلار) هزینه دارد دارد. با این برنامه، 1.5 برابر افزایش بازده و 0.75٪ کارمزد معاملاتی خواهید داشت که بسته به اندازه پورتفولیوی شما می‌تواند ارزشش را داشته باشد زیرا GHSB توانسته است ۱۱۵ درصد سود سالانه به همراه داشته باشد، البته این به شما بستگی دارد که تحقیق کنید و تصمیم بگیرید.

سوالات متداول درباره وام های ارز دیجیتال

بازدهی وام از کجا می‌آید؟

برخی یا همه سپرده‌های رمزنگاری که کاربران در این پلتفرم سپرده‌گذاری می‌کنند، توسط شرکت رمزنگاری مدیریت شده و به امانت داده می‌شوند. کاربران می‌توانند وام‌هایی بگیرند که وجوهی است که توسط سپرده‌های مشتریان ارائه می‌شود.

نرخ‌های بهره برای استقراض بالاتر از نرخ‌های سود ارائه شده برای سپرده‌هاست، بنابراین پول اضافی به مشتریانی که سپرده‌گذاری می‌کنند (AKA lend) به شکل بازده منتقل می‌شود. تمام وام‌ دهی و استقراض توسط شرکت انجام می‌شود، بنابراین تنها کاری که مشتریان باید انجام دهند سپرده‌گذاری وجوه است و پلتفرم بقیه کار را بر عهده می‌گیرد.

وام‌ دهی بیتکوین چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از پلتفرم‌ها گزینه‌ای برای وام دادن و قرض گرفتن را بیشتر از بیتکوین فراهم می‌کنند، اما در اینجا از بیت‌کوین به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد. وام‌ دهی کریپتو مانند وام‌ دهی سنتی از یک بانک عمل می‌کند، تنها تفاوت این است که هر کاربر رمزارز می‌تواند با سپرده‌گذاری وجوه به وام‌دهنده تبدیل شود، و این کار، دیگر تنها راهی برای کسب درآمد برای بانک نیست.

وام های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال، شبیه به وام مبتنی بر اوراق بهادار از ارز دیجیتال به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند. این فرآیند با وام مسکن نیز شباهت دارد که در آن وام توسط ارزش خانه پشتیبانی می‌شود.

بنابراین اگر یک بیتکوین داشته باشم، می‌توانم آن را در یک پلتفرم وام‌ دهی کریپتو که در آن بلوکه شده است، واریز کنم و می‌توانم مبلغی کمتر از ارزش بیتکوین وام بگیرم. مانند یک وام معمولی، مشتریان وجوه را در دوره مشخصی بازپرداخت می‌کنند و می‌توانند بدون نیاز به فروش بیت‌کوین خود به وجوه دسترسی داشته باشند که معامله‌ای برد-برد است.

هنگام دریافت وام با پشتوانه رمزنگاری، بسته به پلتفرم، مشتریان می‌توانند تعداد زیادی از دارایی‌های رمزنگاری مختلف را وثیقه بگذارند و بسته به پلتفرم تا 70 درصد از ارزش دارایی‌های خود را وام بگیرند. وجوهی که مشتری به دنبال وام گرفتن آنهاست، می‌تواند سایر ارزهای رمزپایه، استیبل‌ کوین یا حتی دلار آمریکا باشد که قابل اتصال به یک حساب بانکی است.

5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر 5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر

آیا وام‌های کریپتو امن هستند؟

همیشه ریسک‌هایی در کالاهای مالی وجود دارد. از منظر اعطای وام، زمانی که وام‌گیرندگان قادر به بازپرداخت وام‌های خود نیستند، همیشه خطر رویدادهای کلان اقتصادی بزرگ وجود دارد که باعث انحلال گسترده وام‌ها شود. این ریسک در امور مالی سنتی و ارزهای دیجیتال مشترک است که در بحران مالی سال 2008 مورد شدیدی از آن را در امور مالی سنتی مشاهده کردیم.

از منظر وام‌گیرنده، استفاده از رمزارز به عنوان وثیقه، به دلیل نوسانات شدید ارزهای دیجیتال، ریسک بیشتری نسبت به وام‌های تضمین‌شده سنتی دارد. این خطر وجود دارد که ارزش ارز دیجیتالی که وثیقه گذاشته می‌شود، در مدت کوتاهی به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند و باعث شود که نسبت وام به ارزش وثیقه شما از نسبت‌های مناسب خارج شود و منجر به انحلال وثیقه گردد.

زمانی که نسبت وام به ارزش (LTV) شما به این سطوح می‌رسد، شرکت‌های وام‌دهنده کریپتو به شما اطلاع می‌دهند و به این ترتیب، باید برخی از وثیقه‌های خود را بفروشید یا وجوه بیشتری را برای بازگرداندن LTV به جریان بیندازید.

وام‌ دهی ارز دیجیتال یک موضوع داغ برای قانونگذاران نیز است و شاهد سرکوب پلتفرم‌هایی مانند بلاک‌ فی، وویاگر و سلسیوس بوده‌ایم، بنابراین تغییرات نظارتی نیز برای این پلتفرم‌های وام‌ دهی سرمایه مالی متمرکز خطراتی ایجاد می‌کند.

جمع بندی پلتفرم‌های برتر وام دهی ارز دیجیتال

قبل از ارائه نتیجه واقعی، فقط می‌خواستم سریع اضافه کنم که همه این پلتفرم‌ها به عنوان برنامه‌های کاربردی موبایل در دسترس هستند و حتی برخی از آنها نخست برای موبایل ساخته شده‌اند. این امر درباره سلسیوس و سویسبورگ نیز صادق است. بنابراین، اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید به برخی از ویژگی‌ها دسترسی داشته باشید، بررسی کنید که آیا در برنامه تلفن همراه آنها موجود است یا خیر.

نکته دیگری که مایل هستم به همه یادآوری کنم این است که نرخ‌های ذکر شده در اینجا بر اساس عرضه/تقاضا در نوسان هستند. اگر افراد بیشتری وام بدهند، ممکن است نرخ‌های بالای دات به سرعت محو شوند. همچنین، اگر ارزش دارایی پایه کاهش یابد، کل مبلغی که دریافت می‌کنید ضربه خواهد خورد، بنابراین به محاسباتی که انجام می‌دهید، کاملاً اعتماد نکنید، زیرا درآمد شما نوسان خواهد داشت.

اگر بپرسید که باید از کدامیک استفاده کنید، هیچ پاسخ قطعی نمی‌توانم به شما بدهم. همه پلتفرم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین این وظیفه شماست که بسنجید کدام پلتفرم رمزنگاری متمرکز برای شما مناسب‌تر است. برای مثال، همان‌طور که قبلاً ذکر شد، من طرفدار سادگی هستم، به همین دلیل می‌خواهم با قربانی‌کردن سودهای کوچک، بار مالیاتی را آسان‌تر کنم.

در نهایت، نه تنها انتخاب از میان این گزینه‌ها دشوار است، چندین گزینه دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. مواردی مانند کریپتو دات کام و کو کوین که هر دو ویژگی‌های کسب درآمد رقابتی را ارائه می‌دهند. و برای اینکه کار را کمی سخت‌تر کنید، کل فضای سرمایه مالی غیرمتمرکز نیز نیاز به کاوش در فرصتی دیگر دارد.

جهت دیدن آموزش ارز دیجیتال از صفر به سایت نعیم حشم بان مراجعه فرمایید.

وام گرفتن بر بستر بلاکچین در بازار ارزهای دیجیتال

شاید نادیده گرفته‌ شده‌ ترین و کم‌ مصرف‌ ترین پتانسیل ارزهای دیجیتال، استفاده از مزایای پلتفرم‌های وام‌ دهی سرمایه مالی متمرکز باشد. دلیل این باور که بسیاری از فرصت‌های ارائه شده در این زمینه نادیده گرفته می‌شوند، این است که در بحث ارز دیجیتال، بازدهی با انتظارات مطابقت ندارد.

افراد زیادی از طریق ارزهای دیجیتال به جای درآمدی معادل 10 درصد در سال، در عرض چند هفته درآمدی بیش از 100% بیشتر به دست می‌آورند. با این حال، توجه داشته باشید که به طور سنتی بازار سهام به عنوان طبقه دارایی در نظر گرفته می‌شود که بالاترین بازده متعلق به آن 7-9 درصد در سال است. به همین دلیل نباید از درآمدهای بالقوه پراکندۀ رمزارز را غفلت کرد.

یکی از راه های اساسی و پرطرفدار کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال استفاده از استراتژی‌هاست. استراتژی‌هایی که به کمک مدیریت سرمایه شما، امنیت و سود را همزمان برای شما حاصل میکنند. بعنوان مثال یکی از این استراتژی‌ها، استراتژی DCA است که به کمک سرمایه گذاری بلندمدت و هولد کردن سرمایه به شما امکان سودهای خوب و معقول را می‌دهد. در این رابطه میتوانید مقاله آموزش سرمایه‌ گذاری با استراتژی DCA را از سایت مطالعه کنید.

دلیل دیگر برای بررسی جدی‌تر وام‌ دهی سرمایه مالی متمرکز این است که در صورتی که مدت زیادی است که در این زمینه مشغول فعالیت هستید، پس حقتان است که از پاداش اضافی برخوردار شوید. درک می‌کنم که در صورتی که منتظر یک افزایش قیمت دلخواه هستید تا پس از آن از این بازار خارج شوید، تمایلی به قرض دادن دارایی خود و بلوکه‌شدن آن نخواهید داشت.

با این حال، اگر اتریوم خریده‌اید و به دلیل اعتقاد به سوددهی در بلند مدت، تا 10 سال آینده مایل به ادامه فعالیت در همین حوزه هستید، چرا در حین انجام این کار، سالیانه 3 تا 6 درصد سود بیشتر به دست نیاورید؟

در این مقاله، 5 پلتفرم اصلی وام‌ دهی متمرکز (CeFi) را بررسی خواهم کرد. می‌دانم که برخی از شما پلتفرم‌های DeFi را به پلتفرم‌های رمزنگاری متمرکز ترجیح می‌دهید، اما جداً این پلتفرم‌های مالی متمرکز عالی هستند و مزایای بسیاری دارند. به علاوه اطلاع دارم که ممکن است برخی افراد بیشتر به دنبال محیطی امن‌تر باشند (در مورد همه افراد صادق نیست).

قبل از شروع، می‌خواهم اشاره‌ای مختصر به این نکته داشته باشم که همه این پلتفرم‌ها در سطح جهانی در دسترس نیستند، بنابراین باید قبل از استفاده، این مورد را بررسی کنید. به عنوان مثال، می‌دانم که کل مشتریان ساکن ایالات متحده به یوهادلر (YouHodler) و سویسبورگ (Swissborg) دسترسی ندارند، در حالی که نکسو به مشتریان ایالت نیویورک محدود شده است.

سلسیوس نیز اخیراً اعلام کرد که حساب‌های درآمدی‌شان برای کاربران جدید مستقر در ایالات متحده، در صورتی سرمایه‌گذاران معتبری نباشند، در دسترس نخواهد بود. همچنین، برخی از این پلتفرم‌ها توکن‌های مخصوص به خود را دارند و ممکن است این توکن‌ها برای مشتریان آمریکایی در دسترس نباشد.

اما ابتدا، اجازه دهید به طور مختصر، درباره چیستی سرمایه مالی متمرکز بحث کنیم.

CeFi (سرمایه مالی متمرکز) چیست؟

کاربران کریپتو عاشق کوتاه‌کردن عبارت‌ها هستند، دلیلش را نمی‌دانم.. شاید ما یک دسته تنبل هستیم. CeFi مخفف سرمایه مالی متمرکز است، اصطلاح «متمرکز» بر این واقعیت تأکید دارد که یک نهاد معتبر متمرکز وجود دارد که کنترل نهایی بر پلتفرم و تمام سرمایه‌های کاربران را در اختیار دارد.

در اصل به رمزنگاری متمرکز اشاره دارد. CeFi در مقابل DeFi قرار دارد که مخفف عبارت سرمایه مالی غیرمتمرکز است. اصطلاح «غیرمتمرکز» حاکی از این واقعیت است که هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد، و همه کسانی که در پلتفرم DeFi شرکت می‌کنند، بر وجوه خود، کنترل کامل دارند و بر خلاف سرمایه مالی متمرکز، رمزارز آنها برای نگهداری به شرکت متمرکز واگذار نمی‌شود.

ممکن است اصطلاح CeDeFi را نیز شنیده باشید که اندکی مبهم و به معنای تأمین مالی متمرکز - غیرمتمرکز است. این اصطلاح گاهی اوقات برای شرکت‌های وام‌دهنده کریپتو استفاده می‌شود، زیرا آنها پلتفرم‌های متمرکزی هستند که محصولات رمزنگاری غیرمتمرکز را ارائه می‌کنند.

هر یک از شرکت‌های ذکر شده در این مقاله در دسته CeFi یا CeDeFi (به عنوان معادل همدیگر) قرار می‌گیرند، زیرا نهادهای متمرکزی هستند که محصولات رمزنگاری را ارائه می‌کنند که به طور سنتی فقط در پلتفرم‌های DeFi در دسترس بودند. توچه به این نکته مهم است که کنترل نهایی بر حساب‌ها و وجوه مشتریان از سوی این نهادها انجام می‌پذیرد، درست به همان ترتیب که یک بانک از نظر فنی بر حساب‌های بانکی مشتری کنترل دارد.

5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر 5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر

سلسیوس (Celsius): سرمایه مالی متمرکز برای عموم مردم

سلسیوس که در سال 2017 توسط الکس ماشینسکی تأسیس شد (لینک را بررسی کنید – او سابقه بسیار چشمگیری دارد) شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های وام‌های مالی متمرکز با بیش از 22 میلیارد دلار سرمایه و بیش از 1.4 میلیون کاربر باشد. پلتفرم سلسیوس وام‌های کریپتو، استقراض کریپتو و پرداخت را ارائه می‌دهد.

همچنین در حال کار بر روی ویژگی‌های کارت اعتباری و مبادله هستند. سلسیوس همچنین دارای مشخصاتی ویژه برای مشاغل است، اما در این قسمت، به موارد کاربرد آن در خرده‌فروشی خواهیم پرداخت. علاوه بر این، سلسیوس دارای توکن خاص خود به نام CEL است که اندکی بعد به آن خواهیم رسید.

خب در ابتدا، بیایید نگاهی به وام و استقراض داشته باشیم. هنگام وام دادن با سلسیوس، مبلغ حاصله به چند چیز بستگی خواهد داشت:

کدام توکن را قرض می‌دهید؟

چقدر قرض می‌دهید؟

کجا اقامت دارید؟

سود خود را از طریق کدام ارز دریافت می‌کنید؟

هنگام قرض‌دادن سکه با سلسیوس، سود شما بر اساس میزان سودی محاسبه می‌شود که این پلتفرم می‌تواند با «قرض دادن مجدد» سکه‌های شما به مؤسسات به دست بیاورد. وقتی سلسیوس این کار را انجام می‌دهد، 80٪ را به عنوان سود به شما پس می‌دهد و بقیه را نگه می‌دارد (به نظر من، این عادلانه است و همه پلتفرم‌های سرمایه مالی متمرکز به همین شکل کار می‌کنند).

طبعاً سودی که دریافت می‌کنید به تقاضا برای دارایی‌های خاص و همچنین عرضه بستگی دارد. معمولاً بخشی از بالاترین نرخ‌های سود به استیبل‌کوین‌ها پرداخت می‌شود. اگر در ایالات متحده مستقر نیستید و به توکن CEL علاقه دارید، می‌توانید تا 10.73٪ در USDC خود درآمد کسب کنید (در ادامه از این نرخ استفاده خواهم کرد).

اگر در ایالات متحده هستید این نرخ 8.50٪ است. سایر سکه‌های پر بهره در حال حاضر سنیکس با 14.05 درصد، ماتیک با 9.10 درصد و DOT با 9.02 درصد هستند. برای رمزارزهای بزرگ بیت‌کوین و اتریوم ، نرخ ها 6.20% تا 0.25 بیت‌کوین و 3.05% برای بیش از 0.25 بیت‌کوین و برای 5.35% اتریوم تا 100 اتریوم و 3.52% بالای 100 اتریوم است.

نرخ بهره سلسیوس

در اینجا نگاهی به دارایی‌های با بیشترین درآمد در سلسیوس می‌اندازیم. تصویر به وسیله سلسیوس.

اگر به دنبال قرض گرفتن ارز دیجیتال هستید، می‌توانید به راحتی این کار را با استفاده از اپلیکیشن سلسیوس انجام دهید. می‌توانید هنگام وام گرفتن، مدت وام و نرخ بهره را نیز انتخاب کنید. هرچه بیشتر وثیقه بگذارید، نرخ بهره کمتر می‌شود و همچنین در صورت پرداخت به CEL، تخفیف بیشتری در نرخ بهره دریافت خواهید کرد. سلسیوس ماشین‌حساب نیز دارد که با استفاده از آن می‌توانید قبل از وام گرفتن همه‌چیز را بررسی کنید.

برای مثال، اگر بخواهیم 1000 USDC وام بگیریم،این گزینه‌ها وجود دازد: می‌توانیم با مدت وام 1 ساله و نرخ بهره 0.75٪ با پرداخت سود به CEL و قرار دادن 0.9841 ETH به عنوان وثیقه قرض بگیریم (که به نظر من بد نیست). سلسیوس نیز ماشین‌حساب مشابهی برای وام دادن دارد، بنابراین حتماً آن را نیز بررسی کنید.

همانطور که گفته شد، سلسیوس قصد دارد شاخص‌های بیشتری ارائه دهد و به نظر می‌رسد که سعی دارد به جای تمرکز صرف بر روی وام‌ دهی و استقراض کریپتو به پلتفرم همه‌جانبه‌تر و کاربرپسندتری تبدیل شود. توانایی پرداخت با استفاده از برنامه تلفن همراه سلسیوس و پس از آن، امکان داشتن کارت اعتباری و مبادله ارز در سلسیوس، تصمیم‌گیری برای سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال را آسان‌تر می‌کند.

در حال حاضر، هنگام استفاده از خدمات، اساساً ارز خود را در سلسیوس بلوکه می‌کنید، زیرا نمی‌توانید بدون انتقال کریپتوها به سایر پلتفرم‌ها، کار دیگری انجام دهید. جالب است که ببینیم آیا سایر سرویس‌ها می‌توانند پول بیشتری را برای سلسیوس جذب کنند یا خیر، و مطمئناً مطلوب‌تر است پول خود را جایی بگذازیم که سود بیشتری دارد.

وضعیت پاداش‌های سلسیوس

پاداش‌های سطح بالا خوب به نظر می‌رسند، اما 25٪ در CEL، با تصویری به وسیله سلسیوس.

در نهایت، به طور خلاصه در مورد توکن CEL صحبت خواهم کرد. توکن اساساً به عنوان یک برنامه پاداش عمل می‌کند که هنگام وام‌دادن، نرخ‌های بالاتر و هنگام وام‌گرفتن، نرخ‌های پایین‌تری به شما ارایه می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید بیش از 5٪ APY برای هولد کردن به دست آورید. در تصویر بالا می‌توان سطوح مختلف مرتبط با توکن را ملاحظه کرد.

نکته عالی این است که برای دستیابی به این سطوح بالاتر، به توکن‌های بیشتری نیاز ندارید، فقط باید درصد بیشتری از دارایی‌های خود را در CEL نگه دارید. با این حال، نباید در این مورد عجله کرد و ابتدا باید به دقت محاسبه کرد، زیرا قرار دادن بخش بزرگی از دارایی‌های خود در CEL چندان سودمند نبوده است. عملکرد توکن در سال گذشته -17٪ است که شک دارم بتوان آن را با این نرخ‌های بالاتر جبران کرد.

نکسو (Nexo) : نرخ عالی سرمایه مالی متمرکز

نکسو زیرمجموعه کردیسیمو است که در سال 2007 تأسیس شد. پلتفرم نکسو در سال 2018 راه‌اندازی شد. و تا به امروز، بیش از 200 میلیون دلار سود پرداخت کرده است، بیش از 2.5 میلیون کاربر در بیش از 200 منطقه دارد و از 27 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند.

ارزهای رمزنگاری‌شده نکسو هم وام و قرض و همچنین کارت پرداخت را ارائه می‌دهد که یکی از ویژگی‌هایی است که آن را از سلسیوس متمایز می‌کند. نکسو همچنین دارای توکن بومی خود به نام نکسو است و بالاترین ارزش بازار را در بین موارد ذکر شده تا اینجا دارد.

نکسو برای شروع وام دادن، نرخ‌های بسیار خوبی دارد و نرخ‌های آن تقریباً برای همه توکن‌ها بالاتر از سلسیوس است. به عنوان مثال، اگر مدت معینی را انتخاب و با توکن‌های نکسو پول دریافت کنید، سود بیت‌کوین و اتر شما می‌تواند به 8 درصد برسد. سایر نرخ‌های بهره نیز بسیار بالا هستند، نرخ‌های افزایش مدت محدود برای دات تا 15% و سپس آواکس و ماتیک، به ترتیب 17% و 20% هستند.

برای استیبل‌کوین‌ها، نرخ‌ها تا 12 درصد است، اما در واقع، آنچه نکسو را متمایز می‌کند این است که می‌توانید اسکناس بدون پشتوانه را نیز قرض دهید. در حال حاضر، امکان وام دادن به دلار، یورو و پوند وجود دارد، نرخ‌ها مانند استیبل کوین‌هاست.

آنچه با پلتفرم نکسو با سرمایه مالی متمرکز نیز متفاوت است این است که سود کسب‌شده، روزانه پرداخت می‌شود در حالی که سلسیوس فقط پرداخت هفتگی دارد.

با این حال، اگرچه ممکن است برخی بسته به محل سکونت خود از این کار راضی باشند، من از این کار رضایت ندارم، زیرا همگام شدن با مالیات‌ها بار سنگینی است، بنابراین حتماً از الزامات گزارش‌های مالیاتی در کشور خود اطلاع حاصل کنید و از آنها تبعیت کنید.

5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر 5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر

نرخ بهره نکسو

وقتی نوبت به قرض‌گرفتن کریپتو می‌رسد، جای خوشحالی است که بدانید نرخ‌های بهره در شرایط خاص می‌تواند به 0% هم برسد و هرگز از 13.9% تجاوز نمی‌کند. حتی با وجود ماشین‌حساب نیز نمی‌توانم دقیقاً نرخ‌های بهره برای موقعیت‌های مختلف را بیابم، بنابراین هنگام انجام محاسبات قبل از انجام هر کاری، سلسیوس را ترجیح می‌دهم.

چیزی که توجه من را در وام گرفتن با نکسو جلب کرد این بود که امکان درخواست وام در مقابل NFT‌های شما را دارند. در حال حاضر، از دو مجموعه کریپتوپانک و کلوب تفریحی میمون‌های کسل پشتیبانی می‌کنند.

هنگام درخواست می‌توانید تا 20٪ از قیمت کف را دریافت کنید. این کاری است که بسیاری از پلتفرم‌ها هنوز انجام نداده‌اند و مطمئنم که تقاضای خوبی برای آن وجود خواهد داشت، به‌ویژه اکنون که قیمت‌ها بسیار بالا رفته است. با این حال، وقتی در مورد NFT صحبت می‌کنید، هنگام وام‌دادن در برابر آنها احتیاط کنید، زیرا هنوز شاهد آزمایش آن‌ها در بازار نزولی نیستیم و حتی ممکن است بافر 80 درصدی نیز کافی نباشد.

از دیگر ویژگی‌های نکسو می‌توان به کارت پرداخت آماده و همچنین صرافی اشاره کرد. کارت نکسو با همکاری مسترکارت صادر شده است، بنابراین استفاده از آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. این کارت تا 2٪ بازگشت نقدی و مزایای اضافی در سایت نکسو برای شما به ارمغان می‌آورد. با این حال، پیشنهاد می‌کنم قبل از سفارش آن، این ویدیو را تماشا کنید، هر دوی آنها در مورد بهترین کارت‌های رمزنگاری هستند. معامله در نکسو خوب است اما مطمئنا بهترین نیست. معاملات موضوعی است که چندین بار در کانال بوتیوب کوین‌بورو بحث شده است، بنابراین می‌توانید اطلاعات بیشتری را در آنجا پیدا کنید.

وضعیت جایگاه نکسو

برای تکمیل بحث درباره نکسو، نگاهی سریع به توکن خواهیم داشت. با نگاهی به عملکرد یک ساله آن در مقایسه سلسیوس، نرخ افزایش ثابت بیش از 300٪ در سال را شاهد هستیم. با توجه به این قیمت، احتمالاً انتخاب سطوح در نکسو بسیار راحت‌تر خواهید بود؛

زیرا بسیار شبیه به سلسیوس است. وقتی به سطح بالاتری منتقل می‌شوید، از مزایای همه ویژگی‌های نکسو برخوردار می‌شوید، موارد دلخواه من نرخ‌های بالاتر هنگام وام دادن و همچنین برداشت‌های رایگان ارز دیجیتال بیشتر است، زیرا با طرح اولیه فقط یک حق انتخاب دارید.

بلاک‌ فی (BlockFi): سرمایه مالی متمرکز برای مؤسسات

بلاک‌فی یکی دیگر از پلتفرم‌های وام‌ دهی سرمایه مالی متمرکز است که ویژه افرادی است که در حوزه ارزهای دیجیتال شناخته‌شده‌اند. چیزی که بلاک‌فی را از دو پلتفرم قبلی متمایز می‌کند، این است که ارز بومی خود را ندارد.

بلاک‌فی، ابتدا به هنگام تأسیس در سال 2017 مسیر سنتی جمع‌آوری پول از صرافی‌های مجازی و افراد دارای دارایی خالص بالا را در پیش گرفت و از آن زمان تا کنون چند جایگزین داشته است. علاوه بر این ویژگی‌های وام‌گیری و وام‌ دهی بلاک‌فی، هم کارت مبادله و هم کارت پرداخت را ارائه می‌کند و سایتی مجزا نیز برای مؤسسات دارد.

پشتیبانی نهادی بلاک‌ فی

برخی از نام‌های بزرگ از این پروژه حمایت می‌کنند و از این لحاظ، قابل اطمینان است.

چیزی که پس از مطالعه در مورد دو پلتفرم قبلی ناامید کننده به نظر می‌رسد این است که متاسفانه بلاک‌فی تنها از 13 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند و تا جایی که من مطالعه کردم نکسو و سلسیوس در تمام دارایی‌ها بر بلاک‌فی برتری دارند. با این حال، برای برخی از سکه‌ها نرخ خوب بود، بنابراین بلاک‌فی را قبل از دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این سکه‌ها کاملاً رد نمی‌کنم.

نرخ بهره در بلاک‌فی مشابه سلسیوس عمل است، به این معنی که بسته به مبلغی که سپرده‌گذاری می‌کنید، متفاوت است. به عنوان مثال، برای بیت‌کوین و اتریوم با افزایش موقعیت شما، نرخ‌ها بسیار پایین می‌آیند (به تصویر زیر نگاه کنید). اما نقطه قوت بلاک‌فی در مورد وام‌ دهی است‌که برای من بسیار مهم بود. به این ترتیب که می‌تواند سود شما را به صورت استیبل‌کوین پرداخت کند.

دلیل اهمیت این مزیت، صرفاً برای اهداف مالیاتی است. بسته به جایی که زندگی می‌کنید، ممکن است پیگیری این که با کدام سکه و با چه قیمتی، چه میزان سود به دست می‌آورید، دردسرساز باشد، بنابراین کسب سود در استیبل کوین کمک می‌کند و حتی ممکن است ارزش آن را داشته باشد که کمی از سود خود را قربانی کنید تا زندگی‌تان آسان‌تر شود. همچنین بلاک‌فی سود ماهانه پرداخت می‌کند که باز هم حداقل در کشور من کنترل آن آسان‌تر است.

نرخ بهره بلاک‌ فی

در اینجا نگاهی نه چندان هیجان‌انگیز به نرخ‌های بهره داریم.

وام گرفتن در بلاک‌فی تقریباً مانند سایر پلتفرم‌ها است، اما ممکن است در جاهای دیگر نرخ بهتری دریافت کنید. کمترین نرخ ممکن در اینجا 4.5٪ است و در مقایسه با آنچه دیگران ارائه می‌دهند بسیار بالاست. با این حال، بلاک‌فی یک ماشین حساب برای وام گرفتن و وام دادن نیز دارد، بنابراین مقایسه آن با سایت‌های دیگر برای شما آسان خواهد بود.

اگر از طرفداران بازگشت نقدی هستید، خوب است بدانید که کارت پرداخت بلاک‌فی شامل دوره‌ای 90 روزه با 3.5 درصد بازگشت نقدی است و پس از آن به 1.5 درصد کاهش می‌یابد. در حالی که این 1.5٪ بازگشت نقدی کمتر از میزانی است که نکسو ارائه می دهد. می‌توانید در ابتدا این پرداخت را سفارش دهید و از آن برای به حداکثر رساندن پاداش خود استفاده کنید زیرا هیچ کارمزد سالانه‌ای دریافت نمی‌شود.

این پلتفرم برای مبادله مناسب است، اما همانطور که در مورد صرافی نکسو نیز اشاره شد، فکر می‌کنم موارد بهتری نیز وجود دارد. در نهایت، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این است که بلاک‌فی فقط یک بار در ماه امکان برداشت رایگان را می‌دهد و پس از آن، هزینه کمی دریافت می‌شود. با این حال، همانطور که گای در یک ویدیوی کوین‌بورو در مقایسه بلاک‌فی و سلسیوس اشاره می‌کند، این هزینه با امنیت بالای بلاک‌فی در برداشت قابل‌توجیه است.

یوهادلر (YouHodler): ارائه دهنده منحصربه‌فرد سرمایه مالی متمرکز

می‌دانم که سه گزینه آخر تقریباً مشابه بوده‌اند و زمان آن رسیده که چیز جدیدی ارائه دهم. یوهادلر در سال 2018 تأسیس شد و با پشتیبانی از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال، که سایر پلتفرم‌ها از آن استفاده نمی‌کنند، خود را متمایز ساخت. تفاوت دیگر یوهادلر این است که چند ویژگی منحصر به فرد دارد، با این حال، جنبه منفی آن است که چند ویژگی مانند کارت پرداخت در لیست نیست.

اجازه دهید باز هم با وام دادن شروع کنیم. یوهادلر نرخ‌های بهره رقابتی را با 12 درصد به صورت بیشتر استیبل کوین‌ها، 4.8 درصد به صورت بیت‌کوین و 5.5 درصد به صورت اتریوم ارائه می‌دهد. علاوه بر این، نرخ‌هایی روی سکه‌هایی مانند YFI (4.5٪) و سوشی (7٪) دارند. در مجموع یوهادلر از 39 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. سود به صورت هفتگی به همان ارزی که واریز کرده‌اید پرداخت می‌شود که چیز جدیدی نیست.

5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر 5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر

نرخ بهره یوهادلر

بُعد استقراض نیز تقریباً شبیه به سایر پلتفرم‌هاست، به استثنای یک تفاوت عمده؛ در سایت‌های دیگر، مبلغی که می‌توانید از وثیقه خود وام بگیرید حدود 50٪ است در حالی که در یوهادلر تا 90٪ مجاز است و می‌توانید از تمام 20 سکه برتر به عنوان وثیقه استفاده کنید.

ممکن است برخی فکر کنند این عالی است، ولی من آن را کمی ترسناک می‌دانم. به این دلیل که ارزهای رمزنگاری شده دارای نوسان خیلی بالایی هستند و ممکن است به راحتی از ارزش وثیقه شما کاسته شود و در مقایسه با آنچه از وثیقه‌تان باقی مانده است، مقدار زیادی بدهی برایتان ایجاد شود.

یوهادلر در مورد وثیقه، امکان ارائه NFT ها را به عنوان وثیقه نیز ارائه می‌دهد، اما باید به طور جداگانه درخواست شود. نمی‌دانم در حال حاضر، کدام مجموعه‌ها پشتیبانی می‌شوند، اما حدس من این است که NFT‌های مرغوبی مانند BAYC و Punks در میان آنها هستند.

یوهادلر مولتی هولد

من فقط با حداکثر 20٪ در اینجا موافقم (اگرچه 0٪ را ترجیح می‌دهم)، خطر پس انداز «سنتی» وجود دارد و ضرر احتمالی در مولتی هادل بالاتر از 50٪ است! تصویر از طریق یوهادلر.

دو قابلیتی که در پلتفرم‌های دیگر ارائه نمی‌شوند، توربوشارژ و مولتی هادل هستند که اساساً قرض گرفتن و وام دادن همراه با استروئیدها می‌باشند. هنگام استفاده اتفاقی که می‌افتد این است که سکه‌های خود را وثیقه می‌گذارید و وامی می‌گیرید که با آن رمزارز بیشتری خریداری می‌کنید و دوباره از آن به عنوان وثیقه برای وام جدید استفاده می‌کنید و غیره (البته همه‌چیز به طور خودکار انجام می‌شود).

چیزی که باید بلافاصله به آن توجه کنید، خطر بسیار بالای این کار است و اگر نظر شخصی مرا بخواهید، پیشنهادش نمی‌کنم. سودهای بالقوه خوب هستند، اما ممکن است با این کار پول زیادی از دست بدهید، به همین دلیل است که خود یوهادلر اختصاص بیش از 20٪ از دارایی به این امر را پیشنهاد نمی‌کند و بهتر است مابقی دارایی به صورت سنتی پس‌انداز شود (سنتی به معنای وام‌های رمزنگاری معمولی).

سویسبورگ (Swissborg): سرمایه مالی متمرکز و صرافی‌های ارز دیجیتال

سویسبورگ نیز همانند یوهادلر با پلتفرم‌های قبلی تفاوت فراوانی دارد. این پلتفرم مالی متمرکز تنها مکانی است که می‌توانم از آن به عنوان مبادله یاد کنم و امکانات سودآوری آن امتیازی اضافی در کسب پاداش‌های بیشتر در پورتفولیوی من دارد. سویسبورگ در سال 2017 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون بیش از 500 هزار کاربر با بیش از 1.6 میلیارد دلار در این پلتفرم جمع شده است.سویسبورگ با سایر پلتفرم‌های وام‌ دهی متفاوت است، اما بازدهی آن چگونه است؟

یک خبر خوب و یک خبر بد: بازدهی این پلتفرم عالی است، ولی این در صورتی است که برنامه جنسیس پرمیوم را داشته باشید که درآمد شما را 2 برابر افزایش می‌دهد، در ادامه به برنامه‌ها خواهم رسید. اگر نسخه جنسیس پرمیوم را داشته باشید، تقریباً 9٪ در استیبل‌کوین و برای رمزارزهای بزرگ یعنی بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب تقریباً 1٪ و 5.6٪ درآمد خواهید داشت.

ممکن است تعجب کنید که از چه راه دیگری می‌توان سود کسب کرد و متأسفانه جای تعجب نیست زیرا سویسبورگ از جمله موارد ذکر شده در بالا، تنها از کسب درآمد از 9 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. بالاترین بازدهی در اینجا مربوط به توکن بومی سوئیسبورگ CHSB است و در حال حاضر، این نرخ حدود 24 درصد است.

نرخ بهره سویسبورگ

دلیل این که امکان دارد از سویسبورگ به عنوان صرافی استفاده کنم این است که با برنامه جنسیس پرمیوم فقط 0-0.25% کارمزد پرداخت می‌کنید. علاوه بر این، سویسبورگ برخی از ابزارهای تحلیلی و همچنین آمار نمونه‌کارها را ارائه می‌دهد. همچنین اجازه تجارت با ارزهای دیجیتال بیشتری نسبت به بازدهی آنها را می‌دهند، بنابراین لازم نیست نگران این موضوع باشید.

و اما خبر ناامید کننده؛ من در مورد چیزهای شگفت‌انگیز در سویسبورگ برای کسانی که برنامه جنسیس پرمیوم را دارند حرف می‌زنم، اما حقیقت این است که فکر نمی‌کنم خیلی‌ها به آن علاقمند باشند. برای دریافت آن به 50000 توکن GHSB نیاز دارید که با قیمت‌های امروزی بیش از 30 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

گزینه دیگر کامیونیتی پرمیوم است که فقط 2000 توکن GHSB تقریباً برابر با 1200 دلار) هزینه دارد دارد. با این برنامه، 1.5 برابر افزایش بازده و 0.75٪ کارمزد معاملاتی خواهید داشت که بسته به اندازه پورتفولیوی شما می‌تواند ارزشش را داشته باشد زیرا GHSB توانسته است ۱۱۵ درصد سود سالانه به همراه داشته باشد، البته این به شما بستگی دارد که تحقیق کنید و تصمیم بگیرید.

سوالات متداول درباره وام های ارز دیجیتال

بازدهی وام از کجا می‌آید؟

برخی یا همه سپرده‌های رمزنگاری که کاربران در این پلتفرم سپرده‌گذاری می‌کنند، توسط شرکت رمزنگاری مدیریت شده و به امانت داده می‌شوند. کاربران می‌توانند وام‌هایی بگیرند که وجوهی است که توسط سپرده‌های مشتریان ارائه می‌شود.

نرخ‌های بهره برای استقراض بالاتر از نرخ‌های سود ارائه شده برای سپرده‌هاست، بنابراین پول اضافی به مشتریانی که سپرده‌گذاری می‌کنند (AKA lend) به شکل بازده منتقل می‌شود. تمام وام‌ دهی و استقراض توسط شرکت انجام می‌شود، بنابراین تنها کاری که مشتریان باید انجام دهند سپرده‌گذاری وجوه است و پلتفرم بقیه کار را بر عهده می‌گیرد.

وام‌ دهی بیتکوین چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از پلتفرم‌ها گزینه‌ای برای وام دادن و قرض گرفتن را بیشتر از بیتکوین فراهم می‌کنند، اما در اینجا از بیت‌کوین به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد. وام‌ دهی کریپتو مانند وام‌ دهی سنتی از یک بانک عمل می‌کند، تنها تفاوت این است که هر کاربر رمزارز می‌تواند با سپرده‌گذاری وجوه به وام‌دهنده تبدیل شود، و این کار، دیگر تنها راهی برای کسب درآمد برای بانک نیست.

وام های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال، شبیه به وام مبتنی بر اوراق بهادار از ارز دیجیتال به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند. این فرآیند با وام مسکن نیز شباهت دارد که در آن وام توسط ارزش خانه پشتیبانی می‌شود.

بنابراین اگر یک بیتکوین داشته باشم، می‌توانم آن را در یک پلتفرم وام‌ دهی کریپتو که در آن بلوکه شده است، واریز کنم و می‌توانم مبلغی کمتر از ارزش بیتکوین وام بگیرم. مانند یک وام معمولی، مشتریان وجوه را در دوره مشخصی بازپرداخت می‌کنند و می‌توانند بدون نیاز به فروش بیت‌کوین خود به وجوه دسترسی داشته باشند که معامله‌ای برد-برد است.

هنگام دریافت وام با پشتوانه رمزنگاری، بسته به پلتفرم، مشتریان می‌توانند تعداد زیادی از دارایی‌های رمزنگاری مختلف را وثیقه بگذارند و بسته به پلتفرم تا 70 درصد از ارزش دارایی‌های خود را وام بگیرند. وجوهی که مشتری به دنبال وام گرفتن آنهاست، می‌تواند سایر ارزهای رمزپایه، استیبل‌ کوین یا حتی دلار آمریکا باشد که قابل اتصال به یک حساب بانکی است.

5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر 5 پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال: هولد و درآمد بیشتر

آیا وام‌های کریپتو امن هستند؟

همیشه ریسک‌هایی در کالاهای مالی وجود دارد. از منظر اعطای وام، زمانی که وام‌گیرندگان قادر به بازپرداخت وام‌های خود نیستند، همیشه خطر رویدادهای کلان اقتصادی بزرگ وجود دارد که باعث انحلال گسترده وام‌ها شود. این ریسک در امور مالی سنتی و ارزهای دیجیتال مشترک است که در بحران مالی سال 2008 مورد شدیدی از آن را در امور مالی سنتی مشاهده کردیم.

از منظر وام‌گیرنده، استفاده از رمزارز به عنوان وثیقه، به دلیل نوسانات شدید ارزهای دیجیتال، ریسک بیشتری نسبت به وام‌های تضمین‌شده سنتی دارد. این خطر وجود دارد که ارزش ارز دیجیتالی که وثیقه گذاشته می‌شود، در مدت کوتاهی به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند و باعث شود که نسبت وام به ارزش وثیقه شما از نسبت‌های مناسب خارج شود و منجر به انحلال وثیقه گردد.

زمانی که نسبت وام به ارزش (LTV) شما به این سطوح می‌رسد، شرکت‌های وام‌دهنده کریپتو به شما اطلاع می‌دهند و به این ترتیب، باید برخی از وثیقه‌های خود را بفروشید یا وجوه بیشتری را برای بازگرداندن LTV به جریان بیندازید.

وام‌ دهی ارز دیجیتال یک موضوع داغ برای قانونگذاران نیز است و شاهد سرکوب پلتفرم‌هایی مانند بلاک‌ فی، وویاگر و سلسیوس بوده‌ایم، بنابراین تغییرات نظارتی نیز برای این پلتفرم‌های وام‌ دهی سرمایه مالی متمرکز خطراتی ایجاد می‌کند.

جمع بندی پلتفرم‌های برتر وام دهی ارز دیجیتال

قبل از ارائه نتیجه واقعی، فقط می‌خواستم سریع اضافه کنم که همه این پلتفرم‌ها به عنوان برنامه‌های کاربردی موبایل در دسترس هستند و حتی برخی از آنها نخست برای موبایل ساخته شده‌اند. این امر درباره سلسیوس و سویسبورگ نیز صادق است. بنابراین، اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید به برخی از ویژگی‌ها دسترسی داشته باشید، بررسی کنید که آیا در برنامه تلفن همراه آنها موجود است یا خیر.

نکته دیگری که مایل هستم به همه یادآوری کنم این است که نرخ‌های ذکر شده در اینجا بر اساس عرضه/تقاضا در نوسان هستند. اگر افراد بیشتری وام بدهند، ممکن است نرخ‌های بالای دات به سرعت محو شوند. همچنین، اگر ارزش دارایی پایه کاهش یابد، کل مبلغی که دریافت می‌کنید ضربه خواهد خورد، بنابراین به محاسباتی که انجام می‌دهید، کاملاً اعتماد نکنید، زیرا درآمد شما نوسان خواهد داشت.

اگر بپرسید که باید از کدامیک استفاده کنید، هیچ پاسخ قطعی نمی‌توانم به شما بدهم. همه پلتفرم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین این وظیفه شماست که بسنجید کدام پلتفرم رمزنگاری متمرکز برای شما مناسب‌تر است. برای مثال، همان‌طور که قبلاً ذکر شد، من طرفدار سادگی هستم، به همین دلیل می‌خواهم با قربانی‌کردن سودهای کوچک، بار مالیاتی را آسان‌تر کنم.

در نهایت، نه تنها انتخاب از میان این گزینه‌ها دشوار است، چندین گزینه دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. مواردی مانند کریپتو دات کام و کو کوین که هر دو ویژگی‌های کسب درآمد رقابتی را ارائه می‌دهند. و برای اینکه کار را کمی سخت‌تر کنید، کل فضای سرمایه مالی غیرمتمرکز نیز نیاز به کاوش در فرصتی دیگر دارد.

جهت دیدن آموزش ارز دیجیتال از صفر به سایت نعیم حشم بان مراجعه فرمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 114

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1143
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 109
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 182
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 709
  • بازدید ماه : 4536
  • بازدید سال : 12188
  • بازدید کلی : 270149
  • کدهای اختصاصی